Gå til innhold
  • Bli medlem

Spm om strekkskade i leggen


Torodd

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skulle egentlig ha vært på veien i dag, på en tur rundt Nord-Vest delen av Skottland. Men jeg sitter her i ro mens det er sol ute. Jeg er ikke blid !!

Foreløpig slipper jeg gips, men legen mener at jeg er i risiko sonen for det. Men leggen verker godt og det slår ut som verk andre steder i kroppen.

Grunnen er at jeg har en strukket muskel i leggen. Bak i leggen og dette er høyst sannsynlig hovedmuskelen der nede.

Og jeg kommer ikke ut på veien i de neste 6-8 uker. Så jeg håper på å ta denne 800 km/6 dagers turen i September.

Jeg er en ivrig golfer og må spille en runde hver dag. Utover dette, har jeg forbud mot fjell, sykkel og løping. Egentlig også golf. Jeg tar det rolig på banen, for å si det slik. Etter golfingen, er det ro og fred i huset sammen med leggen.

Jeg har dagsetapper på 150 km inne akkurat nå, men vil ikke miste så altfor mye av dette i mitt skade avbrudd.

Er det noen her som har gode forslag til sakte opptrening igjen ?

Krem ?

Trening ?

Mat ?

Alle forslag mottas med takk da legen var like hjelpsom som en flokk med kyr under forhandlingene om ny fiskeriavtale for Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få i deg mye proteiner etter trening, spis sundt og flere små måltider utover dagen. Ta det kuli og ha tolmodighet, ellers kan du fort forverre skaden yttligere. Du kan starte med lett styrketrening på skadestedet med gradivs økning over tid. Med styrketrening 3 ganger i uken vil du normalt kunne øke i styrke hver andre uke. For å opnå full styrke og funksjon etter en slik skade må du desverre belage deg på at det tar tid. Hvor mye tid avhenger av hvor svekket skadestedet er og hvor strukturert du er i treningen. Hensikten med styrketreningnen er hovedsakelig å skape et skikkelig grunlag for å tåle belastninger over tid. Restitusjon på skadestedet er svært viktig etter hver treningsøkt. Aldri tren med smerter, litt ubehag under trening og som går over etter trening er ikke farlig. Vær også svært forsiktig med utøyning av skadestedet. Ikke tøy ut etter ren styrketrening. Utøyning på svekket muskulatur kan opprettholde eller svekke skadestedet. Du kan tøye mer jo sterkere muskulaturen blir, men da helst etter beveglighetstrening. Krem kan lindre, men har ellers ikke den helt store effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.