Gå til innhold
  • Bli medlem

Har ikke sovet i telt siden ungdomsskolen, og det var en våt, rå og stusselig affære.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke sovet i telt siden ungdomsskolen, og det var en våt, rå og stusselig affære. Men, føler at en overnattingstur med sekk og telt er noe jeg har lyst til å prøve. Gidder ikke bruke masse penger på noe det ikke er sikkert jeg kommer til å bruke igjen så alt for ofte. 

Hva er viktig å se etter? Og, hva er ett must til ett ålreit telt? Skal være enkelt å sette opp, for bruksanvisninger forstår jeg ikke. 

Annonse
Skrevet

Du kan finne alt du trenger på din lokale Bua, hvor du kan låne for å prøve. Da bruker du ikke penger, men du må regne med å lese en bruksanvisning eller to, selv om de fleste telt nå til dags er ganske intuitive å sette opp. Det meste i livet verdt å gjøre krever egeninnsats. Også teltturer. Du lærer litt om ditt eget utstyr, dine preferanser og dine evner hver eneste tur. 
Litt av gleden ved teltturer er nettopp den evnen til å improvisere når ting skjer. Å mestre vær og vind og å klare seg. Å tenke sjæl.

Du får kanskje en våt tur fordi du har satt teltet opp feil, eller du kan tatt sommerpose til vårvær i høyden. .. Men du bare tar med den erfaringen til neste tur. Jeg har gjort masse feil på mine mange hengekøye- og teltturer, men hver bidige feil har gitt et innskudd i erfaringsbanken som gjør hver eneste fremtidige tur bedre. 

Stikk innom Bua. Lån utstyr. Reis kort med lav terskel. Rinse. Repeat. 
Når du finner ut at dette er noe for deg, se til forumet, se til Finn. bygg utstyrsbanken din litt og litt. 

Lykke til :)

• Liker 3
Skrevet

Forrige innlegg, BUA. Og ta ein varm sovepose og oppblåsbart liggeunderlag, slik at du ligg varmt og godt. Så godt som alle eg veit om som har negativ erfaring med telting har det fordi dei har vore kalde om natta og sove på for hard og dårleg underlag. Er du varm og ligg godt så kan ein ha det litt mindre komfortabelt op dagtid :-). 

Skrevet
Svartedauen skrev (1 time siden):

Og, hva er ett must til ett ålreit telt? Skal være enkelt å sette opp, for bruksanvisninger forstår jeg ikke. 

Tunneltelt, kan ikkje gjera dette galt, men kan vera greit å trene 2-3 gonger før du står i vinden og mørket.

Skrevet
5 minutes ago, josteink said:

Tunneltelt, kan ikkje gjera dette galt, men kan vera greit å trene 2-3 gonger før du står i vinden og mørket.

Njaa, kuppeltelt er min preferanse nettopp fordi det er enkelt og raskt å sette opp. 

Og ikke minst fordi du kan flytte teltet dersom du finner ut at du ligger på noe som skaper ubehag.

Skrevet

Hvis du er aldeles allergisk mot bruksanvisninger kan du prøve å søke den aktuelle modellen på YouTube. Her er en god og enkel video som dekker hovedtypene. 

Skrevet

BUA er ett jysla bra forslag.👍

Du klarer å sette opp et hvilke som helst telt, helt sikkert ;)

Anbefaler å gjøre det enkelt i godt vær og ha med så lite som mulig. Du trenger ikke klesskift, bare en ekstra varm jakke og lue. Ta med kun det du trenger/orker å bære.

Ha med enkel mat, som ikke trenger allverden med utstyr, tilbehør og oppvask å lage.

Fokuser på få gjenstander som gir god komfort. Et romslig nok telt (ikke superlave billigutgaver av tunneltelt), en god pute, en varm nok sovepose og et behagelig oppblåsbart liggeunderlag. Sovemaske/buff og ørepropper kan og være greit å ha med.

Sekken blir nok sikkert litt tung de første gangene, så ikke gå alt for langt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.