Gå til innhold
  • Bli medlem

Krossvatn-Bleskestadmoen


halvorep

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg gikk denne løypa i fjor og det er fult mulig å gå vinterløypa, eller en tilnermet trasé fra Bleskestadmoen til Krossvatn.

Jeg laget en beskrivelse for å gå motsatt vei til en på dette forumet som kalte seg "halvorep", men jeg kan godt gi deg noen tips.

Du går fra Bleskestadmoen til Krokvasstølen. (Kart 1314 II- Suldalsvatnet.) Der svinger du sydøstover og følger dalføret inn mot to små vann som ligger like nord for Kaldevatn. (Dårlig merket løype, men det er bare å følge dalen innover. Bruk kompasset hvis det er dårlig sikt.) Gå på sørsiden av disse vannene og over på kart 1414 III - Breive. Her ligger det en høy nut som jeg tror det er best å gå rundt, på østsiden, og sydvestover langs nordbredden av Kaldevatn. Jeg gikk opp skaret øst for Skoranutane, men her er det noen veldige steinurer som kan være dekket av snøfenner. Jeg gikk gjennom snøen og ble hengende på sekken med beina i løse lufta. Hvis du ikke ønsker en utfordring så ikke gå opp her.

Følg Kaldevatn sørover til Midtvatnet og kryss over til østsiden av M. vtn. (Da jeg var her i fjord var det en del snø og mye spor etter reinsdyr. De står gjerne på snøfennene hvis det er varmt. Det tar litt tid å gå denne ruta så jeg overnattet i telt, i skråningen, like nord for sørenden av Kaldevatn.)

Følg østsiden av Midtvatnet sørover til Kringlevatnet. Følg nordsiden av Kringlevatnet videre. Lett terreng, men når du nermer deg slutten av vannet og holder litt vestover så vil du møte en bratt skrent som kan virke nesten umulig å komme ned. (Kart 1313 I - Blåsjø.) Gå øst for høyde 1237 og se etter noen varder og nødlinger. Det er merket en rute ned, men den kan være litt vanskelig å finne. (Alternativt kan du prøve å gå vestover og rundt denne skrenten?)

Fortsett sørover mot Gravetjørna. Du må krysse elva som renner fra Kringlevatnet. Elva er bred, grunn og steinete, men kan være litt vanskelig å komme tørrskodd over hvis det er mye vann. Fortsett sørover mot Nøvlenuten. Det er en bro like nord for Nøvlenuten som du må benytte. Du kommer ikke over andre steder. Jeg mener det er lettest å gå på østsiden av høyde 1152.

Jeg gikk på vestsiden av Nøvlenuten, men her er det noen veldige steinurer som du må klatre over. Jeg tror det vil være lettere å gå på østsiden og inn på løypa som går til Krossvatn.

Det er fin ørret i vannene rundt Krossvatn, og så er det kjempefin bekkerøye i Pøyleåna, som renner mot Skreivatnet, på veien videre mot Vassdalstjønn.

Håper dette kan være til litt hjelp.

God tur.

Skulle ønske jeg kunne være med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest REs valg av sti fra Bleskestamoen til Krossvatn.

Jeg fulgte også stien til Krokvasstølen, men gikk litt lengre og så langs vest siden av Krokvatnet.

Videre 218 grader og opp til mellom høydene 1102m og 1140m.

Deretter 174 grader i 1 km. Ny kurs 148 grader, 1,7 km til inn på sti.

Gikk ut or stien på 1140 meter og da mot vest siden av Midtvatnet.

Krysset elva nokså nær vatnet og gikk sydover til Kringlevatnet

- Klarte miste mitt 40 år gamle, gode kompass her, trolig da jeg gikk over elva.

Så langs Kringlevatnet og over på vest siden av høyde 1237m.

Videre nokså rett mot Gravtjørna, over bro og kurs videre mot hytta.

- dette på øst siden av Nøvlenuten.

Obs! Grader og lengder er ca.

Telefon 51724747

Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et interessant veivalg. Jeg vurderte også noe lignende, men forsøkte å unngå høydedragene siden jeg hadde veldig dårlig vær med perioder med tåke og dårlig sikt.

Det er ikke umulig at jeg tar turen fra Haukeliseter til Lysebotn en gang til, og da kan jeg jo prøve denne ruta.

Jeg hadde også planlagt å gå på vestsiden av Blåsjø, og planen var å proviantere på Krossvatn. Hytta var derimot så godt som tom for tørrmat, og man fyller jo ikke en allerede for tung sekk med hermetikk for 2 til 3 dager. Det kan også være litt vel optimistisk å satse på fisk så jeg valgte derfor å gå på østsiden av Blåsjø ned til Storsteinen og vestover til Eidavatn og videre til Nilsebu for å være sikret nok mat på hyttene. Her var det derimot nok av fisk så det ble ikke så mye hermetikk.

Jeg gikk fra Haukeliseter fredag ettermiddag og var nede ved Nilsebudammen torsdag ettermiddag. (Hadde lovet "sjefen" å være i Stavanger fredag formiddag.) Neste gang tror jeg nok at jeg vil bruke litt lengre tid, bruke telt og fiskestang litt mer og nyte turen sjikkelig.

Jeg har lagt ut en liten turrapport på denne adressen hvis noen skulle være interesserte.

http://www.friluftsliv.no/fmm/viewtopic.php?t=8639&postdays=0&postorder=asc&start=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.