Gå til innhold
  • Bli medlem

Transportpulk


svend

Anbefalte innlegg

Annonse
Den gamle pulken er utslitt og må erstattes. Skal brukes til å transportere diverse fotoutstyr inkludert stativer. Telt, sovepose og annet nødvendig vinterutstyr. Ønsker gode råd.

Slik jeg ser det har du 2 alternativer:

1 - Lage egen pulk...

...ut i fra parispulken eller lignende. Dette er en god løsning om du ønsker å trekke med tau eller lager eget drag. Om du ønsker kan du også lage trekk til denne, ligger flere tråder om paris-pulken her inne.

Av positive sider som trekkes frem med pulken er at den er svært lett, tåler veldig mye(den er ikke redd for steiner), glir bra og er relativt billig.

2 - Kjøpe "ferdig" pulk

Det finnes mange løsninger her, hvor XXL har svært gode priser på Fjellpulken. Positive sider her er at du får en god, lett pulk med et bra drag, sele og trekk. Prisene her ligger vesentlig over Paris-pulken.

XXL har noen alternativer her:

- Norpulken Fyresdal vare/transportpulk til 2700 kr (er usikker på om denne er komplett med sele og drag)

- Fjellpulken Varepulk X-Counrty 118 "Snerten" til 3000 kr

- Fjellpulken Varepulk X-Country 144 "Veteran" til 3800 kr

Om du ønsker fjellpulkens drag og sele på Paris-pulken er det fullt mulig å kjøpe, men da blir prisen høy også på Paris-pulken.

Siden du skal ha med deg en god del utstyr ville jeg tatt en pulk som er litt større en man egentlig trenger. Jeg vil tro alle alternativene har plass til utstyret du vil ha med, men jeg vil tro at du i så fall må pakke Norpulken og X-Country 118 slik at de blir høye.

Når pulken blir høy blir den lettere å velte.

Så om du ikke har råd og er villig til å betale, samt at størrelsen ikke byr på problemer(mtp. transport), så vill jeg gått for Fjellpulken Varepulk X-Country 144 "Veteran". Da får du en pulk som er klar til bruk og som(mest sannsynlig) har plass til det du skal ha med.

Det er skrevet mye bra om pulker her på forumet - søk og du vil finne.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har også Acapulka som er noe dyrere enn Fjellpulken. Disse er mer dråpeformet (bredere bak) og skal i følge enkelte brukere være mindre utsatt for velt. Draget til Acapulka er "seigere" enn Fjellpulken sitt og tåler antakelig mer juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fjellpulken Varepulk X-Counrty 118 Snerten og er veldig godt fornøyd med den. Den er oppgitt til 185 liter og dette holder i massevis når jeg er aleine på tur. Har liggeundelaget festet på draget. Tror ikke jeg ville kjøpt noe større hvis du ikke skal på veldig lange turer og må ha med mye mat og veldig mye fotoutstyr.

Går du opp en størrelse så er du oppe i 285 liter og for min del blir den for stor i hvert fall. Kanskje fort gjort å ta med for mye når man har pulk hvis man ikke tenker seg litt om når man pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så veldig relevant å referere til pakkevolumen i sammenligning - Klart at men ikke treng 2-300 liter til en ukestur men det er andre forhold som en må forholde seg til.

Jeg har hatt Snerten varepulken og finner den for liten til ukesturer. Klart det går å få alt med, men hva er poengen at måtte stappe alt ned og være veldig nøye med plassering, når en kan få en raskere pulk med bedre flyt i en større modell.

I dårleg vær er det mye fornuft i romslighet siden man raskere får pakket pulken og dermed blir mindre kall.

Dessuten får man en lavere profil på pulken hvis den ikke overfylles. Enhver som har prøvd å gå i sterk vind med en full lastet pulk av Snerten dim. vil vite at den har stor tendens til å velte. Samme gjør seg gjeldende i sidebakker der enkort, høyt lastet pulk har tendens til å rulle rundt - ikke moro! Skal man i tillegg ha mye ekstra utstyr, såsom kamera/stativer, så vile jeg utelukke Snerten størrelse pulk.

Husk at det og går an å ha lite i en stor pulk - ikke omvendt.

Fjellpulken lager ellers utmerkede produkter i forhold til prisen. Likevel blir min neste pulk en Akapulca. Da får jeg en pulk som passer akkurat mine behov, med en lavere vekt (desverre også til 3 gange prisen).

Paris puken er sikkert utmerket, men til langtur ville jeg ikke tatt den i betraktning. Jeg har sett mange rare patenter med denne men skjønner ikke poenget når en får kjøpt fullverdige produkter over disk. Initial kostnaden burde ikke være et argument siden en pulke holder i mange år. Har selv brukt Paris pulken når jeg klatret høye fjell i Nordamerika - Her er det tradisjon for at man drar inn i pulk og hiver både pulk og sekk på ryggen når terrenget ikke tillater å dra. Akkurat i den sammenheng er Parispulken fordelaktig.

Jeg har iøvrig observert at mange benytter seg av ryggsekk i tillegg til pulken - Dette skjønner jeg ærlig talt ikke. Hvis man har behov for ryggsekk på turen ville jeg hellere ha vurdert å ha den i tom i pulken. Det er for meg en stor behagelighet å slippe å bære noe på ryggen - slippe bli svett på ryggen og ha bedre kontroll i form av lavt tyngdepunkt. Argumentet med å ha tilgang til kamera, votter , lunsj, feller, etc. i ryggsekk kjøper jeg ikke - Mye bedre å ha en liten veske på fronten av pulketrekket. Mange pulketrekk levere i dag med glidlås lukket rom i front og elle bak til samme formål. Man klipper seg jo uansett ut av draget hvis man må raste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg "Snerten" for et drøyt år siden.

Har brukt den en hel del.

Irriterer meg over at den graver seg på skrå i løs snø, men har skjønt at sånn er det bare.

På hardt føre er den super.

Har vurdert å kjøpe meg en parispulk i tillegg, til de få gangene jeg ønsker sykt mye utstyr med meg.

Isfiskeoppsett+telt etc. og fotoutstyr tar plass.

Blir sikkert sett på som en komplett dust, med pulktrailer, men tror det bør fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg har opplevd at pulken har gravd seg ned noe nevneverdig i dyp snø eller at den har skjært ut til sidene. Man synker jo langt ned i snøen selv og det blir en rettere vinkel på draget, noe som igjen fører til at man ikke løfter fram pulken på samme måte. Det er godt mulig at den litt større modellen flyter bedre hvis det er mye nysnø. Har ikke prøvd den.

Ser at det blir nevnt at parispulken er fin å hekte på ryggsekken. Har selv hatt pulken på sekken og det går veldig greit. Legger ved bilde for å vise hvordan jeg gjør det. Det er også plass til litt bagasje ovenfor sekken som er 50 liter.

Når det gjelder størrelsen så synes i hvert fall jeg at det er greit at den ikke er så stor. Greit å få plass til den i bagasjerommet f eks.

post-5435-133474676983_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.