Gå til innhold

Ingvar

Passivt medlem
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Du kan sette på nytt drivverk med høyere utveksling. Det kan fort bli endel kroner fordi du normalt må skifte både kjede, frikrans og kranksett for at det skal fungere skikkelig. Snakker om ca 2000,- for en bra kvalitet, men du kan komme noe rimeligere ut av det. Du får vurdere det ut i fra sykkelens tilstand. Prisene på drivverk vil i hovedsak gå på slitestyrken, hvor lenge det varer... Ellers er jo fast gaffel og smale slicks en rimeligere løsning som du får mye igjen for. -Ingvar
  2. Merida har sin Magnesium Elite, hvor du også kommer under 8kg(brukes bl.a. av Gunn Rita Dahle). Gøy med så lett sykkel, men det koster... Hvis du synes 10 kg sykkel er greit, kan du ha en fin sydenferie for mellomlegget!
  3. Ingvar

    Grønland Mai 2004

    Helt suverent! Gleder meg til mai neste år... Det ser ut som om fotoutstyret fungerte bra??? Stabilt vær i tillegg, så er du sikret endel "kongebilder". Nydelig utsikt, strekker seg litt lengre enn i våre forurensede områder.
  4. Ingvar

    Kva slags fisk er dette?

    Var bare inne å kikket her; Pigghå er IKKE giftig. Det er en liten hai, og haier er ikke giftige. Men den har pigg. Fjesing ER giftig, og meg bekjent den eneste giftige fisken i våre farvann... Ligger på sandbunnen og venter på at du skal tråkke på den -Ingvar
  5. Hei igjen... Ja, XTR koster mye, vesentlig pga vekta. Men også fordi det er her den nyeste teknologien og nyvinningene somregel ligger. Et av de få unntakene er skivebrems, hvor XT ble produsert før XTR. Nyvinningene som kommer på XTR blir gradvis brakt nedover i systemet til de rimeligere gruppene, og som alt annet på markedet; skal du ha det nyeste og frekkeste utstyret, må du betale. Det er ikke lenge siden MMS på mobilen var forbeholdt de aller dyreste telefonene... Når det gjelder kvalitet i forhold til pris, er kanskje LX det mest økonomiske. Det er stort sett ikke så mye dyrere en Deore, men gir endel igjen for differansen. -XT koster noe mer, spesielt kranksettet. Her får du i år det nye systemet(som i fjor bare var på XTR) et "hult" kranklager, dvs at du kan se gjennom krankhuset der det på andre modeller er aksling. Akslingen er her mye større i diameteren, og også hul. Dette er lettere og stivere, noe som går igjen på mange komponenter; vekt og stivhet. Lagerne er også flyttet lenger fra hverandre, noe som gir mindre risiko for slark. For mange er ikke dette spesielt nødvendig, og går det i stykker, koster det langt mer å fikse enn på LX og nedover. Ellers er det slitasjestyrken. Jeg kan nevne at for tre-fire år siden, kom XTR med hule(Lettere og stivere) krankarmer, nå får du det på enkelte Deore-kranksett. -Navene har mindre rullemotstand, men de varer nok ikke lengre enn på en LX. -Giren er mer presis, med kraftigere oppbygning. -XTR i fjor, og XT i år kom med et helt nytt system på girskiftinga, som er bygd opp mer likt det du finner på racersykler, bremshendelen fungerer også som girhendel. Slik kan det fortsettes i lange baner, med masse detaljer og fancy navn. Synes du ay Deore/LX fungerer bra til din bruk- så kjør videre på det. Men oppgrader ihvertfall krankgiren og bremsene til LX, her er det store forskjeller i kvalitet, men ikke pris. Se ellers for mer info: http://www.shimano-europe.com/cycling/ http://www.sram.com/
  6. Hei. Lista for terrengsykkel-gruppene til Shimano, ser slik ut(fra toppen)XTR, XT, LX, Deore. Alivio kommer litt på siden av dette, som en prisgunstig løsning. De fire første gruppene er utstyr som i varierende grad tåler røff bruk i terrenget, og med god slitasjestyrke. XTR, som er den dyreste, skiller seg ut fra de andre med ekstremt presise komponenter, lav motstand i alle lager(spes. hjul) og spesielt lett på vekta. XT er på enkelte områder mer solid for slag og slitasje, fordi vekt ikke er så høyt prioritert. Her vil du finne lengst levetid på drivverket, men det avhenger selvfølgelig av ditt renhold... LX blir hakket nedgradert, igjen slitestyrke, vekt og hvor presist det er. Deore er sist i rekka over utstyr med 27 gir som alle disse har. Rimelig løsning, og bra funksjon. Bør ikke gå under dette hvis sykkelen skal brukes i terrenget. Forskjellene mellom gruppene varierer altså litt fra del til del; presis gir/brems, rullemotstand i nav, slitestyrke på drivverk, stivhet på kranksett etc. etc. Og vekta på det meste... Jeg vet ikke om du har prøvd utstyret over tid, men det er over lengre tid og under litt krevende bruk at du merker forskjellene. Alivio er sammen med annet rimeligere utsyr en gruppe med 24 gir. Du vil ikke få større utveksling med 27 gir, men alt med 27 gir er nyere og bedre. De første terrengsyklene hadde 18 gir, så kom 21, 24 og 27. For å forenkle litt: Jo flere gir, jo nyere og bedre teknikk. Med unntak av "Biltema-sykler", vil du ikke finne sykler med færre enn 21 gir i dag, da kun i de lavere prisklassene. Alivio som du nevner, gir deg mye for pengene, god funksjon og slitestyrke, men hold deg på asfalt og turstier og lett terreng, ikke i litt tøffere terreng. Andre deler på en Alivio-sykkel, f.eks. hjulene er normalt heller ikke dimensjonert for dette. Noe som er viktig å se på er hva som står på sykkelen utover nav-giren(bak) Dette er som regel den komponenten av høyest gradering. Sjekk spesielt at hjul og drivverk er av en kvalitet som passer din bruk. Ellers trenger ikke nødvendigvis utstyr av bra kvalitet å komme fra Shimano, men det er det navnet folk flest kjenner til. Shimano leverer- i likhet med mange andre- utstyr som overhode ikke burde stått på en sykkel. De er likevel så godt som enerådene på spesielt girsystemer. På nav, bremser og drivverk finner du i dag veldig ofte andre produsenter, kvaliteten følger som regel prisen. Den eneste seriøse utfordrer på komplette utstyrsgrupper for MTB i dag er SRAM som også eier Rock Shox. Her vil du også finne alle kvaliteter fra langt under middels til topp konkurransebruk... Kortere sagt, flest mulig mil=Shimano XT. Men det koster litt.
  7. Helt enig med Halvard, det er MYE mindre mekking på gode skivebremser(les: hydrauliske) enn en hvilken som helst V-brems. Har sykla på Magura Louise, XT og nå XTR sine skiver de siste 5 åra, og bortsett fra litt jobb med 1. gangs montering, er det lite ettersyn som kreves! På mekaniske skiver vil du bl.a ha samme problemer med treghet i wirene som på V-bremsen, og langt i fra samme effekt som hva både hydrauliske skiver og gode V-bremser leverer. For de som sykler mye på grusvei(ikke terreng) og ønsker mindre slitasje på felgene, er mekaniske skiver OK. Det duger likevel ikke til litt tøffere terrengsykling, særlig ikke billigmodellene. Det blir som med dempegafler på små barnesykler; kun for designet sin del...
  8. Du kan sjekke denne linken imens... Mye oppmerksomhet rundt redningsaksjonen, også internasjonalt! http://www.thepoles.com/story/SvalbardaidntvidoApr162004.shtml
  9. Min erfaring er å sette opp veggen et par meter fra teltet, snøen vil i hovedsak samle seg rett bak veggen. Noe vil selvfølgelig gå på teltet, men det får en tåle. Dette gir ikke bedre stabilitet mot vinden, men med god bardunering og stormmatter, bør det gå greit. Hovedsaken er at det ikke blir ekstra vekt på teltet og dermed fare for spjæring av duk og brudd på teltstenger. Hvordan var turen ellers, Alex???
  10. Ingvar

