Jump to content
IGNORED

Impregnering.

Pritt
 Share

Recommended Posts

Hei !

Har ei Bergans jakke produsert av 3-lags Dermizax som ble kjøpt inn for ca. 4 år siden.

Den har blitt vasket noen ganger , men kun en gang med impregnerings-shampoo.

Er usikker på hva som er lurt å gjøre med denne jakken når jeg skal impregnere den nå.

Er det bedre med spray, eller er det best med impregnerings-shampoo ?

Noen som har gode erfaringer med spray/shampoo?

Mvh. Pritt.

Hei.

Då eg kjøpte Bergansjakka for nokre år sidan fekk eg beskjed om å vaske den i milo (eller anna mildt vaskemiddel). For å "reimpregnere" skulle eg anten nytte strykejern (ganske svak varme) eller tørketrommel. Du finn sikkert nøyare oppskrift på dette gjennom google =)

Mari

Edit: fann dette på nettsidene til Bergans:

"I motsetning til alle andre materialer, bevarer Dermizaxmaterialet sine gode egenskaper også i skitten tilstand og i kontakt med saltvann. Årsaken ligger i at Dermizax™ ikke har porer som kan tettes. Membranen beholder dermed samme høye kvalitet, selv etter utallige gangers vask med vanlig vaskepulver. Ved vasking av plagg laget i Dermizax™ og Entrant GII™, anbefaler vi ekstra skyllig for å være sikker på at alt av såperester blir fjernet. Bruk ikke skyllemiddel! Plaggene skal ikke vris eller sentrifugeres, men kun drypptørres. For å opprettholde den vannavvisende evnen på stoffets overfalte, bør plagget etter noen gangers vask enten strykes med strykejern (innstilling: Silke, ca. 100 °C) eller kjøres ca. 10 min i tørketrommel på syntetprogram.

I utgangspunktet behøver man ikke å impregnere plagg i Dermizax™ og Entrant GII™. Etter lengre tids bruk (og mange runder i vaskemaskinen), kan imidlertid ytterstoffet og den originale impregneringen bli noe slitt. Da kan det lønne seg å re-impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering. Dette er ikke nødvendig med hensyn til selve membranens vanntetthet, men anbefales for å opprettholde vannavvisningsevnen i ytterstoffet. I dag finnes det flere gode impregneringer på markedet. Det viktigste er at du bruker en impregnering beregnet på pustende syntetmaterialer. For å finne riktig impregnering, anbefaler vi deg å snakke med din lokale sportsforhandler. "