Gå til innhold
  • Bli medlem

Linken Bodega...


skogy

Anbefalte innlegg

Er det noen telemarksfantaster her som kan gi en subjektiv tilbakemelding på Linken bodega skiene ?

Skal gå til anskaffelse av nytt telemarksutstyr, og har fått en ganske bra tilbud på disse , sammen med scarpa t2 sko. det jeg lurer på er hvor stor overgangen blir fra et par gamle salomon prolink(slalomski), med Riva II bindinger og asolo extreme lærsko ( kjøpt ca 1994). Ha ikke kjørt på en del år, men vil ha utstyr som er ganske allround, samt at det kan brukes til toppturer osv. Dvs at jeg evt må gå noen km før man kommer seg til topps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Jeg har også lurt litt på disse. Hvordan fungerer bindingene? Ser ut til å være en hel plate under foten fra tå til hæl. Noen erfaringer i forhold til om det samler seg snø under her og hindrer at man får tråkket helt ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer bindingene? Ser ut til å være en hel plate under foten fra tå til hæl. Noen erfaringer i forhold til om det samler seg snø under her og hindrer at man får tråkket helt ned?

Her følger min høyst subjektive tilbakemelding om de:

Har hatt Linken-binding i 2 år nå, montert på Rossignol B3 (B83), og kan neppe se at jeg vil prøve noe annet med det første. Veldig god i løssnø (faktisk SVÆRT god!), veldig god å gå både flatt og ikke minst toppturer med, veldig stødig i fart, og har spor i hælklossen som bakbindingen på enden av metallskinna synker ned i, hvilket gjør at sideveis slark er 'ikke-tema'. Og skulle du bli overrasket av dårlig/vanskelig føre som du synes er vrient å takle, er det bare å legge seg noe bakpå slik at skinna går ned i nevnte spor, og klemme til med den gode gamle parallellsvingen. Step-in-funksjonen gjør også inn-/utstigning enkel, og tilpasning til ulike støvler skjer raskt med ett enkelt håndgrep, samt ett lite stjerneskrujern. Har ved to tilfeller satt T2X'ene hjemme, og lengdetilpasset bindingene til mine Varg Polar lærstøvler; dette funket også helt fint (lettere å gå bort- og oppover med, litt kjipere å kjøre ned med).

Det er liten motstand når du går ned i telemarkstilling, hvilket gjør at du muligens trenger noe tid til å venne deg til dette ved kjøring på hardt underlag og/eller i preppet anlegg. Bindingen er blitt noe kritisert for det (heldigvis er vi mennesker forskjellig!). Men dette blir etter min oppfatning en vanesak, og av alt nødvendig og unødvendig 'stæsj' jeg har handlet opp gjennom årene, fremstår (i alle fall til nå) Linken-bindingene som et av mine suverent klart beste kjøp på utstyrsfronten :D:D

I forhold til om det samler seg snø under metall-skinna, kan sies at jeg opplever det slik at det samler seg akkurat like mye/lite snø som mine gamle Riva-bindinger, og kompisenes R8, Hammerhead, NTN, og Voile Switchback...

PS: Sa jeg forresten at Linken-bindinger har livstidsgaranti? (som da visstnok er 5 år etter lovverket :):))

(Dette var ikke akkurat det mest objektive innlegget jeg har postet, men lidenskap er lidenskap og ikke til å kimse av...) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen telemarksfantaster her som kan gi en subjektiv tilbakemelding på Linken bodega skiene ?

Jeg er også nysgjerrig på disse skiene, samt ikke minst de nye Linken Z-1. Men finner lite informasjon på nettet, hverken om forhandlere, priser, skienes egenskaper, tester, etc... Man har jo alltids hjemmesiden til Linken, www.linken.no eller www.linken.com, men der er begrenset med informasjon og selvskryt, og i tillegg ikke egne norske sider på et norskt produkt, utviklet av nordmenn og ikke minst eid av ett norsk selskap :wink:

Noen som vet noe; erfaringer, tester, forhandlere, og lignende? Neppe bare jeg, Busken, og skogy som er interressert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet (dvs kjøpt) bodega med linken probindingen. Dro til meråker og fikk en super dag i anlegget. Masse snø, og fikk testa både i og utenfor løypa, og en del i pudder, som etterhvert ble litt tyngere utover dagen.

