Gå til innhold
  • Bli medlem

Ingvar

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Du kan sette på nytt drivverk med høyere utveksling. Det kan fort bli endel kroner fordi du normalt må skifte både kjede, frikrans og kranksett for at det skal fungere skikkelig. Snakker om ca 2000,- for en bra kvalitet, men du kan komme noe rimeligere ut av det. Du får vurdere det ut i fra sykkelens tilstand. Prisene på drivverk vil i hovedsak gå på slitestyrken, hvor lenge det varer... Ellers er jo fast gaffel og smale slicks en rimeligere løsning som du får mye igjen for. -Ingvar
  2. Merida har sin Magnesium Elite, hvor du også kommer under 8kg(brukes bl.a. av Gunn Rita Dahle). Gøy med så lett sykkel, men det koster... Hvis du synes 10 kg sykkel er greit, kan du ha en fin sydenferie for mellomlegget!
  3. Helt suverent! Gleder meg til mai neste år... Det ser ut som om fotoutstyret fungerte bra??? Stabilt vær i tillegg, så er du sikret endel "kongebilder". Nydelig utsikt, strekker seg litt lengre enn i våre forurensede områder.
  4. Var bare inne å kikket her; Pigghå er IKKE giftig. Det er en liten hai, og haier er ikke giftige. Men den har pigg. Fjesing ER giftig, og meg bekjent den eneste giftige fisken i våre farvann... Ligger på sandbunnen og venter på at du skal tråkke på den -Ingvar
  5. Hei igjen... Ja, XTR koster mye, vesentlig pga vekta. Men også fordi det er her den nyeste teknologien og nyvinningene somregel ligger. Et av de få unntakene er skivebrems, hvor XT ble produsert før XTR. Nyvinningene som kommer på XTR blir gradvis brakt nedover i systemet til de rimeligere gruppene, og som alt annet på markedet; skal du ha det nyeste og frekkeste utstyret, må du betale. Det er ikke lenge siden MMS på mobilen var forbeholdt de aller dyreste telefonene... Når det gjelder kvalitet i forhold til pris, er kanskje LX det mest økonomiske. Det er stort sett ikke så mye dyrere en D
  6. Hei. Lista for terrengsykkel-gruppene til Shimano, ser slik ut(fra toppen)XTR, XT, LX, Deore. Alivio kommer litt på siden av dette, som en prisgunstig løsning. De fire første gruppene er utstyr som i varierende grad tåler røff bruk i terrenget, og med god slitasjestyrke. XTR, som er den dyreste, skiller seg ut fra de andre med ekstremt presise komponenter, lav motstand i alle lager(spes. hjul) og spesielt lett på vekta. XT er på enkelte områder mer solid for slag og slitasje, fordi vekt ikke er så høyt prioritert. Her vil du finne lengst levetid på drivverket, men det avhenger selvfølgelig av
  7. Helt enig med Halvard, det er MYE mindre mekking på gode skivebremser(les: hydrauliske) enn en hvilken som helst V-brems. Har sykla på Magura Louise, XT og nå XTR sine skiver de siste 5 åra, og bortsett fra litt jobb med 1. gangs montering, er det lite ettersyn som kreves! På mekaniske skiver vil du bl.a ha samme problemer med treghet i wirene som på V-bremsen, og langt i fra samme effekt som hva både hydrauliske skiver og gode V-bremser leverer. For de som sykler mye på grusvei(ikke terreng) og ønsker mindre slitasje på felgene, er mekaniske skiver OK. Det duger likevel ikke til litt tøffere
  8. Du kan sjekke denne linken imens... Mye oppmerksomhet rundt redningsaksjonen, også internasjonalt! [Hidden Content]
  9. Min erfaring er å sette opp veggen et par meter fra teltet, snøen vil i hovedsak samle seg rett bak veggen. Noe vil selvfølgelig gå på teltet, men det får en tåle. Dette gir ikke bedre stabilitet mot vinden, men med god bardunering og stormmatter, bør det gå greit. Hovedsaken er at det ikke blir ekstra vekt på teltet og dermed fare for spjæring av duk og brudd på teltstenger. Hvordan var turen ellers, Alex???
  10. Du vil nok spare mer vekt på å nappe av de fleste bardunene, og å legge masse plugger igjen(hvis du ikke allerede gjør det). Teltet trenger to til fire barduner, og kun et fåtall plugger. Blåser det opp, kan du redde deg inn med å lage flere plugger etter behov... Det har jo stormmatter, og kubber og steiner kan legges rundt for økt stabilitet.
  11. Du vil nok spare mer vekt på å nappe av de fleste bardunene, og å legge masse plugger igjen(hvis du ikke allerede gjør det). Teltet trenger to til fire barduner, og kun et fåtall plugger. Blåser det opp, kan du redde deg inn med å lage flere plugger etter behov... Det har jo stormmatter, og kubber og steiner kan legges rundt for økt stabilitet.
  12. Har selvfølgelig thermos med på vinterturer! Er det dagstur, trengs den til Dry-Tech'en og kaffien, er det langtur, er det genialt å koke vann på kvelden, for å ha rimelig varmt vann morgenen etter, og som drikkevann utover dagen. Sparer fort tid i forhold til å koke X antall liter pr. mann om morgenen på en primus... Er det skikkelig kaldt, fryser alt av vannflasker ol., selv om en har det mot kroppen. En god stålthermos gjør susen, surr litt tape rund den så du kan håndtere den lettere i minusgrader uten å sitte fast...
  13. Ta en tur til vestlandet før dere begynner sytinga. Har nesten ikke vært snøfilla under 3-400 meter! Noen dager her og der med 10cm snø i lavlandet er ikke mye å gå på... Stort sett bare fjellski som duger gjennom hele sesongen.
  14. En varm men samtidig stødig støvel er Varg Polar, som har uttakbar innersko. Har brukt denne på endel toppturer, bl.a. på Svalbard, og har bare positivt å si om den. Du bør likevel vurdere dampsperre på både denne og T4, da svette fra føttene snart vil gjøre også disse skoene kalde på flerdagers-turer. Disse skoene går på 75mm bindinger og kan brukes med stegjern.
  15. Rivabindingen vil nesten garantert gi deg mer gnagsår enn Super Telemark, fordi wiren gir mer friksjon over hælen. Til "vanlig" fjellskiløping ville jeg satset på binding uten wire, selv om den gir mindre støtte i utforkjøringene. Det blir en prioritering mellom komfort når du går eller når du renner, og mesteparten av tiden går du vel? Skoen du har valgt gir uansett bra støtte til utforkjøringene...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.