Gå til innhold
  • Bli medlem

Langrenn


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Er det noen som er glade i langrenn, og i Nordmarka i Oslo, og i Bymarka og i Estenstadmarka i Trondheim i særdeleshet?

Eller er det bare Åsnes- og telemarknerder?

Langrenn er topp, det samme er Normarka så lenge en er i de nordre delene. Trondheim blir litt i lengste laget å reise for å gå en skitur... 8) Skiturer er utmerket trening det, og å skli mellom snøtunge trær midtvinters er flott. Men aller best er jo skiturene til fjells når sola begynner å ta litt!

For meg er det Drammensmarka som gjelder, rett og slett fordi det er her jeg bor.

Håper det er mange muligheter der Erling, for om noen uker kommer den marka plutselig mye nærmere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-

Hehe, Snilen, da er det kanskje på tide du prøver telemark- eller alpinski, eller hasjplanke for den del! Har en mistanke om at du da kanskje endrer synet på svekling :D

Forøvrig, er nå egentlig disse slimslambakkene mye mer naturødeleggende enn landets mange tusen lysløyper??

Men, du får kun middels, i et forsøk på å være sær 8)

Forsøker ikke være sær, jeg er bare den jeg er !

Bortoverskiene mine trives best når de får lage sitt eget spor, de trives ikke særlig godt i trikkeskinnesporene i lysløypa. Dessverre er det sjelden skiføre her jeg bor, sist vinter ble veien her brøytet 3 ganger totalt, det sier jo litt. Men jeg stikker en tur i høyden innimellom, til dømes i Telemark, for ikke å glemme helt hvordan man går på planker. Vel-vel, litt moderne er jeg jo, går på plastikk-ski, tre-skiene er pensjonert ! Hasjplanke og tilsvarende frister ikke med sommerens håndleddsbrudd friskt i minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du flytte til "Elvebyen" Nils :D Det er en bra skiby ihvertfall, når vintrene er normale. I Drammen er fjellet adskillig nærmere enn når man bor i Oslo. En drøy time både til Blefjell og Norefjell :D

Yes, 15. desember inntar vi ny bolig i Drammen. Håper å bli bedre kjent med Drammensmarka heretter. Kanskje du har noen gode løyper i ermet når/hvis :) vinteren setter seg i lavlandet? :wink:

Blefjell og Norefjell må vi bli kjent med nå ihvertfall. Det blir ikke lange biten å kjøre nei! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jarle skreiv:

hvordan er det egentlig i strindamarka? etter å ha tatt bolig på voll har det blitt aktuelt skiområde

De e mange som synes de e for mange bakka i Strindamarka, men den har den fordelen at den ligg nær der både du og æ bor. Fra Voll kan du ta skian på skuldra og gå opp te starten av lysløypa på Lohove - de tar vel itj mer enn 10 - 15 minutter på beina. Deretter har du heile marka foran dæ og kan varier turan etter føre og humør. Det e fullt mulig å gå gjennom marka og fortsett videre østover te Røstadmarka eller over mot Klæbu- Selbusjøområdet.

En annen fordel, e at du slæpp å gå i kø viss du bare hold dæ litt unna den nordligste delen rundt Estenstadhytta. For turgåing synes æ at en tur rundt om Austlimyra og Liaåsen e topp. Går du fra Lohove og følge lysløypa kjøre du ned i dalen ved Bekken og fortsette oppover mot Styggdalen. Den går du te endes og fortsette rett frem etter skilt te venstre bratt opp mot Estenstadhytta og te høyre mot Austlia. I bakken videre nedover går det av ei løype mot høyre som du ska følge og kjæm opp en bratt bakke på Austlimyra (sjå bildet som e fra mars 2005). Fortsett videre forbi skytebanen på Rossmo og hold te høyre deretter. Fortsett å hold te høyre heile tida så kjæm du etter hvert opp på Liaåsen og kan velg turen ned enten om Austlia eller om Lomtjønna etter som de passe, men en tur over Tomsetåsen e heller itj å forakte.

Invester i et kart over marka - de fins et turkart i 1:20.000 som e greit å ha. Selv om de stort sett e oppkjørte løypa over heile marka, e de itj vanskelig å varier turvalget. Av de ca. 10 turan æ har vært på Liaåsen i år, e de knapt 2 tura som har fulgt nøyaktig samme rute både opp og ned.

