Gå til innhold
  • Bli medlem

Øystein_

+Støttemedlem
  • Innlegg

    92
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Øystein_ vant dagen sist 14. september

Øystein_ hadde mest likt innhold!

Om Øystein_

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Øystein_ sine prestasjoner

Contributor

Contributor (5/14)

  • Conversation Starter
  • Collaborator
  • One Year In
  • Reacting Well Sjeldent
  • Dedicated Sjeldent

Nylige merker

56

Nettsamfunnsomdømme

  1. Klart det. Hvilke andre alternativer finnes? Så vidt jeg veit så er det vel bare Norgesbom, Passpay og Youpark og alle tre kjører samme løsninger for fakturering Vanlig kredittkortbommer er dyrt og komplisert å drifte. Å basere seg på at folk er ærlige og betaler nytter ikke. Det er for mange som sniker. Så klag heller på alle snikerne. Hadde folk heller vært ærlig og gjort opp for seg så kunne man bare satt opp en plakat med et Vipps nummer og et kontonummer. Et veilag vil ha minst mulig arbeid og pes med driften. De har mer en nok arbeid med å drifte veien til en fornuftig pris. Vi får heller være glade for at de i det hele tatt gidder å ha veien åpen.
  2. Enig meg deg i det. Som jeg har skrevet ovenfor så irriterer det meg. Jeg mener at driftsutgiftene til bomsystemet får deles på antall passeringer. Jeg kan også legge til at Finter hadde et gratis system for autotrekk fra kort hvis man registrerte bilnummeret sitt. Nå må man betale for den løsningen. Jeg regner med det er fordi de fant ut at hvis alle i Norge registrerer seg så kan de ikke sende ut gebyrer lengre. Ta må de tjene pengene sine på andre måter. Jeg tenker at hadde de ønsket å drive ærlig så kunne de hatt andre typer løsninger for betaling som gjorde det lettere for folk. For eksempel at man fikk 2 uker på seg, eller at man fikk en påminnelse på SMS en uke etter passering. Men det er jo en grunn til at veieierne går inn for denne løsningen. Det er fordi det er enkelt og praktisk for dem, og fordi de får økte inntekter. Med klassiske bomkasser så er det en andel snikere. Jeg har lest at disse selskapene tar på seg å drive bomsystemet gratis for veieier. Jeg veit ikke om det stemmer så noen får korrigere meg. Men hadde jeg eid en vei så er det ganske klart at jeg hadde gått for en sånn løsning også. Enkelt og greit, noen andre tar seg av driften av bommen og betalingsinnkreving og jeg får betalt pr. passering som før.
  3. Det er jo temmelig dårlig av veieier. Før de går inn på en sånn bomløsning så må de jo sikre seg at folk har mulighet til å betale. Men samtidig er jo veiene private og det er jo et privilegium for allmennheten at de er åpne. Alternativet er jo at veiene blir stengt permanent for alle. Så vidt jeg veit så har ikke eierne noen plikt til å holde veiene åpne. Er du misfornøyd med bomløsningen så får du jo bare la vær å kjøre der.
  4. Nå har de delt opp gebyret i to. Et fakturagebyr og et gebyr for "lagring og oppslag". Forbrukerrådet mener at dette er ulovlig praksis og jobber for å stoppe det, mens selskapene mener de tar betalt for en ekstratjeneste. Så blir det vel til syvende og sist et spørsmål om hvordan domstolen tolker lovene. Det er jo ikke alltid at lover tolkes slik "sunn fornuft" skulle tilsi.
  5. Hei. Nei, det gjelder fremdeles 48 timer, men man får ihvertfall en påminnelse og link når man har passert så man husker på det. Og det blir jo litt enklere også. Men man må betale via nettsida uansett.
  6. Sikker på at bommen ikke telte passering på utkjøring? Jeg var borte i det samme i Seterdalen i Dagali, lurte på hvorfor jeg ikke fikk noe treff på nummeret mitt. Men så viste det seg at de teller utkjøringen pga. dårlig telefondekning der inne
  7. Hei. Jeg tror dette er litt opp til hvert enkelt veilag. Jeg har vært på veier der man betaler ved utpassering og dette står opplyst på et infoskilt. Har også vært på en vei der eieren hadde satt opp et ekstra infoskilt lengre inn ved parkeringsplassen med betalingsinfo og påminnelse om at man må huske å betale. Men jeg skjønner veilagene godt som går for skiltgjenkjenning. Med vanlig kontantbetaling er det for mange snikere. En klassisk bomløsning med kortbetaling tror jeg er dyr og komplisert å drifte. Men for å legge til. Jeg hater forretningsmodellen til Finter som pesten. Jeg mener det eneste rettferdige er å legge på bomprisen for å betale driftskostadene til bommen og innkreving. Ikke at de skal basere driften på at folk er glemsomme med urimelige gebyrer. Jeg synes det er såpass praktisk at jeg er villig til å betale ekstra for å ha denne løsningen. Får bare håpe at saken rundt fakturagebyr får en runde i retten og at det dømmes i selskapenes disfavør så man blir kvitt denne uredelige praksisen. Endring: Kan også legge til at på Youpark så kan du registrere deg gratis med skiltnummer og tlf-nummer og da vil du få en sms fra dem med en betalingslink når passeringen er registrert.
  8. Har du noen nettsider som eksempel?
  9. Men det er ikke så greit å finne andre leverandører av stenger til typisk norsk fjellfiske. Ofte vil man på fjellet ha lange stenger, 12-13-14 fot med lave kastevekter. Sånn 10-40 gram og sånt fordi det egner seg for bombefiske og slukfiske. Og jeg har som sagt ikke funnet så mange andre som lager sånt. Jeg har for øvrig 2 stenger fra Milo som er ganske lange. Sikkert ikke noen superstenger, men de har da holdt.
  10. Øystein_

    vannfilter

    Hei. Slenger meg på denne tråden med et spørsmål, må man rense for virus eller kun bakterier og andre mikroorganismer? Siden om jeg skaffer noe så tenkte jeg kanskje klortabletter, men de tar jo ikke virus. Jeg ferdes vanligvis der det er trygt vann, men kan jo være greit å ha med noe i sekken når man drar til ukjente steder i tilfelle det er mye beitedyr og sånt som man kanskje ikke var klar over på forhånd.
  11. Jeg synes jeg blir så ukonsentrert og treg i hodet når jeg ikke får i meg nok karbohydrater. Jeg har prøvd mer fettholding proviant, men får liksom ikke noe greie på det. Hva er din erfaring med det? Er det bare noe man kan venne seg til? Jeg vil gjerne prøve å få en mer fettholding turdiett for å få kroppen over på fettforbrenning. Ser det er klare fordeler med det, siden at gjennom vinteren så opparbeider jeg meg en solid nistepakke rundt magen . Så kunne jeg brukt opp mer av den så hadde jeg ikke trengt å ha så mye i sekken. Men så husker jeg også utsagnet fra Monsen, tror det var noe sånt som: "Karbohydrater i sekken, fett på kroppen og proteiner finner man i naturen". Jeg har en venn som prøvde en sånn keto diett, men det måtte han gi seg med fordi han klarte ikke å konsentrere seg på jobb.
  12. Du har fått mange gode tips ,men jeg kan også nevne fiskesuppe for å få litt variasjon i fiskemåltidene. Ta med litt tørrmelk å ha oppi så blir det prima.
  13. Stemmer. Pakkrammer er perfekt for sånt bruk. Vi har en hønngammel Bergans meis vi bruker for å bære sånne ufjamsete ting.
  14. Åssen "eldre Norrøna" sekk er det du bruker da. Siden de moderne, Recon og Para, er vel blytunge?
  15. Jeg har en Gregory Baltoro 100 pro. Jeg synes ikke den er veldig god å ha på ryggen med mye last. Mulig jeg ikke har stilt den inn riktig, jeg har prøvd litt forskjellige innstillinger på den. Jeg er en spjæling på 65 kg og har hatt oppunder 30 kg oppi den. Det gikk jo, men det var jo ikke komfortabelt. Så jeg går og grubler på en Bergans Alpinist 110. Ulempen med det er at den er jo 7-8 hg tyngre. Men jeg veit ikke om den er så mye bedre å bære at det er verdt vekten. Jeg prøver jo også å holde kontroll på vektbudsjettet. Men jeg skulle gjerne hatt litt mer plass så jeg slapp å stappe så innmari. Man sier jo det at jo mer plass man har, jo mer pakker man med seg. Men det er endel ting sånn som ullklær og sånt som ikke veier så mye, men som tar mye plass i sekken.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.