Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordkalottruta


Innaktiv bruker

Anbefalte innlegg

Har planer om å reise en tur til Sulitjelma og starte på en fjelltur nordover langs Nordkalottruta. Tidligere kjenner jeg litt til områdene i indre Troms og Dividalen nasjonalpark, men har lite kjennskap til Nordlandsfjellene og områdene i Sverige. Er det noen som har erfaring med hele eller deler av Nordkalottruta (fra Sulitjelma til kautokeino)? På sidene til DNT http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/trip.php?ac_id=11022 er det forøvrig mulig å se omtrent hvor ruta går.

Spesielt interesert i: Regler/kort for fiske i områdene der ruta går innom Sverige, om "Norgeskortet" til Statskog (Kjøpes på Inatur) dekker områdene i Nordland og troms og hva som gjelder i Finnmark (Nedrefoss til Kautokeino).

Andre nyttige tips: Åpne Statskog buer/koier, Erfaringer med elver som må vades ol., hyggelige avstikker fra stien til gode vann og utsikter, lokalhistorie, og andre mer eller mindre nyttige opplysninger.

Håper noen kjenner litt til fiskereglene som gjelder i området, og har andre nyttige tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hej!

Angående "Spesielt interesert i: Regler/kort for fiske i områdene der ruta går innom Sverige,"

Kartor över fiskevatten och fiskekort i svenska fjällen inom Norbottens län (motsvarar kanske fylke i Norge) hittar du på:

www.fjallen.nu/fiska/kartor.html

Om du kikar på kartan över Jokkmokks kommun kan du se att för den del av Nordkalottleden som går genom Padjelanta nationalpark är fiske tillåtet inom 1 km på vardera sida om leden, om man har köpt fiskekort.

Vart man kan köpa fiskekort vet jag ej men kanske går det i vissa av STF-stugorna längs lederna, se:

www.svenskaturistforeningen.se (Fiskesymbol för stugorna i Kvikkjokk, Akka och Ritsem)

Hur det är i stugorna som ligger inom Nationalparken vet jag ej, ägs av Länsstyrelsen men drivs av de olika samebyarna inom området.

Kanske går det att köpa fiskekort via nätet, se:

www.svenskafiskevatten.se

Mer info finns på:

www.fjallen.nu -> fiska i fjällen

www.bd.lst.se/fiske

Du kan även fråga på Utsidan om du har frågor angående fiske och fjällvandring i Sverige, se:

www.utsidan.se -> Mötesplats -> Diskussionsforum -> Fiske eller Fjällvandring

Med venligst hilsen fra,

Rickard

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg har startet fra Sulitjelma to ganger, en gang gikk jeg over Vaimok mot Pieskehaure og Kvikkjokk og en gang mot Staloluokta og videre nordover. Jeg husker ikke nå hvor langt jeg gikk den andre gangen, men tror jeg kom fram til Kebnekaise og videre til Nikkaluokta og Kiruna. (Jeg har vært i Lappland flere ganger)

En gang gikk jeg fra Abisko til Sulitjelma. Jeg brukte ti dager på den turen. Det er noen år siden nå og mye kan ha forandret seg , særlig i Ritsem tror jeg hvor det har pågått vannkraftutbygging

Det jeg kan si er at hele strekningen er meget lettgått, med godt merkede stier (leder) og gode hytter med rimelig avstand mellom dem. På turen sydover gikk jeg forbi et par av dem. Ingen problematiske elvekryssinger da jeg gikk der, men båtskyss er nødvendig over Akkajaure fra Arasluokta til Ritsem og trolig også ved Sitas etter den utbyggingen som har funnet sted der i de senere år. I turistsesongen går det rutebåt på de store vannene.

Den tyngste biten for deg blir faktisk den første etappen fra Suliitjelma opp til Sorjushytta. Hytta er så vidt jeg har kunnet se på nettet betydelig utbedret/utvidet i de senere år.

Jeg fisker ikke, så jeg kan ikke gi noen opplysninger om det temaet. Men jeg har sett store fisker vake og i Staloluokta som er en ekte sameby med bl. a. kirke (og badstu !!) selges det røkt fisk som smaker fortreffelig.

Du kan trygt legge ut på turen. Du har intet å frykte. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Fikk kart for turen i dag, så nå gleder jeg meg til å ta seken på ryggen. Skal bli godt med noen dager og uker på fjellet nå! Så får vi se til høsten hvor langt det blir.

Rekner med jeg satser på å fiske stort sett i Norge - spesielt nord for Hellemobotn. Satser på at det er mulig å skaffe fiskekort i en STF-stuge, og om ikke så blir Svensketurene rene vandringer. Kan ta seg bedre tid til å se seg rund da :-)

Gleder meg til litt røkt fisk i Staloluokta. Brage, Jeg tenkte å ta båten til Ritsem for å handle mat. Er dette et mulig alternativ, eller bør jeg satse på å bære mer?

Setter også pris på om noen har andre historier fra fjellene, og kuriositeter som er verdt en avstikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å ta båten til Ritsem for å handle mat. Er dette et mulig alternativ, eller bør jeg satse på å bære mer?

Turisthytta på Ritsem har ein liten butikk med med litt daglegvarer, så proviantering bør gå greit der sjølv om utvalet ikkje er så alt for stort. Meiner å hugse at det var ein del typisk provantmat også, slik som suppeposer, frysetørka etc. I Ritsem står det også ein mobilsendar som gjer dekning ut over Akkajaure og denne har sektorar langs med dalføret/innsjøen. (likevel dekning ved Vaisaluokta på motsatt side, ellers er det lite mobildekning i området.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turisthytta på Ritsem har ein liten butikk med med litt daglegvarer, så proviantering bør gå greit der sjølv om utvalet ikkje er så alt for stort. Meiner å hugse at det var ein del typisk provantmat også, slik som suppeposer, frysetørka etc. I Ritsem står det også ein mobilsendar som gjer dekning ut over Akkajaure og denne har sektorar langs med dalføret/innsjøen. (likevel dekning ved Vaisaluokta på motsatt side, ellers er det lite mobildekning i området.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.