Når snøen bare kjæm e de bare å send mæ et pm viss du vil ha følge for å bli litt kjent i marka. God tur :lol:

post-474-133474406933_thumb.jpg

post-474-133474406942_thumb.jpg

post-474-133474406949_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har noen gode løyper i ermet når/hvis :evil: vinteren setter seg i lavlandet? :lol:

Blefjell og Norefjell må vi bli kjent med nå ihvertfall. Det blir ikke lange biten å kjøre nei! 8)

Breiliflaket på 701 moh er Drammensmarkas høyeste topp. Ca 35 km å gå med utgangspunkt Kanada i Lierdalen. Fin utsikt til Gaustatoppen, Norefjell og andre østlandsfjell derfra. Veldig fin februar/mars tur når det er godt med snø. Dit kan vi ta en tur.

I dag har jeg sesongdebutert i Drammensmarka. Måtte bære skiene ca 3 km, og den første biten med ski på var for kun spesielt interesserte. Men det ble veldig bra etterhvert og fikk ca 10 km i "trikkeskinner" med snøtunge trær og skikkelig vinterstemning :D Håper det holder en stund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling, Breiliflaka har jeg lenge hatt lyst til å komme meg opp på, så en tur dit utpå vinteren må vi prøve å få til. :D

En nabo kunne også rapportere om minst 20 cm og skiføre i Nordmarka, i området vest for Hakadal. Så i høyden er det visst mulig å få testet gammelt klister fra vårens siste skitur. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så e sesongens første skitur i Strindamarka unnagjort. La opp te den turen æ skreiv om tidligar, men brøt av et stykke uti. Starta fra Risvollan med gode ski, men lite snø og i første nedoverbakken forsvant 4 av 5 lag me blått :wink: Der for droppa æ den siste lange bakken opp mot Liaåsen og gikk direkte opp fra Austlimyra.

De va flotte forhold når æ sjer bort ifra at æ e i ferd me æ få muskla i arman :( Men turen ned igjen om Lomtjønna ga noen kjappe "tilbud" som æ heldigvis avslo me et nødskrik. Ingen fall i dag(og dæm hadd gjort vondt så lite snø som de va).

Men 3 tima i marka en lørdag formiddag gjor godt, og fikk fram fargen i et bleikt ansikt. Snart snur sola :)

Jarle no e de din tur, du kan bare følg sporan min over Austlimyra - æ va førstemann på ski over der etter siste snøfallet!

post-474-13347440718_thumb.jpg

post-474-133474407192_thumb.jpg

post-474-133474407198_thumb.jpg

post-474-133474407205_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Det nærmer seg. I rute Erling ? Det er vel bra forhold i Drammensmarka nå ?

For øyeblikket tror jeg Drammensmarka kan by på Norges beste skiføre. Jula ble tilbrakt med noe skigåing i Hemsedal hvor det i første del av jula kun var mulig å finne noen få centimeter snø, selv over 1000 moh. Jeg nærmer meg 60 mil totalt i vinter, og har 55 km som lengste tur hittil, så jeg antar at 70 km i en relativt flat løype som Marcialonga burde gå ganske greit. Jeg har tenkt å ta det som en tur, tipper jeg bruker 6-7 timer.

Har du eller andre gått dette rennet, og kanskje kan komme med noen tips ? Det store spørsmålet for meg blir om sola er så sterk der nede at det blir klisterføre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har du eller andre gått dette rennet, og kanskje kan komme med noen tips ? Det store spørsmålet for meg blir om sola er så sterk der nede at det blir klisterføre uansett.

Hei!

Jeg gikk Marcialonga i fjor, fint renn, men det kan være lurt å seede seg litt opp hvis det er mulig. Når det gjelder føret i fjor var det 15-17 minusgrader ved start, enda kaldere til Canazei og ned igjen til Moena. Jeg mistet følelsen i fingra pga tynne hansker, pluss fikk tåkesyn pga kulda. I bakken opp mot Cavalese er det godt og varmt. Ingen vits i å tenke festesmurning for denne bakken, det ordner du når du kommer dit :P

Blir det tilsvarende i år er det CH10 + blå ekstra som gjelder, og ta med en skikkelig varm smurning. Og noen tjukke hansker og en noe superundertøy ekstra.

Så det er bare å melde seg på og hilse "va fa'n culo" og "che cazzo guardi" til alle man møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eller andre gått dette rennet, og kanskje kan komme med noen tips ? Det store spørsmålet for meg blir om sola er så sterk der nede at det blir klisterføre uansett.

