Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS/GSM sporing


kenny28

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg en form for sporing i tilfelle uhellet skulle være ute.

Kom over denne :

http://www.safe-tracks.com/?page_id=3

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21429087

Det er vel en som heter SPOT og ?

Noen som har erfaring med disse og kan fortelle litt hvordan de virker og ikke minst hvilke kostnader det er med de(da tenker jeg er det abbonemang/årlig gebyr o.s.v ) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mottar idag SPOT 2 fra usa

http://www.rei.com/product/784892

Dette er den nye modellen, og den er ennå ikke kommet til norske butikker. Etter at Spot måtte trekke tilbake denne nye modellen for noen måneder siden på grunn av hardwarefeil, fikk Rei som en av de første utsalgene denne til salg igjen på forrige mandag.

SPOT er laget for turbruk, og er vel mer å satse på enn dem du lenker til vil jeg tro.

Skal teste den denne uken, og ha den med på solotur på Hardangervidda i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tilleg kan du med SPOT legge ut link så venner og familie kan se "sporene" av deg på kart fra google maps..

og sende ett "Hjelp" til utvalgte personer dersom noe har sjedd men du ikke nødvendig vis trenger å mobilisere hele fjellredningssentralen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Spot 1 i et års tid og er rimelig fornøyd. Har riktignok bare sendt ok-meldinger, men de har nå stort sett kommet fram. Har bare registrert at den ikke får sendt ved et fåtall anledninger, nede i trange, dype daler og lignende.

Lokkene over Hjelp- og SOS-knappene på oppfølgeren er en forbedring. Dette mangler 1-eren, knappene her er bare senket litt ned i plasten. Jeg har heldigvis ikke slumpet til å komme borti noen av dem, men OK-meldinger har blitt sendt av gårde ved uhell et par ganger.

Ellers er det eneste jeg har å utsette på dingsebomsen at venner og familie nå plutselig MÅ ha et livstegn. Selv fra de få, deilige områdene av landet vårt uten mobildekning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tilleg kan du med SPOT legge ut link så venner og familie kan se "sporene" av deg på kart fra google maps..

og sende ett "Hjelp" til utvalgte personer dersom noe har sjedd men du ikke nødvendig vis trenger å mobilisere hele fjellredningssentralen..

Hvilket telefonnummer legges inn på 911-knappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket telefonnummer legges inn på 911-knappen?

Du legger ikke inn noe selv. Meldingen skal gå direkte til en nødsentral (i Irland, så vidt jeg husker...), som plukker opp hvor du er hen og deretter varsler nærmeste hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med disse og kan fortelle litt hvordan de virker ... ?

SPOT signalet går via satellitt til nødsentral som varsler redningssentralene der du befinner deg, (eventuelt der du bor, er ikke 100% på akkurat disse rutinene). Standard praksis i Norge vil vel være littegrann etteretning (f.eks. prøve å ringe deg hvis du løser ut senderen på Oslo S) før søk blir satt i gang.

SPOT signalet inneholder GPS posisjonen til enheten. Uten GPS posisjon kan signalet peiles (som en gammeldags nødpeilesender), men det er mer unøyaktig og tar mye mer tid. I tillegg til et rent nødsignal kan du også sende en "OK" eller "HJELP" melding pluss posisjon til noen mottagere du velger på forhånd. Men dette er også ALT du kan gjøre.

De andre systemene inneholder en mobiltelefon som sender SMS med posisjon. Posisjonen fås enten fra en innebygd GPS eller fra mobilnettet. Posisjon fra mobilnettet kan være brukbart presist i bystrøk, men er som regel ikke så veldig nøyaktig på landet: Du får en gjetning som er innenfor fri sikt av de mobilmastene du har dekning fra. Men den største svakheten er at du ikke får sendt en tøddel uten mobildekning.

Enten kjøper du en SPOT eller så sender du en SMS - ikke kast bort penger på flere dingser som bruker mobilnettet, du har en i lomma allerede. Du kan trolig også laste ned et program til mobilen som lar Mamma og Pappa se (unøyaktig) hvor du er så lenge du har mobildekning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger ikke inn noe selv. Meldingen skal gå direkte til en nødsentral (i Irland, så vidt jeg husker...), som plukker opp hvor du er hen og deretter varsler nærmeste hjelp.

Det var merkelig for jeg får ikke lov å legge inn navn på kontakter som allerede er registrert som mottakere av OK- og Hjelp-meldinger. Får da feilmeldingen "Emergency phone numbers should be different from the contact phone numbers." Så hvis det ikke er politi eller hovedredningssentral som skal ligge her, og ikke mine kontakter, hvem da?

Primary Emergency Contact

* Full Name

(format: firstname lastname)

* Country

* Phone Number

Secondary Emergency Contact

* Full Name

(format: firstname lastname)

* Country

* Phone Number

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er noen erfaringer med Spot 2 fra påsketuren over Hardangervidda:

Alle meldinger kom frem som eposter, men ikke alle som SMS. Jeg hadde satt opp tre mottakere av OK-meldinger (inkl egen mobil), alle mottok alle eposter (så langt jeg kan bedømme), men bare en fikk SMSer. Jeg tok opp dette med Spot support, og de innrømmet å ha problemer med SMS-funksjonen. Ikke så veldig betryggende egentlig...

I tillegg har sporloggen på share.findmespot.com (laget med custom-meldinger underveis) delvis forsvunnet. Halvparten av veipunktene er der ikke lenger... Har tatt opp dette med spot uten ennå å ha mottatt noe svar.

Byggkvaliteten på Spoten virker ok, men jeg leste et sted at den ikke flyter. Dessuten hadde pakningen rundt batterilokket festet seg til batterilokket pga for mye lim, med resultat at den ble trukket noe ut av sporet sitt i selve spoten da jeg åpnet lokket første gang. Åpne forsiktig!

Alt i alt synes jeg spoten er et fantastisk "hjelpemiddel", og da tenker jeg uavhengig av SOS-funksjonen (som jeg forutsetter fungerer). Det var denne gangen større ro i familien før og under soloturen min på Hardangervidda :shock:

Synes dette er en lur teknikk for å holde spoten i foreskrevet posisjon de tjue minnuttene den ideelt sett skal få på å sende en ok-melding. Den ble hengende selv i endel vind:

post-1351-133474683146_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.