Dag G - Evje Skrevet 23. august 2007 Skrevet 23. august 2007 Det var tid for toppturer og kjerringa hadde i år ønske om i år å ikkje gå opp på bare "fusketopper". "Fusketopper" kaller ho det å kjøre høgast mulig,1100 moh,1400 eller 1800 og så gå opp det siste stykket. Dessuten kunne ho gjerne tenke seg å slippe posesupper og boksemat for ein dag. Skulle begge ønsker oppfylles måtte det bli å gå opp på Slogen frå Øye Union Hotel i Norangsdalen. Hotelrom ble bestilt og for et hotel!! Her sitter gammel tindekultur i veggene. Både Patchell og Slingsby hadde tilhold her. Vært et besøk for alle med interesse for norsk fjellhistorie. Og turen opp frå Øye til toppen var bratt og flott. Kanhende ein av dei lengste og brattaste oppoverbakkane i landet. Utsikten var vid og været bra. Et tynt skylag streifet av og til toppen. Turen og overnattinga ble topp for dronninga. Sherpaen ho hadde med til å bære sekk var litt støl dagen derpå. 1564 m frå sjø til topp, med horisontalstrekk på kun 3000 m kjentes. Det blei ein nedtur å reise til Jotunheimen etterpå. Tåka låg tett over 2000 meter og alle bildene blei like grå. Det blir nok tilbake til Sunmørsalpane neste år. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart
Lyngve Skrevet 27. august 2007 Skrevet 27. august 2007 Et par dager for sent til å oppleve konge-veret på nordvestlandet, men likefult en flott tur ! Ble det noe tips på den hardtarbeidende sherpaen da? Øye hotell kunne jeg ikke tenkt meg å overnatte, spøker det ikke der da....
Dag G - Evje Skrevet 28. august 2007 Forfatter Skrevet 28. august 2007 Joda, Dronninga hadde litt av hvert å by på til sherpaen. Noe spøkelse såg vi ikkje, bare hørte noen uforklarlige knirkelyder, men så hadde vi heller ikkje det blå rommet hvor tjenestepika går igjen på. Burde vært ein fin overnattingsplass for "eaa". Ser han har en del (røver)-historier om uforklarlige ting.
Kaja Skrevet 1. desember 2007 Skrevet 1. desember 2007 Sikkert en fin tur. Og dere kom vel helt opp. Jeg husker tilbake til min ungdom (ca 1995) hvor jeg kranset rundt Slogen. Gikk opp fra Stranda et år og Urke året etter. Men aldri om tåka lot vær å dukke opp den dagen vi kom frem til fjellets fot. Jeg har vært værfast på Patchellhytta og sett behovet for varding for hver en meter på vei ned og opp. Jo takk Slogen byr på utfordringer og opplevelser. Vi møtte masse hyggelige vestlendinger som tok oss med opp mot toppen ( men vi måtte snu ) og noen andre førte oss over breen ( ?? hva heter den mot vellesæterhytta )
Bjarne Lindholdt Skrevet 1. desember 2007 Skrevet 1. desember 2007 Sikkert en fin tur. Og dere kom vel helt opp. Jeg husker tilbake til min ungdom (ca 1995) hvor jeg kranset rundt Slogen. Gikk opp fra Stranda et år og Urke året etter. Men aldri om tåka lot vær å dukke opp den dagen vi kom frem til fjellets fot. Jeg har vært værfast på Patchellhytta og sett behovet for varding for hver en meter på vei ned og opp. Jo takk Slogen byr på utfordringer og opplevelser. Vi møtte masse hyggelige vestlendinger som tok oss med opp mot toppen ( men vi måtte snu ) og noen andre førte oss over breen ( ?? hva heter den mot vellesæterhytta ) Er det Gullmorbreen du tenker på?
Dag G - Evje Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Skrevet 3. desember 2007 Ja vi kom opp. Toppen er flat, noen få kvadratmeter å hygge seg på sammen med endel vestlendinger som hadde ventet noen dager på bra vær. Dagen etter fortsatte det mistrøstige været som var gjengs for sommeren 2007.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå