Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatretau!!(halvtau & heiltau)


hakonmar

Anbefalte innlegg

Hei! Då er nøtter, kiler etc innkjøpt. Då er det berre tau igjen. Tenkte eg skulle kjøpe halvtau sidan dei plassane eg har klatra/skal klatre ofte har sikringspunkt litt over alt. I tillegg skal eg ha eit heiltau(enkelttau) for sportsklatring/klatring på naturlige sikringar i tillegg til bolta ruter. Tenk klatring i områder som romsdalen, jotunheimen på naturlige sikringar med tanke på halvtaua.

Taua eg har sett meg ut er med fokus på vekt, då nokre gram her og der blir tungt etter kvart :? I tillegg er eg nysgjerrig på om 8mm er for liten diameter med tanke på brems eller liknande. Har BD sin brems som skal ta 8mm, samt ascender til petzl og tibloc som og skal funke..... Lettast halvtau viss eg kan ta det..

Halvtau:

Roca Migu, 8mm

Roca Fanatic, 8,5mm

Heiltau:

Roca Tasmania 10,4mm

Roca Fanatic 10mm

Singing Rock Trinity 10,3

Er open for forslag frå dei som verkeleg har peiling! :D

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei! Då er nøtter, kiler etc innkjøpt. Då er det berre tau igjen. Tenkte eg skulle kjøpe halvtau sidan dei plassane eg har klatra/skal klatre ofte har sikringspunkt litt over alt. I tillegg skal eg ha eit heiltau(enkelttau) for sportsklatring/klatring på naturlige sikringar i tillegg til bolta ruter. Tenk klatring i områder som romsdalen, jotunheimen på naturlige sikringar med tanke på halvtaua.

Taua eg har sett meg ut er med fokus på vekt, då nokre gram her og der blir tungt etter kvart :? I tillegg er eg nysgjerrig på om 8mm er for liten diameter med tanke på brems eller liknande. Har BD sin brems som skal ta 8mm, samt ascender til petzl og tibloc som og skal funke..... Lettast halvtau viss eg kan ta det..

Halvtau:

Roca Migu, 8mm

Roca Fanatic, 8,5mm

Heiltau:

Roca Tasmania 10,4mm

Roca Fanatic 10mm

Singing Rock Trinity 10,3

Er open for forslag frå dei som verkeleg har peiling! :D

mvh.

Håkon Martin

Ville gått for et litt dyrer tau når man først skal investere. Et halvtau har du en stund, og det er greit å bli godt fornøyd på første forsøk...

Har gode erfaringer med Beal Ice Line!

Når det gjelder heltau er jeg stor fan av Beal Top Gun.

Det viktigste med et nytt tau er uansett hvordan du pakker det ut, viktig å pakke det ut riktig for å ungå at tauet tvinner seg, noe du vil slite med resten av tauets levetid...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med et nytt tau er uansett hvordan du pakker det ut, viktig å pakke det ut riktig for å ungå at tauet tvinner seg, noe du vil slite med resten av tauets levetid...!

Jeg vil gjerne høre hvordan du gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne høre hvordan du gjør dette?

det følger med instruksjoner med de fleste tau.

ligger også her:

http://www.bealplanet.com/portail-2006/index.php?page=preparer_corde〈=us

det har kommet enkelte tau som ikke er pakket slik, men mest sannsynlig er nye tau nettopp slik tvinnet.

Hvis du ikke pakker det ut riktig får du som nevnt over store problemer med tvinn, men att det vil være plagsomt resten av tauets levetid er litt og ta i, men det blir mange runder i veggen før det oppfører seg pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, nå husker jeg - tau kommer ferdig tvinnet fra butikken.

Bare å larve gjennom en gang, så blir det så rett som det kan bli.

Tenkte bare det hadde vært svært om noen hadde en slik mirakelmetode som unngår tvinn i tauet, også ved bruk senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne høre hvordan du gjør dette?

De fleste nye tau er tvunet opp på spole.

Et tau på 60 meters tvunnet opp på en halv meters spole gir ca 120 snurrer på tauet. Det vil man jo gjerne ungå...

det er derfor viktig at tauet rulles ut, fremfor å dras ut.

amut levere sine litt dyrer tau på spole, så de skal være lettere å få ut på en fornuftig måte.

Om ikke du har et dyrt mamuttau. Finner du en bedre beskrivelse av hvordan du tar ut tauet finner du på Beal sine hjemmesider:

http://www.beal-services.info/anglais/video_derouler-us.swf (her både for tau på spole og vanlig tau)

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, nå husker jeg - tau kommer ferdig tvinnet fra butikken.

Bare å larve gjennom en gang, så blir det så rett som det kan bli.

Der kom noen meg i forkjøpet gitt...Men tviler litt på at du får ut al tvinnen ved å gå igjenom tauet en gang...

Du sliter kansje ikke med det i all tauets levetid, men i laaaang tid fremover...

Å ungå tvin i fremtiden handler i stor grad om hvordan du bruker tauet, særlig hvaslags toppfester du bruker hvis du topptauer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, nå husker jeg - tau kommer ferdig tvinnet fra butikken.

Bare å larve gjennom en gang, så blir det så rett som det kan bli.

Tenkte bare det hadde vært svært om noen hadde en slik mirakelmetode som unngår tvinn i tauet, også ved bruk senere.

en gang? har sett folk som må trekke gjennom tauet så mange ganger att familien begynner å gråte og alle går ut av tellinga før det er noe å snakke om.. pakk ut tauet riktig så sparer du mye jobb. og spar b-vare råd til bekjente man ikke har så mye til overs for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roca tauene er absolutt ikke noe "billig tau". Har flere kompiser ink. meg selv som bruker Migu til storveggsklatring og rangling. Det har like god, om ikk bedre levetid en tau fra f.eks Beal og Mammut. Visste ikke at det var noe som het "billig" klatetau engang, uten Beal som har jeg har hatt tre av med strømpereklamasjon på alle....

funker fint med BD atc guide

helttau; Roca Free, eller Mammut Tusk f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roca tauene er absolutt ikke noe "billig tau". Har flere kompiser ink. meg selv som bruker Migu til storveggsklatring og rangling. Det har like god, om ikk bedre levetid en tau fra f.eks Beal og Mammut. Visste ikke at det var noe som het "billig" klatetau engang, uten Beal som har jeg har hatt tre av med strømpereklamasjon på alle....

funker fint med BD atc guide

helttau; Roca Free, eller Mammut Tusk f.eks

Beklager misforståelsen, jeg mente ikke å si at Roca var ett billigtau. Det jeg mente var at man burde kjøpe en av de litt dyrere modellene, uavhengig av hvilket merke man kjøper...

Forøvrig har jeg aldri hatt problemer med beal taua mine. Eneste problemet er at de billigere modellene blir veldig stive om de brukes mye på topptau. (kurs o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koster ikke migu tot sec mer enn f.eks ice line? hvordan er det tauet egentlig Kadne? Har tenkt på det som mitt neste tau. Er det mykt og lett hånderlig tross impregnering?

Jeg er veldig fornøyd med det, mykt og fint.

Men nå er ikke mitt slitt så allverden, så vet ikke hvordan det blir etter godt med slitasje. Men det føles som god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.