Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt andre møte med Jotunheimen, og for et møte!


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Slenger ut en kort rapport her for øyeblikket, det vil komme en litt mer detaljert rapport på sida mi etterhvert, men det kommer til å ta tid pga mye å gjøre for tida.


Onsdag 25.apr
Jeg hadde planlagt en overoptimistisk topptur rundt Leirungsdalen med 15 topper på 3 dager, det ble hvertfall 18 :lol:
Med dårlig utgangspunkt med tanke på været, spente jeg på trugene oppe på flya, det regnet og sikta var 10-20m. Hadde ikke den store fjellfølelsen.
Skylaget hevet seg litt for meg etterhvert, slik at jeg fikk se Bukkehåmåren og Raudhamaren pluss noe av ryggen opp mot Høgdebrotet. Ahh, fjell. Jotunheimen, 265dager 12t og 40min siden sist!

Slo camp litt tidligere enn planlagt pga en åpen kulp i Leiruingsbekken, kjekt med vann, godt er det også. Jeg kunne se noe av ryggen opp mot Munken som jeg hadde planer om å gå, jaja tenkte jeg bare for meg selv.. jeg var litt skeptisk til det der, kjente det kila litt i prostata.

Det var ikke så bra vær, vind tiltok utover kvelden, men jeg fikk sovna omsider. Min dype søvn ble forstyrra noen timer senere (02.30) av at noen prøvde å løfte teltet mitt. Svosj, husssj, hooooooooo, BLAFRE ¤#&# BLAFRE.. Vind kom hylende nedoverer dalen og reiv godt i teltet, den hadde også med seg noen 10liters bøtter som den helte mot ytterduken. Jeg prøvde så godt jeg kunne å grave ørene ned i klær og sovepose, mens jeg tenkte på øreproppene der de lå hjemme på skrivebordet (ser stygt ned på dem nå i skrivende stund).

Ting roet seg og jeg våknet opp til et innoversigende høytrykk, glimmers. Dagens mål var Eggen med sørtoppen og Kvassryggen, hvis tida strakk til planla jeg å dra oppom Høgdebrotet, Steinflytinden, Tjønnholstinden og Tjønnholsoksle. Den planen ble skrinlagt kjapt da jeg klarte det mesterstykke å legge igjen matpakka mi i teltet! Dette fant jeg ut rett før oppstigningen ved Bukkehåmårtjønne. Jeg nektet å snu, ignorerte sulten etter beste evne og fortsatte mot Eggen. Skylaget lå akkurat høyt nok til at jeg kunne bli imponert av toppen, kunne også se Besseggen for første gang i den virkelige verden, Besshøe lå skult i skyene. Det blåste kraftig ned mot tjern 1707moh, full vinterutrustning måtte på. I mine egne tanker om mat og oaser i tropene skvatt jeg brått av at en HARE?! spratt opp rett foran meg, vi var like sjokkerte begge to tror jeg. Den satte i et forrykende tempo oppover snøen mot Kvassryggen, ganske artig der den breislædda oppover, ikke bare jeg som hadde problemer med vind, den skal være glad det ikke var no stup i nærheten!

Fikk kommet meg opp til Eggen etterhvert, artig klyving mot toppen. Jeg kjappet meg videre, sulten! Oppom Kvassryggen, så rett mot teltet. Etter 9t, 18km og x høydemeter siden siste måltid, smakte det med karibisk gryte (med ekstra svinekjøtt) mens vinden ulte på utsiden.

Torsdag 27.apr
Når jeg kikket ut denne morgenen festet det seg et smil i trynet mitt som ikke ville slippe tak før kvelden igjen, jeg kunne telle EN sky (les:liten) i horisonten. Jeg sprella meg ut av posen brennkvikt og startet turen mot Munken. Rett før jeg skulle dreie opp på eggen ville jeg fylle vannmagasinene, gjorde så, men da noen skritt senere forsvinner bakken under meg. Jeg går gjennom isen, rent automatisk får jeg kastet meg på brystet og jeg skir elegant bortover vekk fra isen og over på trygg skare. Kliss klass på beina.
Støvlene mine er noen syke vinterstøvler som holder godt på både varme og fuktighet, sammenlign gjerne med polstra gummistøvler. Jeg visste at de snart ble varme så jeg fortsatte med godt mot videre.