    Passende vintertelt

    Du vil nok spare mer vekt på å nappe av de fleste bardunene, og å legge masse plugger igjen(hvis du ikke allerede gjør det). Teltet trenger to til fire barduner, og kun et fåtall plugger. Blåser det opp, kan du redde deg inn med å lage flere plugger etter behov... Det har jo stormmatter, og kubber og steiner kan legges rundt for økt stabilitet.
  11. Ingvar

    Passende vintertelt

    Du vil nok spare mer vekt på å nappe av de fleste bardunene, og å legge masse plugger igjen(hvis du ikke allerede gjør det). Teltet trenger to til fire barduner, og kun et fåtall plugger. Blåser det opp, kan du redde deg inn med å lage flere plugger etter behov... Det har jo stormmatter, og kubber og steiner kan legges rundt for økt stabilitet.
  12. Har selvfølgelig thermos med på vinterturer! Er det dagstur, trengs den til Dry-Tech'en og kaffien, er det langtur, er det genialt å koke vann på kvelden, for å ha rimelig varmt vann morgenen etter, og som drikkevann utover dagen. Sparer fort tid i forhold til å koke X antall liter pr. mann om morgenen på en primus... Er det skikkelig kaldt, fryser alt av vannflasker ol., selv om en har det mot kroppen. En god stålthermos gjør susen, surr litt tape rund den så du kan håndtere den lettere i minusgrader uten å sitte fast...
  13. Ingvar

    Skisesongen 04

    Ta en tur til vestlandet før dere begynner sytinga. Har nesten ikke vært snøfilla under 3-400 meter! Noen dager her og der med 10cm snø i lavlandet er ikke mye å gå på... Stort sett bare fjellski som duger gjennom hele sesongen.
  14. En varm men samtidig stødig støvel er Varg Polar, som har uttakbar innersko. Har brukt denne på endel toppturer, bl.a. på Svalbard, og har bare positivt å si om den. Du bør likevel vurdere dampsperre på både denne og T4, da svette fra føttene snart vil gjøre også disse skoene kalde på flerdagers-turer. Disse skoene går på 75mm bindinger og kan brukes med stegjern.
  15. Rivabindingen vil nesten garantert gi deg mer gnagsår enn Super Telemark, fordi wiren gir mer friksjon over hælen. Til "vanlig" fjellskiløping ville jeg satset på binding uten wire, selv om den gir mindre støtte i utforkjøringene. Det blir en prioritering mellom komfort når du går eller når du renner, og mesteparten av tiden går du vel? Skoen du har valgt gir uansett bra støtte til utforkjøringene...
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår.