Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
ingen87 skrev (På 6.5.2025 den 13.05):

I fare for å dra diskusjonen litt langt fra topic: Nå ser jeg diskusjoner på Facebook fordi Isak ikke bruker setebelter i noen av sekvensene i sin serie. Tonje Blomseth bygde en ulovlig hytte og jakta rype utenfor jakttida i sin serie fra Alaska. Jens Kvernmo brukte drone og hadde løse hunder i kalvingsområde i Børgefjell. Anne Lindmo lager bål i et naturreservat med bålforbud. Dette for å lage underholdning til folket.

Spørsmålet er jo hvor mye "ulovligheter"  en TV-produksjon skal tåle? Bør ikke bransjen selv ta ansvar? Hvis det ikke blir givende å lage "frilufts-TV", der man følger regelverket, så bør man kanskje finne noe annet å holde på med. Da snakker jeg om de tilfellene der det er snakk om regelbrudd, og ikke ståsnøret til Lars Monsen (derfor varsel om off topic).

Helt enig! Leste om en youtuber som gikk ut og fortalte han ble anmeldt og fikk en klekkelig bot for å fly drone i Børgefjell. Kvernmo fikk ikke noe pes etter hva jeg har fått med meg, til tross for at det ble sendt i beste sendetid på nrk. Alle klare bevis på at han bryter loven gjentatte ganger. Det kalles forskjellsbehandling, og bør ikke forekomme. Den nye Monsen-serien hadde også noen droneopptak. Men der sto det på slutten av hver episode at de hadde fått tillatelse, men droneflygning er strengt forbudt i nasjonalparkene.

Forøvrig, Bengt Are Barstad har også fyrt bål i naturreservat på Naturkanal1. For ikke å snakke om unødvendig store furubål sommer og vår. Han maltrakterte også noen flotte furuer med den største Rambo-kniven sin da han var på Senja, og har ved flere anledninger fyrt bål tett oppunder furutrær, noe som kan skade røttene. Han setter også stadig ut ståsnører. Jeg sier ikke dette for å kritisere, men personer som nok er forbilder for mange, som blir kåret til årets villmarking og som ønsker å være en ambassadør for friluftslivet bør hå foran som et godt eksempel. 

Annonse
Skrevet (endret)
Grynsmonnet skrev (10 timer siden):

Helt enig! Leste om en youtuber som gikk ut og fortalte han ble anmeldt og fikk en klekkelig bot for å fly drone i Børgefjell. Kvernmo fikk ikke noe pes etter hva jeg har fått med meg, til tross for at det ble sendt i beste sendetid på nrk. Alle klare bevis på at han bryter loven gjentatte ganger. 

I denne saken står det om han som fikk bot for å filme med drone i Børgefjell. https://www.nrk.no/norge/bjorn-erik-ble-anmeldt-for-a-ta-denne-videoen-1.14520613

Nederst står det: "NB: Det hører med til denne historien, at også NRK er anmeldt for å ha fløyet drone i Børgefjell Nasjonalpark. Vi glemte å sjekke at vi hadde tillatelsene på plass". Det var i forbindelse med Kvernmo-serien. De hadde tillatelse fra nasjonalparkforskriften, men på grunn av at Kvernmo måtte utsette siste del av turen, ble det fløyet utenfor det tidsrommet de hadde fått dispensasjon for. Tillatelsen kan man finne på Miljøvedtak: https://www.miljovedtak.no/Registrering/LastNedFil?FilId=0b08c0a6-3712-e811-80e7-005056b95dcf

NRK har ikke gått ut i full offentlighet med hva som skjedde med den droneanmeldelsen deres, i motsetning til han som lagde flere saker på YouTube om dette.

Når det gjelder Monsen-serien har NRK hentet inn alle nødvendige tillatelser til droneflyging. Med et postivt vedtak settes det vilkår om det er områder som skal unngås med hensyn til dyreliv, forstyrrelse på andre turgåere, eksponering av sårbare områder og tidspunkt for flyging. 

Endret av ingen87
  • Liker 2
Skrevet
ingen87 skrev (22 timer siden):

I denne saken står det om han som fikk bot for å filme med drone i Børgefjell. https://www.nrk.no/norge/bjorn-erik-ble-anmeldt-for-a-ta-denne-videoen-1.14520613

Nederst står det: "NB: Det hører med til denne historien, at også NRK er anmeldt for å ha fløyet drone i Børgefjell Nasjonalpark. Vi glemte å sjekke at vi hadde tillatelsene på plass". Det var i forbindelse med Kvernmo-serien. De hadde tillatelse fra nasjonalparkforskriften, men på grunn av at Kvernmo måtte utsette siste del av turen, ble det fløyet utenfor det tidsrommet de hadde fått dispensasjon for. Tillatelsen kan man finne på Miljøvedtak: https://www.miljovedtak.no/Registrering/LastNedFil?FilId=0b08c0a6-3712-e811-80e7-005056b95dcf

NRK har ikke gått ut i full offentlighet med hva som skjedde med den droneanmeldelsen deres, i motsetning til han som lagde flere saker på YouTube om dette.

Når det gjelder Monsen-serien har NRK hentet inn alle nødvendige tillatelser til droneflyging. Med et postivt vedtak settes det vilkår om det er områder som skal unngås med hensyn til dyreliv, forstyrrelse på andre turgåere, eksponering av sårbare områder og tidspunkt for flyging. 

Takk for info. Var ikke klar over at Nrk/Kvernmo var blitt anmeldt. Godt å høre i alle fall. Ja, på slutten av hver av de nyeste Monsen-episodene opplyser de om at de har fått tillatelse, men at det er forbudt. Veldig bra og veldig viktig! 👍

Naturkanal1 har en del å ordne opp i på det området. Der brytes loven ved droneflygning i veldig mange av seriene deres. Ikke minst fyring av bål i naturreservat. Jeg skrev en mail til dem om det, men fikk aldri svar..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.