Klyvinga opp eggen mot Munken og Mugna var bare helt sjef! Det gikk helt greit opp, var et par luftige steder med hard skare og is, men for det meste veldig greit. Veldig gøy og spennende. Når jeg kom over kulene Munken og Mugna, fortsatte jeg mot Austre Kalvehøgde. Isete og sterk sidevind over skaret mot toppen gjorde dette til den hittils tøffeste utfordringen, glad jeg hadde stegjerna på trugene her, isøksa var også klar til et hugg som ekstra sikring. Når jeg kom meg på toppen var ikke klokka blitt mer enn 11, blei jo for dumt å gå mot Rasletinden og telt allerede nå, så jeg bestemte meg for å ta noen topper til. Jeg gikk bortom Midtre og Vestre Kalvehøgde, samt nedom Nørdre Kalveholotinden. Jeg vet ikke om det er noen timetringer her, men jeg gikk oppom samtlige knauser for sikkerhets skyld. Tilbake over Kalvehøgde Ø2, Rasletinden og tilhørende østtopp før jeg satte kurs mot teltet. Det var først På Ø2 toppen jeg så andre folk, på veien til Rasletind dukket det stadig opp nye hoder på vei oppover.
Turen ned til teltet fikk en litt uventet utfordring, i min dumhet hadde jeg zoomet litt mye inn på GPS'en så jeg gikk rett mot et stup :D Jeg fikk nå kranglet meg ned omsider og var (endelig) ved teltet igjen etter 26km og 9 topper (vet ikke om det var noen fler 10'ere?)


Fredag 27.apr
Nok en perfekt dag, ikke en sky, mye blått på netthinna. Jeg satte kursen mot Høgdebrotet ca 1000m høyere opp. Sto på toppen snaue 2t senere, en nytelse, ikke et vindkast. Bortom den andre varden også, selv om jeg ikke tror dette var noen egen topp. Gikk oppom en hump på vei opp til Steinflytinden (denne må vel være 10m vel?) Tøft opp mot toppen, luftig over isen mot toppen, videre mot Tjønnholstinden var også meget kult. Jeg fulgte eggen bortover noen cm fra stupet ned i Nørdre Tjønnholet. Her bød det seg noen små klatreutfordringer også, jeg kunne lett gått nedenfor som en mye enklere vei, men tenk så kjedelig i forhold da! En siste utfordring kom opp siste meterne mot toppen, men jeg fant en sprekk jeg fikk satt neglene nedi så jeg fikk dratt meg opp.
Her oppe var det helt sjeft, vindstille og stekende sol (ansiktet mitt nå: rødere enn en solmoden tomat). Men for en utsikt!!! Herregud, greit, ok, da skjønner jeg hysteriet og kjærligheten til Jotunheimen som herjer i mange sjeler!
Ikke at det kan gjenskape følelsen, men det gjør så godt det kan et aldri så lite panorama jeg satt sammen nå. Jeg la det ut på siden min, da det ikke fortjener å bli krympet til maksstørrelsen her på forumet..dog det er rimelig komprimert her også:

www.mineturer.net/album/jotunheimen/pano-jotunheimen.jpg

Jeg spiste lunsj i bar overkropp her oppe på 2331moh før jeg beveget meg videre mot de to sekundærtoppene. Jeg hadde også sikte mot en potensiell tredje topp, men jeg skjønte at denne ikke var 10m på lang avstand, men jeg måtte måle uansett, den var bare 7m. Til gjengjeld fikk jeg nok vært et sted ikke så mange andre har vært før meg ville jeg tro.
Jeg fortsatte så mot en neste potensiell topp, mellom Tjønnholsoksle og Skarvflytinden, men denne målte maks 9m, altså ingen topp. Jeg følte meg litt kul der jeg sprang opp og ned for å kontrollmåle topper, følte at jeg lissom lekte sammen med de store gutta :D
Fortsatte tøff opp mot Tjønnholsoksli før jeg vente nesa mot teltet igjen.
Nok en perfekt dag, men neste gang tar jeg med en LANGT HØYERE solfaktor!!

Da gjenstår det bare en oppsumering av min noe så etterhvert "korte" rapport :D
Turens høydepunker:
- Alle toppene (DOH!)
- Klyvinga opp Eggen, Munken og Steinflytinden/Tjønnholstind
- Synge allsanger sammen med ei rype
Turens nedturer:
- Nå trodde du vel at jeg skulle skrive alle turene ned fra toppene, men nei du, dette er også morro til tider...
- Glemte matpakka første dag
- Vende nesa hjem, godt solbrent (les: Jeg kjørte hjem med hansker, mye klær og med vinduer åpne for å få nok kjøling til ansikt)

post-1657-133474462494_thumb.jpg

post-1657-133474462516_thumb.jpg

post-1657-13347446253_thumb.jpg

post-1657-13347446254_thumb.jpg

post-1657-133474462548_thumb.jpg

post-1657-133474462558_thumb.jpg

post-1657-133474462566_thumb.jpg

post-1657-133474462574_thumb.jpg

post-1657-133474462584_thumb.jpg

post-1657-133474462597_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg følte meg litt kul der jeg sprang opp og ned for å kontrollmåle topper, følte at jeg lissom lekte sammen med de store gutta.

