Gå til innhold
  • Bli medlem

Varder


THL

Anbefalte innlegg

setter du opp falske varder når du er på fjelltur?

sitat: wikipedia

En varde, vete eller baune er en del av et varslingssystem basert på lyssignaler. Vardene var som regel steinkonstruksjoner som var plassert på høyder i terrenget Baunene eller vetene var ferdigoppsatte bål. Under ufredstid ble vardene bemannet, og ved et eventuelt angrep ble bålene tent slik at meldinger kunne sendes over store distanser. I nyere tid er varde blitt en betegnelse på en haug med steiner som er lagt opp som vegmerke, mens ordene blir brukt omenannen når det gjelder historiske forhold.

bruk og misbruk.

fjellet brukes i dag varder systematisk av blant andre Den norske turistforening for å markere sikre stier mellom hytter og andre turmål. Mange steder har lokale idrettslag og andre satt «nye» varder på toppen av fjell i nærområdene, gjerne med merkede turløyper for å gjøre det enkelt å komme dit.

Enkelte har i tillegg gjort det til en hobby å markere sitt besøk ved å bygge ennå flere varder, ofte på nye steder.[1] Resultatet kan lett bli at det som skulle være en serie veivisere, blir en farlig løype å følge i tåke eller halvmørke.

Høyfjellsterrenget ved Polarsirkelsenteret er klassifisert som tundraområde, og som sådant like følsomt for overforbruk som terrenget på Svalbard. Som illustrasjonen viser er deler av bakken merket både ved pyramidebygging og leting etter mere stein.

http://no.wikipedia.org/wiki/Varde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo forskjellige typer varder, man har jo skrentvarder som signalisere om at det er en skrent like ved (Ved bessegen). Så man skal ikke bare følge vardene automatisk.

Setter ikke opp varder selv, men kan legge på en stein på varden på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I millitæret i nord gjekk eg aleine frå Frihetsli, Dividalen, over Vuoma, Gaski og ned Bardudalen.

Delevis det som nå kalles Nordkalottruta

Gjekk på kompass, 1:250 000 kart og varder over fjellet.

I sludd og vind var vardene det einaste å stole på.

Jøss, fikk dere ikke bedre kart enn 1:250 000?

Jeg har gått fra demningen ved Altevatn til Frihetsli i høst, via Gaskashytta og Vuomahytta. Jeg må si at det var MEGET godt vardet på fjellet mellom Gaskas og Vuoma. Det var så å si umulig å gå feil. Men jeg har uansett kart og kompass med på tur, selv på turer hvor jeg bare holder meg på DNT-ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.