Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørstabbreeen


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Hei! Har ikke fått tatt den turen jeg har drømt om i vinter ennå!! Skulle gjerne ha kommet meg på tur på breen før sommeren!! Det jeg ønsker er råd og vink om hvordan jeg skal angripe dette området for å få med meg flest mulig topper i løpet av en lang dag!!! :lol: Hvilken topp begynner jeg med og hvordan gjøre det enklest videre!!! Formen er god,men litt skeptisk til de litt mest luftige passajene dersom jeg må gå alene!! Håper på svar dere noen ringrever.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen ringrever som gidder å svare deg ser jeg, så da får du ta til takke med meg :shock:

eaa har akkurat lagt ut turrapporter fra dette området, så i forhold til Smørstabbreen kan du følge samme tur som vi hadde til Gravdalstind og de søre smørstabbtinder.

Ellers kan du jo gå opp på Storebjørn via Smørstabbreen og deretter ta med deg Veslebjørn før du går over på Leirbreen og tar med deg de toppene du rekker/ønsker der.

Evt ta bare toppene rundt Leirbreen i rekkefølgen Kalven - Skeie - Saksa - Sauen - Kniven. Da følger du kvisteløypa fra Krossbu opp på Leirbreen.

Tror det skal være helt greit å gå på breene der fortsatt uten tau, men sikkert smart å sjekke det med Krossbu. 6.mai var det ihvertfall helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rekke absolutte alle på en dag, blir et helvetes kjør. Vil du ta de nord for Storebjørn på en dag, tror jeg ruta Robert gikk i turrapporten til eaa (som også Roger henviser til) er noe av det mest optimale (bortsett fra ekstra aketur til hanske på avveie :shock: ). Dvs. starte med Kalven, så runde Skeie på nordsiden og sette igjen ski helt oppunder eggen av denne, etter Skeie fortsette først noen meter under og senere på eggen mot Veslebjørn, ned i skaret mot Storebjørn og evt. sette igjen ski/sekk der før Storebjørn bestiges. Tilbake til sistnevnte skar, ned på østsiden av Veslebjørn og opp i Bjørnskardet (mellom Bjørnungen og Saksa). Derfra tas Bjørnungen, og på vei nordover i østkanten av Leirbreen feier du opp på Saksa, Sauen og Kniven. Så behagelig og sammenhengende nedkjøring til Krossbu.

Å runde Veslebjørn på østsiden gjør at du taper noen høydemeter, og jeg ser av kartet at det kanskje er ennå mer høydemeterbesparende å gå runden på følgende måte: Kalven, ned på Smørstabbreen og holde innunder Skeies sørvegg bort mot renna som fører opp til skaret mellom Veslebjørn og Storebjørn (der detter du ikke fullt så langt ned som du gjør ved å runde Skeie på nordsiden). Fra sistnevnte skar bestiges Storebjørn, så videre til Veslebjørn. Etter Veslebjørn følges eggen vestover mot Skeie. Du tar ned fra eggen ca halvveis og følger innunder denne på nordsiden bort til Skeie. Etter Skeie holder du høyden innunder eggen og går østover mot Veslebjørn igjen, men tar svakt nedover mot Bjørnskardet nordvest for Veslebjørn. Dermed taper du ikke så mange høydemeter som du ville gjort på østsiden av Veslebjørn. Så resten av toppene: Bjørnungen, Saksa, Sauen og Kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Nils sitt 1. ruteforslag, selv om det medfører litt mer høydemeter.

Lurt å ta Skeie forholdsvis tidlig på dagen, før sola lager våt/og eller sukkersnø opp dit?

Jeg gikk Nils sitt ruteforslag, motsatt vei, 7. juni ifjor, med mye Donaldsparking opp til Skeie på ettermiddagen.

Atomsilda er jo i god form, så kanskje denne ruta (alternativ til Nils sitt forslag med alle rundt Leirbreen) med alle rundt Smørstabbreen:

Start med Skeie (gjerne stegjern hvis forhåpentligvis hardt tidlig på morran. Så ruta Nils nevner til Storebjørn. Husk å ta med de 2 "knausene" mellom Veslebjørn og Storebjørn. Så ned på Smørstabbreen for de sørlige smørstabbtinder. Opp fra SV mot 2030. Husk å ta med den nærmest Storebjørn. Tror den er høyest? Så sørover langs ryggen mot 2033 (et lite opptak like før 2033). Videre til Gravdalstind, returnere og bort til SV smørstabbtind(2045). På returen til Krossbu feier du oppom Kalven.

Med God form og ønske om mange 2K'er, er jo hele området som en utømmelig godtepose for barn :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige turkompiser du har Atomsilda!

Svette for disse èn gang til???

Det er jo kun en sann fryd å gå på disse en godværsdag.

Dette området vil jeg nok besøke mange ganger før siste kryss på exelarket er satt.

Hadde jeg ikke vært midt i flyttinga :shock: , hadde jeg stilt på Krossbu øyeblikkelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.