Hehe! 8)

Men hvem er de store gutta forresten?

Aner jeg en stadig groende fjelldilla bak her et sted..? :wink:

Slike turer som dette gir som kjent mer og mer mersmak (og enda litt mer).

Å tusle langs spennende stupkanter, storskavler, egger og opptak i slik vær er jo bra toppers da!

Å måtte sikre litt ved å bruke utstyr som stegjern og isøks setter ytterligere spiss på ting (bokstavelig talt)!

Og hvilken tilfredshet man føler etterpå , med x antall nye 2k i boksen, sliten, solbrent, full av inntrykk,

og med bildebrikka full av nye bilder, etter en lang dag godt og vel brukt! :D

Flott og innholdsrikt panorama fra Tjørnholstind forresten!

Slikt kan man se lange på gitt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, virker som at du følte deg litt truffet som en av "gutta" :D Ellers tenker jeg vel på Morten, Ranglefanten & co + alle andre som driver og diskuterer Ø1,Ø2,Ø3,-V7 om topper jeg bare kan drømme om hvordan ser ut. Generellt sett folk som har den noe sære hobbyen med å fly opp og ned hauger å måle for å se om de kan skrive den ned i boka si som en topp :)

Aner jeg en stadig groende fjelldilla bak her et sted..? :D

Tror ikke du trenger å kikke mye bakover lenger...

Denne sommeren har jeg som mål å tilbringe like mange uker på tur som timer på stranda.. eller no sånt 8)

Angående det panorama er jeg litt skuffa igrunn, gjorde jo den tabben med å ikke ha noe i forgrunn så alt ser så smått ut. Den kjegleforma toppen, som forøvrig jeg bare MÅ opp på etterhvert, litt til venstre ser jo ut som den er 5cm høy. En annen ting er at det er bare halve sånn ca :o Datan gikk tom for minne når jeg skulle slenge isammen mer så det gikk bare ikke hehe. Skal prøve meg på et annet som jeg tok fra toppen av Tjønnholstind som er på 19bilder, se om jeg får skrudd det sammen manuelt når jeg har ei uke fri.. :wink:

Laget forøvrig et annet:

http://www.mineturer.net/album/jotunheimen/skarvfly-knut2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, virker som at du følte deg litt truffet som en av "gutta"...

Generellt sett folk som har den noe sære hobbyen med å fly opp og ned hauger å måle for å se om de kan skrive den ned i boka si som en topp.

Å nei du, følte meg nok ikke truffet der gitt! :wink:

Har ikke GPS jeg - ikke høydemåler på klokka engang.

Og ikke noterer jeg noe underveis heller, annet det vesle det er plass til i RAM'n i bakhue! 8)

Datan gikk tom for minne når jeg skulle slenge isammen mer så det gikk bare ikke hehe. Skal prøve meg på et annet som jeg tok fra toppen av Tjønnholstind som er på 19bilder, se om jeg får skrudd det sammen manuelt når jeg har ei uke fri...

Stitching av mange bilder er tungt og RAM-krevende.

Det lønner seg ihvertfall å resize bildene til endelig størrelse for skjermbruk før stitching, istedet for å resize det store panoramaet til slutt. Dette reduserer dramatisk antallet pixels som skal matches, og PC'n får en mye lettere jobb! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedover eggen opp til Munken, et par partier med snø/is som var noe luftig, helt knall. Anbefales på det sterkeste!

Ser at du også benyttet godruta til Munken Mayhassen! :wink: Det er så absolutt en fin egg, litt luftig, men uten behov for tyngende sikringsutstyr. Og så får man noe mer følelse av å nå en topp når Munken nåes fra denne kanten.

Nok en gang en fin og morsom rapport Mayhassen! Vél utnyttede dager, og så hadde du jo en rimelig fin utvikling på været også. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei du, følte meg nok ikke truffet der gitt! :)

Hehe, nei vel da, men du er alikevel en av "gutta" som er kjent og har vært oppe på mange topper. Du bryr deg vel noe om pf og slike "fjellnerdutrykk" for det om du ikke måler dem?

Nedover eggen opp til Munken

Som noen kanskje skjønte så gikk jeg opp, bare så det er sagt. Legger ved et bilde til som viser et interessant parti oppover.

