Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstursekk


Geb

Anbefalte innlegg

Ser det har vært flere gamle tråder om det samme emnet, men jeg starter nå en ny (mest pga latskap. :-/ )

Min gamle Bergans dagstursekk, 35 liter, som jeg fikk av farmor og farfar da jeg begynte i speideren i 1990 eller deromkring, er moden for utskifting. Den er etterhvert blitt tynnslitt, spesielt i bunn, og det har kommet noen små hull som ser ut til å bare bli større. Jeg tror ikke det er så mye vits i å prøve å lappe på den. Men jeg er likevel imponert over hvor mye juling den har tålt opp gjennom årene!!

Tenkte å skaffe meg ny sekk i størrelsesorden ca 40 liter, en smule større enn den gamle. Den må ha gode festemuligheter til snøspade o.l, og gode kompresjonsmuligheter, slik at den også kan brukes halvfull uten at det blir ubehagelig å bære. Lomme i lokk + sidelommer er også en fordel. Den vil mest sannsynlig også bli brukt som skolesekk en periode.

Til dette tenkte jeg å spandere såpass mye at jeg får en sekk som holder i mange år. Må vel ut med 1000-1500 kroner da regner jeg med?

Forslag, noen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok en million sekker å velge mellom, men for å komme med et konkret forslag: Norrøna Nansen 35L. Den er på oslo sportslagers tilbud i disse dager...

Har forgjengeren "integral" som har samme bæresystem. Den sitter godt på ryggen.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en deauter alpine guide på 45 liter som jeg er veldig førnøjd med.

som førre inlegg: det finnes sikkert 1000 forskjellige sekker.

hvis du skal begynne og sortere bort så gjør jeg slik: hvilken størrelse? alt annet er uintresant. pris klasse? alt annet er uintresant.

specielle funktioner, åpning av topplokk osv. da begynner du og nerme deg. når du tester en ny sekk be personalen i butikken om å fylle sekken både i volum og vekt(så mye som du tror att du kommer å ha med deg.

lykke til med kjøpet

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Bergans Alpine Guide vil dekke behovet ditt veldig bra. Den har ørten tusen festemuligheter, og er veldig fleksibel m.h.p. komprimering av halvfull sekk. Bærekomfort er veldig bra for meg, men det er jo umulig å garantere uten å prøve sekken. Eneste ulempen jeg kan finne, er kanskje litt høy egenvekt. Pris sånn cirka i øvre del av det leiet du antyder. Fåes i 40 (eller var det 45?) og 55 liter.

Folk har ellers en tendens til å anbefale det utstyret de bruker :)

Her er en lignende tråd med flere anbefalinger. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11978&highlight=alpin+guide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok en million sekker å velge mellom, men for å komme med et konkret forslag: Norrøna Nansen 35L. Den er på oslo sportslagers tilbud i disse dager...

Har forgjengeren "integral" som har samme bæresystem. Den sitter godt på ryggen.

Mvh Andreas

Nettop det som er litt av (luksus)problemet, så mye å velge mellom.. Jeg var nettop innom noen sportsbutikker, og Norrøna Nansen er en av kandidatene. Det var også en 45+10 liter sekk fra Lowe Alpine der som jeg likte (men litt dyr: ca 1700), og en fra North Face. (husker ikke hva mer den het) Valgets kvaler... Får snuse litt mer rundt før jeg bestemmer meg.

EDIT: Det var jo et bra tilbud på den Nansen-sekken.. Koster det mye i porto o.l fra Oslo Spotrslager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde flere sekker i dag: Norrøna Nansen er fremdeles en kandidat. Fikk også prøvd Bergans Alpine Guide, men den er ikke lenger noen kandidat! Mtp festemuligheter, kompresjon o.l er den sikkert ypperlig, men den passet ikke til min rygg, og var rett og slett vond å bære!

Så kom jeg over noen Arcteryxsekker. Disse hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt på, siden jeg regnet med de var i en altfor høy prisklasse. Prøvde først årets modell av RT 45, kostet 1800, men den var ikke god å ha på ryggen. Selv om ryggplaten ble bøyd mye, var den likevel ikke god å ha på.

Prøvde så fjorårets modell av samme sekk, og den satt som et skudd! Satt ned fra 2500 til 1400 kroner. (rart at veil pris var høyere på fjorårets modell..?)Jeg kjøpte den til slutt, men merket etterpå at bakhodet lett kommer borti toppen av sekken hvis jeg bøyer hodet bakover. Sekken har ikke lokk i tradisjonell forstand, men et "rullelokk", som strammes ned etter det er rullet sammen (samme prinsipp som vanntette pakkposer) Jeg er usikker på om jeg skal bytte sekken, om det kommer til å bli et problem at hodet ikke kan bøyes langt bak.. Bora-sekkene til Arcteryx har jo ikke dette problemet, siden de har laget et stort "hull" til hodet i bakkant av topplokket.

Er det andre som har støtt på samme problem, at bakhodet dunker baki? Jeg må bestemme meg iløpet av morgendagen om jeg skal bytte, reiser vekk på lørdag..

PS: Portoen fra Oslo Spotrslager var ca en 100-lapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.