Gå til innhold
  • Bli medlem

Feilgraderinger og såkalte tunge ruter


Mayhassen

Anbefalte innlegg

I denne rapporten: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21900&highlight= kan vi lese om såkalte "tunge" taulengder og graderinger.

Blir det ikke litt tåpelig å snakke om tunge 4+ ruter hvis det heller er korrekt at det er for eksempel grad 5?

Hvis Høibakk og andre pionerer graderte feil burde ikke da dagens førere justeres/oppgi korrekt grad?

Syns jeg leser altfor mange steder i alpine klatreførere at det er "tung og fin" klatring. Ordet tung er rimelig subjektivt og er ganske unødvendig i mange sammenhenger syns jeg.

Hva mener folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I denne rapporten: http://fjellforum.ne...1900&highlight= kan vi lese om såkalte "tunge" taulengder og graderinger.

Blir det ikke litt tåpelig å snakke om tunge 4+ ruter hvis det heller er korrekt at det er for eksempel grad 5?

Hvis Høibakk og andre pionerer graderte feil burde ikke da dagens førere justeres/oppgi korrekt grad?

Syns jeg leser altfor mange steder i alpine klatreførere at det er "tung og fin" klatring. Ordet tung er rimelig subjektivt og er ganske unødvendig i mange sammenhenger syns jeg.

Hva mener folket?

De graderte ikke feil fra den tidens ståsted. Den tiden Høibakk regjerte oppe i innerdalen, spes på slutten av 50-tallet så var grad 6 den vanskeligste graden som fantes.

Dette medfører da at Høibakk`s vedvarende 4+ taulengder eller 5- crux kan føles undergradert i forhold til dagens graderinger.

Først og fremst vil jeg avlive ditt utsagn om at Høibakk og co feilgraderte rutene. Men at de skulle vært oppdatert etter dagens gradering er jeg ikke uenig i.

Men står det i føreren at førstebestiger er f.eks Høibakk 1958, da bør du være litt obs. Da kan du få 4+ lengder som føles tyngre etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Dette gjelder ikke alle ruter i Innerdalen, Aslak Åstorp, Berit Skjevling og flere har jo mange førstebestigninger, og nye varianter av gamle ruter som er gradert etter dagens norm.

Men står det i føreren at førstebestiger er f.eks Høibakk 1958, da bør du være obs på at dette er gammel grad. Da får du plutselig tunge/vanskelige 4+ lengder etc etc.

Støtter Emil her, bortsett fra kommentaren under (håper vel egentlig at du har snublet litt i den doble nektingen):

Men at de skulle vært oppdatert etter dagens gradering er jeg ikke uenig i.

Litt historiekunnskap er alt som skal til.

At man i turrapporter som inneholder klatring kommer med en subjektiv vurdering av vanskelighetsgraden på ruta må man kunne forvente. Å gå derfra til å ønske å omgradere ruter, blir å ta det for langt. I fjellet vil dessuten forholdene variere mye mer enn på at lokalt crag, og derfor også vanskeligere å sette en riktig grad på ruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man i turrapporter som inneholder klatring kommer med en subjektiv vurdering av vanskelighetsgraden på ruta må man kunne forvente. Å gå derfra til å ønske å omgradere ruter, blir å ta det for langt. I fjellet vil dessuten forholdene variere mye mer enn på at lokalt crag, og derfor også vanskeligere å sette en riktig grad på ruta.

Det er ikke turrapporten jeg snakker om, jeg snakker om en klatrefører. Hvis jeg kjøper en fører må jeg da måtte forvente å lese meg opp om klatrehistorien i det aktuelle området, i tillegg til å vite litt om hvordan de graderte etc. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke turrapporten jeg snakker om, jeg snakker om en klatrefører. Hvis jeg kjøper en fører må jeg da måtte forvente å lese meg opp om klatrehistorien i det aktuelle området, i tillegg til å vite litt om hvordan de graderte etc. ?

Det er ikke sikkert at disse rutene er helt på jordet gradert, de er nok litt vanskeligere en hva en rask titt på topo vil tilsi, og noen få ruter vil kanskje skille seg ut som undergradert, det er enkelt og greit å huske på å se årstall for førstebestigning, det er en grei huskeregel.

Samtidig kan det være greit å forhøre seg med lokale klatrere før en trår til i upløyd mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.