Gå til innhold
  • Bli medlem

Knetrøbbel & Randoneski!?


Ambu113

Anbefalte innlegg

Hei! Eric Skywalker her.

Før i tiden kjørte jeg litt telemark, men etter 5 operasjoner i mitt høyre kne så klarer jeg ikke svingene lenger. Noe som er veldig surt, trass trening og fysio. En kompis av meg sa at jeg brude handle meg Randone ski, og at disse ikke var like "tung" på kneet som standar telemarkski. Er det noen som har erfaringer på dette området, eller meninger og tips?

Takker & bukker for all eventuell hjelp.

Eric Skywalker Hardesty-.

post-6489-133474635726_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rando er mye mindre belastende for knær og ledd på vei ned, men sikkert likt som telemark med hengslet binding på vei opp. Tviler på at det vil være noen særlig vellykket å gå rett på topptur, det er viktig å ha godt nok grunnlag fra skitrekk (selv om det kanskje er kjedelig...) til at du ikke skader deg på noe morsomt senere. Så i grunnen vil jeg anbefale å låne noe slalåmutstyr allerede nå og prøve i et sommerskisenter nær deg.

Pass deg mot å havne bakpå, det er ofte en utløsende årsak til knesmerte. Vær veldig aktiv i kjøringen, dette er veldig ulikt telemark. Hvis du ikke mesterer dette vil instruktørtimer være en god investering etter min mening. Dersom du eventuelt går til innkjøp av alpinski; sørg for at den er bred nok foran og myk + smal nok bak. (Tenk motsatt av park-ski.) Dette vil innby til riktigere kjøring i pudder.

Jeg har selv vært plaget mye med knesmerte etter å ha stått aktivt alpint, og litt av problemet er at det ikke gjør vondt der og da - det gjør vondt etterpå. Er jeg bakpå en hel dag (valgt for små ski) eller hekter skia et par ganger er dagen etter nesten ødelagt. Så ta små skritt allerede nå og en uke i alpene tidlig i sesongen, så kan du gå så mye topptur du orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hepp, hepp, same ståa her. Vonde kne og måtte gå over frå telemark til rando i vinter. Desverre, ettersom tele er usannsynlig morosamt. Overgangen til rando var uproblematisk, har aldri stått alpint før, men det var ganske lett egentlig, bare å lena seg frå side til side, og etterlitt så hoppar ein litt hit og dit og kjem meg ned på eit vis.

Nedkjøring på rando er mykje mindre belastande på kne enn på telemark, men dog ein belastning som sagt tidligere. eg har imidlertid ikkje hatt problem etter å ha konvertert. På opptur er belastning den same synes eg. Trening er jo det viktigaste her, god grunntrening førebyggjer det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.