Gikk også rennet i fjor, og kan si meg enig i det Gjest skriver. Det var godt å komme ut i sola v/ Predazzo etter 4 mil :P

Det mest vanlige er visst forhold omtrent som i fjor, dvs gammal, ikke alt for grovkorna snø, med stedvis blanding av kunstsnø. De fleste gikk nok på grunnvoks + endel lag festevoks i området "blå ekstra". De som la klister i bånn hadde ikke nevneverdig suksess etter det jeg hørte :D

God glid er viktig. Tror jeg staka nærmere 90 % av løypa. Og det er motiverende å stå i hockey å gli forbi folk som står og staker (eller går diagonal :P ) i sporet ved siden av :P

I bånn av siste bakken står det folk som ukritisk "kliner" på feste om du løfter opp skia. Da sitter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det viktigste i M'longa er god glid, og hvis det er som i Birken, Vasan og Marcialonga i fjor er det ch10 som gjelder. Glem dyre pulvervarianter og gå for det enkle. Det er ofte det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gikk nok på grunnvoks + endel lag festevoks i området "blå ekstra". De som la klister i bånn hadde ikke nevneverdig suksess etter det jeg hørte :)

Mener du det kan være lurt å benytte VG35 som grunnvoks :) Jeg trodde egentlig sånne grunnvokser stjal en del glid, og at det kanskje var bedre å benytte en gammel polar eller grønn voks som grunnsmørning.

Jeg har gått over til festevoksene i VR-serien, spesielt de som gjelder for mildere føre har jeg hatt stor nytte av, når det er problemføre. VR60 er jo helt fantastastisk ! Jeg har også VR40 og VR45. Dersom dere foreslår Blå ekstra og vektlegger glid burde jeg jo heller benytte VR40, og heller være klar med noen mykere VR-smurninger utover dagen.

Jeg har prøvd pulversmurning (Cera F) på Skarverennet i mildvær en gang. Det var utrolig morsomt å stå i hockey og suse forbi folk som skøytet for harde livet. De tok meg igjen i motbakkene senere.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe noe HF-smurning til 429 kroner. Hvis det er -15 grader kan jeg ikke skjønne at det er CH10 (eller HF10) som gjelder. Det må vel bli bedre med CH7 eller HF7. Antagelig er det vel HF8 jeg går for siden den har et litt større bruksområde.

Struktur er også viktig. Det skal vel være fin struktur hvis det er kaldt :?

Seedingen min er helt på bånn, og jeg har ikke gjort noe for å forbedre den heller. Jeg starter kl. 08.55 og er helt til slutt. Blir det veldig dårlige forhold da, eller er problemet at jeg må gå forbi så mange :?: Jeg kommer neppe til å gå under 50 minutter på mila, så det blir forhåpentligvis ikke så mange jeg må komme meg forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det kan være lurt å benytte VG35 som grunnvoks :oops: Jeg trodde egentlig sånne grunnvokser stjal en del glid, og at det kanskje var bedre å benytte en gammel polar eller grønn voks som grunnsmørning.

Det kommer selvfølgelig an på hvor mye omdanna snøen er. Gammal snø blanda med kunstsnø gir endel slitasje. Jeg valgte å bruke grønn Toko som underlag. Merka ikke noe til at det gikk utover gliden. Både Polar, grønn og for den saks skyld blå ekstra vil nok også duge. Jeg har også erfaring med at VG35 eller Grundvalla blir trå, men da gjerne på ferskere snø, eller om temperaturen er rundt null.

Jeg har gått over til festevoksene i VR-serien, spesielt de som gjelder for mildere føre har jeg hatt stor nytte av, når det er problemføre. VR60 er jo helt fantastastisk ! Jeg har også VR40 og VR45. Dersom dere foreslår Blå ekstra og vektlegger glid burde jeg jo heller benytte VR40, og heller være klar med noen mykere VR-smurninger utover dagen.

På de temperaturene er det liten gevinst, om noen, ved å bruke VR. De har også fort for å bli glattere enn de gamle voksene (dårligere feste). Jeg har ingen kaldere enn VR50 i den serien, men derifra begynner det jo å bli mer aktuellt.

Jeg har prøvd pulversmurning (Cera F) på Skarverennet i mildvær en gang. Det var utrolig morsomt å stå i hockey og suse forbi folk som skøytet for harde livet. De tok meg igjen i motbakkene senere.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe noe HF-smurning til 429 kroner. Hvis det er -15 grader kan jeg ikke skjønne at det er CH10 (eller HF10) som gjelder. Det må vel bli bedre med CH7 eller HF7. Antagelig er det vel HF8 jeg går for siden den har et litt større bruksområde.

Struktur er også viktig. Det skal vel være fin struktur hvis det er kaldt :)

Det der med CH10 skjønner ikke jeg heller. Cera F har liten hensikt når det er så kaldt som i fjor. i så fall bare for å hindre slitasje. HF/LF/CH 4 eller 6 var greitt nok. Alternativet er et eller annet kaldpulver. Jeg brukte et kaldpulver fra Ski-GO , oppå HF7.