Nok en gang en fin og morsom rapport Mayhassen! Vél utnyttede dager, og så hadde du jo en rimelig fin utvikling på været også. :wink:

Takk for det! :lol: Været var bare best det! Åssen solfaktor er det folk bruker egentlig? Den døde huden som stadig ramler fra ansiktet mitt nå lurer :idea:

post-1657-13347446276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEF (Faktor Er Feigt) Mayhassen :idea:

Viktigst er etter mi erfaring å smøre seg ofte inn iløpet av dagen. Svetting og borttørking av svette resulterer i at all solkrem er borte rimelig kjapt.

Faktor 6-12 bruker jeg for min del. Blokk på lepper.

Tross alt er jo disse 2K'ene kun en sekundærfaktor. Det primære er jo forfengeligheten og brunfargen (ikke si det til noen da).

Flotte turer i vinter Mayhassen!

Vidda tidligere, og nå kongelig tur blant tindene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende lesning Mayhassen! Skal til Leirungsdalen ca 18mai. Planen er å ta de toppene du tok onsdag og fredag. Lurer litt på hvordan det er å krysse Leirungsåe da. Hvordan så den ut når du var der? Har ikke vært der før, så vet ikke hvor stor/liten den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte turer i vinter Mayhassen!

Vidda tidligere, og nå kongelig tur blant tindene :wink:

Veit :) Eneste anger er at det ikke ble fler..

Angående bekken så veit jeg ikke hva dybden/bredden på den kan være, jeg så den mest på oversiden av snøen.. Men jeg klarte jo å gå gjennom isen også.. Hvis det har vært kaldt om natta så kanskje det fortsatt finnes krysningspunkter, men jeg ville tro at du må litt opp i dalen da. Ellers kan jeg nevne at dybden ved teltet mitt var ca 20cm på morgenen og 50cm+ på ettermiddagen, vil tro at dette bare øker utover. Aldri sett den elva før nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk oppom en hump på vei opp til Steinflytinden (denne må vel være 10m vel?) Tøft opp mot toppen, luftig over isen mot toppen, videre mot Tjønnholstinden var også meget kult. Jeg fulgte eggen bortover noen cm fra stupet ned i Nørdre Tjønnholet. Her bød det seg noen små klatreutfordringer også, jeg kunne lett gått nedenfor som en mye enklere vei, men tenk så kjedelig i forhold da! En siste utfordring kom opp siste meterne mot toppen, men jeg fant en sprekk jeg fikk satt neglene nedi så jeg fikk dratt meg opp.

Ah, det var dine spor jeg så over eggen der på mandag. "Freak" tenkte jeg om den personen som hadde begitt seg over der. Ble faktisk kvalm av høydeskrekk bare av tanken.... Tøft gjort!

Åssen er den veien nedenfor a? Turde ikke prøve den heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst er etter mi erfaring å smøre seg ofte inn iløpet av dagen. Svetting og borttørking av svette resulterer i at all solkrem er borte rimelig kjapt.

Faktor 6-12 bruker jeg for min del. Blokk på lepper.

Har som regel faktor 8-15 i sekken. Og så gjør jeg (prøver i hvert fall :lol: ) som Håvard, sørger for påfyll avhengig av svettingen. Da får jeg som regel en svak brufarge uten å bli brent, og noen ganger, med faktor 15 og ofte påfyll, har jeg vært så å si like blek som før turen.

Dette med faktor, mengde solkrem og hvor ofte du må smøre deg inn er jo veldig avhengig av hudtypen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ryggen opp mot Steinflytinden er veldig morsom ja :)

Var der på lørdag, og det var for femte gang til nå. Egentlig er Steinflytind en artigere sak enn hovedtoppen. Egga videre mot stortoppen var med litt hjelp av en kompis på et bestemt punkt veldig grei å gå. Men været var jo skuffende da, iallefall for meg. Alltid godt å være i fjellet når sola skinner og det er litt utsikt, men det nådde ikke opplevelsen fra 16.oktober 2005 på samme sted til toppen av tåspissene engang! Da var det magi på Tjørnholstind, senere Austre Leirungstind, og ikke minst over resten av heimen! Var for mye skyer denne gangen, og avkappa topper er ikke min smak.

Men formen viste seg å være veldig god, og det var som alltid ubeskrivelig deilig å puste ut på den store steinblokka på Steinflytind :) Nå skal det jobbes knallhardt videre med formen, håper på en nattbestigning før mai er omme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var stort sett nok snø, men enkelte partier på Steinflya måtte vi ta av oss skia. Ellers var det litt småhardt her og der, men alt i alt ok forhold. Kom jo litt snø etterhvert også, og det kommer nok litt til, så det skal ikke være noe problem å få seg flere skibestigninger. Men man må nok traske litt uten ski noen plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.