Gå til innhold
  • Bli medlem

oppladbare litiumbatteri


sinje

Anbefalte innlegg

Annonse

Det finnes oppladbare Lithium.

Vanlig i dSLR camera osv.

Hvis det er normale AA (Sånne batterier som vi anonyme bruker :-) )

så har jeg ikke sett dette som oppladbare Lithium.

Men, Vartha har noen Nikkelmetallhybridbatterier som ikke har nevneverdig tap mens de ligger lagret,

Disse er supre.

Har brukt dem en hel masse til kamera, og de er i en helt annen klasse en normale nikkelmetallhybrid eller Nikkelcalium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Lithium AA-batterier kan IKKE lades opp.

Lithium engangsbatterier i AA-format er 33% lettere enn sammenlignbare NiMH AA, de tåler lavere temperaturer (ned til -40) og lader seg ikke ut slik som NiMH og NiCd batterier gjør.

Lithium batterier kan med fordel brukes i kameraer, gps og andre elektroniske gadgets som brukes i kulda.

Jeg er nesten sikker på at rene lithium batterier ikke finnes i oppladbare versjoner - kun i kombinasjon som Li-Ion eller Lithium Polymer - LiPo. Oppladbare Li-Ion heter CR123, og er kortere og tykkere enn NiMH AA-batterier.

Laderne for disse to batteritypene kan ikke brukes om hverandre, så batteriene ble laget slik at ingen skulle få ideer og prøve noe de ikke burde :-)

Varta-batteriene som runegutt refererer til er en videreutvikling av NiMH-teknologien som heter LSD - low self-discharge NiMH, og de fungerer bedre i kjølig vær (-20) enn vanlige NiMH.

I min Spot bruker jeg kun lithium AAA-batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppladbare li-ion batterier finnes i alle størrelser, også AA. Da er størrelseskoden 14500 (14=diameter i mm, 50 = lengde, 0 = rund). Det finnes andre kjemier med andre egenskaper (li-po og hva de nå heter alle sammen), men de kan jeg svært lite om. Li-ion er rangert som 3.7 volt, men er 4.2 volt når det er fulladet.

Batteripakkene i en laptop etc inneholder som regel celler av størrelsen 18650. Disse kan ha rimelig heftig kapasitet i forhold til størrelsen. Konkurransen om å selge PC'er gir en mer intens jakt på høyere kapasitet for 18650 enn for andre størrelser.

Både ladere og batterier kjøpes mest elegant fra utlandet via nettbutikk. Hvis noen er interessert kan jeg alltids grave frem de butikkene jeg har brukt, samt et par andre jeg vurderer som troverdige.

Li-ion har omtrent halvparten av energitettheten som sprengstoffet TNT. Mishandling av batteriene (f.eks. prøve å kjøre strøm feil vei, som kan skje om ett av 2 batterier i serie blir tomt før det andre) gir fyrverkeri-lignende effekter. Hvis man gjør dette inne i en solid lommelykt av metall har man en rørbombe... Overlading av batteriene kan gi tilsvarende effekter. Hus har brent ned pga dårliger ladere. Behandles batteriene med respekt er de ufarlige. Bruk av voltmeter er lurt, da får man en føling med hvor tomt/fullt batteriet er og om det kan ha blitt overladet. Det er også lurt å overvåke ladingen ved å sjekke innimellom om laderen er ferdig, om batteriet er veldig varmt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppladbare li-ion batterier finnes i alle størrelser, også AA. Da er størrelseskoden 14500 (14=diameter i mm, 50 = lengde, 0 = rund). Det finnes andre kjemier med andre egenskaper (li-po og hva de nå heter alle sammen), men de kan jeg svært lite om. Li-ion er rangert som 3.7 volt, men er 4.2 volt når det er fulladet.

Batteripakkene i en laptop etc inneholder som regel celler av størrelsen 18650. Disse kan ha rimelig heftig kapasitet i forhold til størrelsen. Konkurransen om å selge PC'er gir en mer intens jakt på høyere kapasitet for 18650 enn for andre størrelser.

Både ladere og batterier kjøpes mest elegant fra utlandet via nettbutikk. Hvis noen er interessert kan jeg alltids grave frem de butikkene jeg har brukt, samt et par andre jeg vurderer som troverdige.

Li-ion har omtrent halvparten av energitettheten som sprengstoffet TNT. Mishandling av batteriene (f.eks. prøve å kjøre strøm feil vei, som kan skje om ett av 2 batterier i serie blir tomt før det andre) gir fyrverkeri-lignende effekter. Hvis man gjør dette inne i en solid lommelykt av metall har man en rørbombe... Overlading av batteriene kan gi tilsvarende effekter. Hus har brent ned pga dårliger ladere. Behandles batteriene med respekt er de ufarlige. Bruk av voltmeter er lurt, da får man en føling med hvor tomt/fullt batteriet er og om det kan ha blitt overladet. Det er også lurt å overvåke ladingen ved å sjekke innimellom om laderen er ferdig, om batteriet er veldig varmt etc.

fant disse som er 14500(aa)

http://www.altitec.no/index.php?main_page=product_info&cPath=27042_29904&products_id=15504

vil kamera mit tåle at det er 3,6 volt istede for de vanelige som er 1,5 volt? og er dette sånne baterier jeg vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

fant disse som er 14500(aa)

http://www.altitec.no/index.php?main_page=product_info&cPath=27042_29904&products_id=15504

vil kamera mit tåle at det er 3,6 volt istede for de vanelige som er 1,5 volt? og er dette sånne baterier jeg vil ha?

NEI og NEI :D

Hvis du bruker AA alkaliske eller lithium 1.5V eller NiMH oppladbare 1.2V celler så kan du ikke erstatte dem med 3.6V Li-Ion.

Hva skal du bruke batteriene til, hva har du brukt før og i hva slags forhold skal du bruke dem (temperatur)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på: Hva er de beste - oppladbare - batteriene jeg kan få tak i på altitech.no som jeg kan bruke på gpsen min?

Jeg har ofte gpsen på under hele marsjen, og jeg oppbevarer den i tillegg i sekken. Jeg er derfor på jakt etter batterier som takler kulde bra - tips mottas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på: Hva er de beste - oppladbare - batteriene jeg kan få tak i på altitech.no som jeg kan bruke på gpsen min?

Jeg har ofte gpsen på under hele marsjen, og jeg oppbevarer den i tillegg i sekken. Jeg er derfor på jakt etter batterier som takler kulde bra - tips mottas.

Eneloop er en god kandidat.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19835&highlight=eneloop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.