Struktur er viktig. Kaldt er normalt fin struktur, men det er også avhengig av snøens alder, og det enkelte skipar. Jeg gikk faktisk på et par med mediumslip (fra +1 til noen grader på - sida)

Seedingen min er helt på bånn, og jeg har ikke gjort noe for å forbedre den heller. Jeg starter kl. 08.55 og er helt til slutt. Blir det veldig dårlige forhold da, eller er problemet at jeg må gå forbi så mange :oops: Jeg kommer neppe til å gå under 50 minutter på mila, så det blir forhåpentligvis ikke så mange jeg må komme meg forbi.

Med forhold som ifjor holder vel spora ganske bra, men det blir mange å gå forbi :wink:

Prøv å kom deg langt fram i starten. Det korker seg til i første byen etter en km. Er du i front tar du igjen halen av pulja foran nesten med en gang. Eneste mulighet til å gå forbi de første mila er å legge seg mellom spora. Vær også oppmerksom på at det er mange som er uhyre forsiktig i unnabakke, ja det er faktisk endel utfor.

Men nå er det jo ikke sikkert det blir som i fjor :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekturleseren slår til igjen. Det har vært nevnt et par ganger her om å stå i hockey. Denne stillingen har ingenting med hockey å gjøre. Det er norske sportsjournalister som i sin uvitenhet har innført dette ordet. Det heter nemlig hoki som rett og slett betyr å stå på huk. Dette kan sikkert Julia bekrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekturleseren slår til igjen. Det har vært nevnt et par ganger her om å stå i hockey. Denne stillingen har ingenting med hockey å gjøre. Det er norske sportsjournalister som i sin uvitenhet har innført dette ordet. Det heter nemlig hoki som rett og slett betyr å stå på huk. Dette kan sikkert Julia bekrefte.

Det var et fint ord :) Heretter skal jeg bare stå i hoki :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Har samme erfaring som flere, mange av grunnvoksene blir for trå. Avhengig av snøen bruker jeg helst grønn toko, en kald festevoks (kaldgrønn) eller ofte foretrukket eks. i Birken, den gode gamle Østbys Mixolinvoksen. Bra glid og gir faktisk også litt feste om det skulle bli glatt på slutten. Er dessverre ikke lengre å få tak i om du ikke har en gammal skiløper i familien som ikke brukte opp eller kasta den !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det der med CH10 skjønner ikke jeg heller. Cera F har liten hensikt når det er så kaldt som i fjor. i så fall bare for å hindre slitasje. HF/LF/CH 4 eller 6 var greitt nok.

Oups. Jeg er litt susete for tiden. Må tenke meg litt om før jeg skriver, mente så klart ch4. Trenger å glide skia litt oftere så holder jeg kontroll på hva som er myk og hard glider - poenget var vel å si at når det er såpasse kaldt er det lite poeng med cera pulver. Iallefall det jeg har erfart :shock:

Beklager at jeg blander sammen tallene litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
det kan være lurt å seede seg litt opp hvis det er mulig. Når det gjelder føret i fjor var det 15-17 minusgrader ved start, enda kaldere til Canazei og ned igjen til Moena. Blir det tilsvarende i år er det CH10 + blå ekstra som gjelder, og ta med en skikkelig varm smurning.

Morsomt renn som jeg gjennomførte paa 6.07. Siden jeg startet sist må jeg ha gått forbi ca 1500 personer på turen. Det blir man etterhvert litt lei av, så bedre seeding hadde absolutt vært å foretrekke. Neste gang får jeg kanskje starte 10-20 minutter tidligere ? Det er mange kløner som skal ploge i utforbakkene og gå fiskebein i motbakkene også som gir fullstendig stopp flere steder.

Men jeg synes likevel rennet var så morsomt at jeg tror jeg blir med neste år også. Og da er målet å komme en del under 6 timer. I år var det såvidt minusgrader ved starten i Moena. Jeg hadde VR45 under skiene, men la heldigvis om til VR55 før starten gikk. Det holdt ganske bra i cirka 35 km med unntak av de aller første motbakkene hvor jeg hadde bakglatte ski. Selv om jeg etterhvert mistet festet staket jeg videre nedover til ca 55 km. Da var det så mildt at jeg turte å legge på et tynt lag VR75 som fungerte bra. Etter 63 km gikk ikke det heller, så da var det et tykt lag VR75 som gjorde at jeg også kunne gå rett opp de siste bakkene til Cavalese. Glideren jeg hadde lagt på hjemme var LF6 med meldingene jeg hadde om 10-15 minus. Men jeg syntes det fungerte bra. Jeg gled i allefall forbi mange på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.