StianK78 Skrevet i går, 06:12 Skrevet i går, 06:12 Vil forsøke meg på Bretinden i Trolltindmassivet til sensommeren, men finner pent lite info om denne turen på nett. Et par beskrivelser er det jo, men fleste er som skitur. Jeg vil gå august/sept, til fots. Noen som har feks rutebeskrivelse, tips og triks, kart med veipunkt osv osv? Siter
Måssåbjønn Skrevet i går, 07:34 Skrevet i går, 07:34 (endret) Selv har jeg bare vært ut til Stabbeskaret, ikke opp til Breitinden, men det er godt merka sti fra senteret på toppen av Trollstigen utover til Stabbeskaret. Den går for det meste i steinur, så stødig fottøy er å anbefale. For å komme opp til Breitinden kan man følge denne, og ta til høyre mot slutten. Det ligger blant annet et kart med rute som noen har gått i august måned på Peakbook. Endret i går, 07:37 av Måssåbjønn 2 Siter
kbruaz Skrevet i går, 13:25 Skrevet i går, 13:25 (endret) Ja, jeg har gått turen, siden jeg bor i nærheten. Det er en enkel fottur (hvis du er vant til ur) som går fra Trollstigen Besøkssenter og i retning Stabbeskaret (godt merket sti). Men istedet for å gå til Frokostplassen/Stabbeskaret, svinger man til høyre og går opp en lang rygg som vel er knapt tretti grader bratt på det bratteste, vil jeg anslå. Det er ganske løs og grov ur her, men helt uproblematisk å gå. Breitinden er det høyeste punktet i Trolltindmassivet, men det er ikke en alpin topp, i motsetning til de andre. Derfor trenger du hverken klatre eller klyve. (Noen steder kan man alltids bruke hendene litt, men det er ikke nødvendig.) Det er mer enn tusen høydemeter opp og ned, og mange kilometers gange, så forvent å bruke noen timer. Sett av en hel dag for sikkerhets skyld. Vær dog obs på Trollstigen kan være stengt pga steinsprang o.l. Det er rasfare der for tiden, og det pågår utbedring for å redusere rasfaren, slik at veien forhåpentligvis kan være åpen et par måneder i sommer. Edit: Jeg ser du nevner august/september. Da bør du isåfall kjøre bil fra Sunnmøre (Fjord kommune, opp Valldalen), siden Trollstigen trolig er stengt pga rassikringsarbeidet. Men vær også obs på at Trollstigen kan bli stengt på veldig kort varsel, også i høysesongen i sommer. Det skjedde i fjor. Hvis du vil ha en veldig lang tur med ca 1600ish høydemeter opp og ned, kan du selvsagt gå hele turen til fots, fra Isterdalen (via Kløvstien). Endret i går, 13:29 av kbruaz 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.