Som Geita sier, så er det liten motstand i bindinga, og for min del "forsvant" bakskia bakover, og det ble litt rart. Ble bedre etterhvert, og det skyldes nok mye at det var ca 10 år siden sist jeg kjørte, og at innstillingen på flexen i bindinga ikke var finsjustert og strammet nok.

Når det gjaldt skiene, så tok det litt tid før jeg ble bedre kjent med dem. Fant aldir helt ut av det, men det viste seg at bindinga på høyreskia var montert ca 60mm for mye til høyre. Vet ikke hvos mye det har å si, men syntes det ble en stor overgang fra "gammelmåten", både ang ski og bindinger. Skiene er nok best utenfor løypa, og for min del var det toppturer som var målet med utstyret. Har nå lecvert tilbake ski & bindinger, og butikken jeg kjøpte hos, har ikke klart å få tak i nye ski. Derfor droppet jeg dem. Har nå kjøpt nye G3 Saint, og G3 targa acsent bindinger, og fikk testa dem på samme sted, med nesten samme forhold. En helt annen opplevelse. Både ski og bindinger passet meg bedre, men alt er jo relativt, så jeg kan ikke si noe objektivt om saken. Min følelse er at saint skia, og targa bindinga passer meg bedre. Hadde 183cm lange bodega, og skulle nok valg en kortere ski, men da ville det blitt 171, og det kunne blitt i korteset laget igjen. Fikk anbefalt 177cm, og avlgte det på g3 saint skiene.

Har snakket med en del buikker som selger linken bodega og bindinger, og det er svært delte meninger om saken. Noen er veldig positive, mens andre er mer negative. Det negative i forhold til toppturer er at linken bodege ikke er torsjonsstive nok, og at man på evt toppturer etc, vil kunne oppleve at man sklir av evt skare, is og fokksnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det negative i forhold til toppturer er at linken bodege ikke er torsjonsstive nok, og at man på evt toppturer etc, vil kunne oppleve at man sklir av evt skare, is og fokksnø.

Det ante meg at Bodega med sin lette vekt ikke oppleves som tilstrekkelig torsjonsstiv, slik det ofte tilfellet er med lette ski som forsøkes kjørt hardt på skare, is og fokksnø.

Synd du ikke var tålmodig nok til å finne deg til rette med Linken-bindingen. Jeg husker også selv mine første turer spesielt på preppet underlag med disse, ønsket de dit peppern gror.. Men ble vant med de og fant etterhvert ut at "problemet" må ha vært meg selv :wink: , og som tidligere antydet er vi meget gode venner, Linken-bindingen og jeg :?

Har forøvrig registrert i flere fora at G3's ascent visstnok skal være en meget bra binding, ønsker deg uansett lykke til med ditt nye skiutstyr! Kjøpte du T2-skoa forresten? Hvordan likte du disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe at det er med slikt utstyr , som med alt annet...dvs at vi har individuelle meninger. Et av mine størset problem, er at jeg er litt i overkant spontan, og har det ofte litt travelt når jeg skal handle. Det medfører like ofte at jeg i etterkant finner noe som er "bedre"...og da har jeg det gående. Så jeg tipper at jeg ville kost meg jeg også med bodegaen, hvis ikke bindingene hadde vært feilmontert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjøpte mine linken bodega med binding til den nette sum av 3500 nok. Var i bakken for å teste på lørdag og koste meg skikkelig.

tore

Tør jeg spørre hvor du kjøpte dem? Privat? På nett?

Hvis dette er butikkpris, er det jo nærmest dumping og ikke nødvendigvis noe godt tegn for Linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Skiene kjøpte jeg på intersport (jekta) i Tromsø. Det kan godt være at det er andre sortering men det spurte jeg ikke om. De hadde fortsatt noen par igjen til den prisen siste jeg var innom.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.