Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kommersiell campingplass bare 7 km opp i dalen der jeg bor. Dette er et nytt telt, og jeg dro til denne lokale campingplassen bare for å venne meg til rutinen med å sette opp/pakke teltet. Det måtte også «døpes», dvs. bomullen skulle bli våt før første gangs bruk, slik at fibrene krymper og lerretet blir mer vanntett.

Dette er ikke et telt som skal stappes i ryggsekken – teltet alene, uten gulvtarpaulin og markisetarpaulin som sees på bildet, veier 24 kg. Det har en stativramme av tunge stålstenger samt en A-ramme av stålstang for døren. Det jeg liker med teltet er at fordi det øvre teltet er av bomull/lerret, er det inneklimaet veldig behagelig i varmt vær (vi hadde ca. 25 °C her på ettermiddagen under testingen, og teltet ble ikke satt opp i skyggen). Stativrammen betyr at det ikke er noen midtstang, og den generøse høyden lar meg stå oppreist inni (jeg er 182 cm). Hvis man trenger mer ventilasjon, kan hele bunnduken tas helt av det øvre teltet.

Lette nylontelt er veldig praktiske for mobil camping til fots (jeg har en Hilleberg Unna), men de blir ukomfortable veldig raskt i direkte sollys, og de er også litt klaustrofobiske i langvarig vått vær.

Jeg bestilte dette teltet fra et selskap i Flandern. Merk at ikke alle modeller har stativramme – de fleste har en midtstang. Versjonen som sees her er Sibley ProTech 300 og har en enkelt dør, og gulvet har Ø 3 m.

https://www.canvascamp.com/en/products/canvas-tents/sibley-bell-tents/sibley-protech

Sibley1.thumb.jpg.100d0dd0706266cdba077427037de34f.jpg

Den første natten regnet det nesten ustanselig, til tider veldig kraftig (tordenvær), men bare en liten mengde vann sivet gjennom duken, og det dryppet ikke noe vann ned på gulvet:

SibleyWet.thumb.jpg.bd769339e9724ef54cf2a16e971a4180.jpg

Utsikt fra gulvet opp mot taket, som viser stativet av stålstenger som veier 1,7 kg (hver stang!). Jeg kan stå opp uten å bøye meg, og hodet mitt berører ikke lampen som henger fra midten:

SibleyTripod.thumb.jpg.cb39a8e27992e5171b7711acc1bd52db.jpg

Den bakre stangen på stativet. Den korte, vertikale delen av teltveggen kan trekkes av med glidelås og rulles opp, og i stedet kan den korte nettingveggen i forgrunnen trekkes inn med glidelås, noe som gir svært god ventilasjon – selv om ventilasjonen er god selv med teltet helt lukket:

SibleyTripodFoot.thumb.jpg.2e680a85650d7a8baaa92c3e34164e8c.jpg

En liten silpoly tarp (250 x 150 cm) er et godt fortelt for å sitte ute, lage mat osv.:

SibleyTarp.thumb.jpg.43e3d48f5f8c801ff1f7b3091298141a.jpg

• Liker 1
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.