Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjørn Amsrud og hans Villmarksliv artikler


Anbefalte innlegg

Ooops......

Jeg har kommet til skade for aa erklere Bjørn Amsrud doed et annet sted i dette forumet. Jeg mente aa ha lest i Villmarksliv at han var avliden for en tyve aar siden. Men dette er nok et eksempel paa at ens hukommelse ikke er bra naar en har naadd middelalderen.

Jeg ber Bjørn Amsrud og hans familie og venner om uforbeholden unnskyldning for min feil.

Naar vi er inne paa temaet vil jeg her minne forumet om at Bjørn Amsrud skrev noen meget bra artikler for Villmarksliv fra 1973 og utover. Spesielt husker jeg hans artikkel om hvordan man tar seg fra Holmenkollen/Karl Johans Gate til Jotunheimen til fots. Dette var en sterkt inspirerende artikkel og den fortjener aa bli publisert i Fjellforum til glede, inspirasjon og aandelig oppbyggelse for de kommende generasjoner. I det hele tatt burde alle hans Villmarksliv artikler legges ut paa Fjellforum og andre steder. Jeg husker og hans artikkel om Hurrungane som inkluderte bestigning av Store Austbottn tinden og overgangen mellom Ringsdalen og Skagastolsdalen.

Men han har produsert langt flere artikler og. Jeg fikk et abonnement paa Villmarksliv av min bestefar for 25 aar siden. Bjørn Amsruds artikler var de jeg gledet meg til. Om de omtalte turer til steder jeg aldri ville dra til selv, gjorde ingen forskjell. De var alltid et hoydepunkt for meg.

Om Bjørn Amsrud er en pioneer er en diskutabel sak. Jeg mener det, men jeg er ingen autoritet. Jeg mener dog at, og jeg repeterer meg selv nu, at de burde inkluderes her og legges ut paa en egen hjemmeside.

Dette selvsagt med tillatelse og medvirkning fra Bjørn Amsrud selv. Ikke det at jeg vil presse noen eller han selv, men jeg vil bare minne om at hans artikler er meget bra og fortjener Fjellforums oppmerksomhet.

Jeg skriver dette i den aller beste mening og ikke i rent lite flauhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg husker godt Bjørn Amsrud sine inspirerende artikler i DNT's årbøker på 70-tallet. Han var en meget habil fjellmann som gikk mye alene. Jeg husker en artikkel fra en sommertur på Jostedalsbreen i tåke og helt alene. Kartene over breen var den gang dårlige og upresise, så han viste noen ganger ikke hvor han var, men kunne ane gjennom tåka, sprekkområder som fortalte at her gikk en brearm ut fra storbreen. Skikkelig risikosport.

Jonsoknatt på Illstigfjell var også en nydelig artikkel jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.