Gå til innhold
  • Bli medlem

Tupungato


Goa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny i dette forumet, men har hatt det under "oppsikt" en stund - så det var på tide å registrere seg.

Jeg har lyst til å bestige Tupungato jan/feb neste år ... er det noen som har erfaringer fra dette fjellet evt også har lyst til å bli med en liten, internasjonal gruppe ut fra Santiago i Chile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig fjell. Den er på min "må ha"-liste, men jan/febr 2008 blir enten for tidlig eller for sent.

Er det sånn å forstå at dere skal ta den fra sørvest (Chile) og ikke fra Argentina? Isåfall skal dere få et guidefirma til å ordne med tillatelsene og hyre inn transport eller fikser dere dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge er jeg alene fra Norge, men jeg har kontakt med en internasjonal gruppe som skal gå Tupungato (14 dager) i slutten av januar/begynnelsen av februar 08 - og denne gruppen organiseres av lokale guider. Se:

http://www.andesmountain.cl/index_ing.htm

Pris ut fra Santiago, Chile er USD 2,200 - da er "alt" inkludert. Jeg har lenge hatt lyst til å oppleve Andesfjellene - og da ser jo dette ut som en fristende begynnelse! Føler at Aconcagua blir for "folksomt" - men det er mange andre fristende fjell der nede også! Ettersom dette blir min første tur til Sør-Amerika foretrekker jeg å dra på en nogenlunde "organisert" tur ...

Men, det hadde vært fint å høre fra noen som har vært på Tupungato - evt har erfaringer fra området som de vil dele med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært halvveis til Tupungato på den ruten dere skal. Jeg skulle imidlertid til en annen 6k i området og svingte av omtrent der dere kommer til å ha første leir.

Siden du drar på en guidet tur trenger jeg ikke si for mye om alt papirarbeid, men heller litt om den første delen av turen.

Det er 2 timers kjøring fra downtown Santiago før dere kommer opp i fjellene. Man stopper på politistasjonen i tettstedet San José de Maipo for å få stemplet papirene. Deretter kjører man i tre kvarter til før man kommer til bommen ved tettstedet Alfalfal. Her blir alle papirene sjekket før man kjører videre langs en gruvevei inn til gruven som ligger på ca. 1800m høyde ca. 30 km lenger innover.

Man begynner å labbe fra gruven. Det går sakte oppover og litt opp og ned til der dere overnatter første natt. Deler av stien går langs en meget bratt fjellside der det gjelder å ikke miste fotfeste. Jeg har vedlagt ved noen bilder sånn at du får et visst inntrykk av området.

Det artige med Tupungato er at oppstigningen er på over 4500 m. Dette er pent selv etter Himalayamålestokk.

post-256-133474498494_thumb.jpg

post-256-133474498519_thumb.jpg

post-256-133474498569_thumb.jpg

post-256-133474498595_thumb.jpg

post-256-133474498621_thumb.jpg

post-256-133474498648_thumb.jpg

post-256-133474498671_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink: Fantastisk! Tusen takk for supre bilder og kommentarer! :wink: De gir et flott innblikk i det skiftende landskapet en slik tur vil gi og ga meg bare enda mer lyst til å reise. Stemmer det at du/dere var der i april '07? Jeg har ikke fått beskjed om å ta med ski ... slik det ser ut som dere hadde? Derimot stegjern og breøks. Staver tror jeg bestemt jeg tar med uansett, selv om jeg ikke bruker det på tur her hjemme.

Min høyeste fjelltopp er Kilimanjaro - 5895moh, men jeg har også vært på trekking i Nepal - Annapurna Circuit i 3 uker. Ellers er jeg mye på tur hele året i fjellheimen her hjemme - så jeg føler at jeg har nok "erfaring" til å teste formen i Andesfjellene nå. Men jeg vet at de er hakket hvassere enn både Annapurna og Kili pga mye sterk vind og kulden!

Jeg drømmer videre om Tupungato ... og hvis ikke flere har fått lyst til å dra nå så vet ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der i begynnelsen av desember 05. Dette var etter en forholdsvis snørik vinter, ellers hadde skiene blitt igjen hjemme. Etter det jeg har hørt er det mye snø i år og, men ikke så mye som in 05. Det er uansett bare tull med ski på Tupungato i januar/februar. Stegjern og isøks må imidlertid være med. Staver er også svært kjekt, og ta med regulerbare staver.

Såvidt jeg vet kommer man ikke over ca. 5000 m på Annapurna circuit og Kili må regnes som en enkel 5800m topp. Likevel tror jeg Tupungato vil være en passende topp som neste prosjekt, særlig når det er en guidet tur. Det er ingen store tekniske utfordringer men været kan være litt kjipt, på samme måte som det er på Aconcagua.

Forholdene ser selvfølgelig bedre ut på bildene enn i virkeligheten. I januar/februar vil det være mindre snø, tørrere og mer goldt, støvete og nesten litt ørkenaktig. Likevel er det en spesiell opplevelse å være der. Tupungato er uansett et av kongefjellene der nede og er i samme klasse som Aconcagua, Pissis og Mercedario. Det er også andre like høye fjell, men etter min mening er de er ikke like estetiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.