Gå til innhold
  • Bli medlem

Våtservietter for linsebrukere


Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Jeg er av de som må knote med linser hver morgen i teltet.

Ikke nok med det men jeg er oså plaget av "Forhøyet bakterievekst i øynene" som optikeren kalte det.

Derfor er det viktig at jeg vasker hendene hver morgen.

Optikeren vil ikke gi meg linser som sitter på i en måned av gangen så det er ikke et alternativ.

For å lette denne knotinga hver morgen tenkte jeg å bruke våtservietter til å desinfisere henda.

Alle de merkene/typene jeg har prøvd til nå har resultert i febrilske forsøk på å få linsene ut igjen.

Det er tydelig noe som sitter igjen på henda, som svir moe jævlig..

Er det noen som veit om noen våtservietter som er brukbare??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe.. problemet er vel att det samme som vasker hendene dine svir i øynene.. eneste jeg kan foreslå

er å vente lenger mellom håndvask og linsepåtagning.

(antibac etc innholder ihvertfall en del alkohol, som svir som tusan.. kanskje noe mildere? eller skylle

med vann før du tar i linsene)

men det var vel ikke det du var ute etter 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det jo kommet i handelen en type engangssåper for turbruk. Det er visstnok tynne såpeskiver i en liten og hendig pakning. Har ikke sett dem, men det burde være grei løsning for oss linsebrukere. Sikkert noen her inne på forumet som vet nøyaktig hva jeg snakker om, og hvor det kan kjøpes... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt våtservietter til bruk ved linsefiksing hos optiker flere ganger. Dessverre husker jeg ikke hva de heter, men man får en pakke på ca. 20 stykker til en overkommelig pris. Ei heller husker jeg hvilken optiker/kjede jeg var i da jeg kjøpte dem sist, men skulle tro de fleste hadde dem for salg. De har ingen skrekkelige ingredienser som svir i øynene, men får henda dine relativt ren før linsene skal på. Og et tips er å heller bruke ringfingeren til å sette på linsene i stedenfor pekefingeren. Neglene har en tendens til å være renest på de fingrene som skjeldnest blir brukt til noe fornuftig... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og tenker etter hvor lenge jeg har brukt linser, og det er faktisk på det 22 året (!)

Har opplevd de fleste situasjoner, fra sotete parafinfingre i forsvaret, som var det verste, spesielt når det ble skreket alarm i knappeteltet..

Til vanlig fikling i teltet.

Vask hendene som vanlig. Problemet er å få fjernet all såpe fra hendene når man bruker kaldt vann. Derfor suger jeg på pekefingeren og tommelen (som er "monteringsfingre")til det ikke smaker noe mer.

Kan nok diskuteres hvor rent det er da, har ihvertfall aldri fått problemer, neste skritt er å være pinlig nøye med ikke å berøre innsiden av linsene.

Har for sikkerhets skyld med meg en miniflaske øyeskyllevann i tilfelle, for da å skylle bort fingerfettet hvis jeg skulle være så uheldig å ta på feil side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker du fingertuppene med linseveske (bakteriedrepende) først, bør vel det fungere? Bruker du daglinser får du skylt fingertuppen uten å ha med ekstra linseveske. Bør vel kanskje sjekke opp om hvilken linseveske som dreper bakterier raskest, er vel kanskje ulike egenskaper ute å går. Optikeren gir deg nok svar på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er bakteriedrepende. M.a.o. den vil svi noe helt j........ når du får den direkte på øyet! Hvis du kjøper øyeskyllevann (saltvann likt

våre egne tårer), skyller du enkelt og greit bort fingerfettet hvis du kommer borti innsiden av linsa. (Og den bakteridrepende væsken, hvis du skulle finne på å bruke noe sånt!) Linsevæsker for månedslinser skal rense linsene i minimum 6 timer før væsken er nøytralisert, og linsene kan tas i bruk!

I og med at du bruker endagslinser bør det ihvertfall ikke være problemer hvis du tar med "saltvann" (Det er dette endagslinsene ligger i). Har hatt 9 mnd linser og 1 mnd linser. Har hele tiden gått veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.