GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var sÄ og si Hardangervidda Dyranut-Rjukan fullfÞrt. Men fra Kalhovd og videre til Helberghytta var det utrolig misvisende.. Viste skilt utenfor hytta til "Helberghytta". Naturligvis fÞlger vi dette skiltet, ogsÄ ender vi opp pÄ en grusvei. Etter 2 mil pÄ den, ser vi jo det at vi har blitt feil informert. Vi gikk cirka 30km over fjellet med 25kg pÄ ryggen, hver dag. OgsÄ skulle vi ta det rolig de siste dagene og fiske. Men neida, "Helberghytta" ledet oss ut pÄ en grus/bilvei. Kjipern.. Har jo lÊrt Ä ikke stole blindt pÄ dnt sitt rutenettverk da. I etterkant skulle jeg sÞrget for Ä gÄ riktig selv. Men er utrolig misvisende det skiltet som var der. Uansett, var en nydelig tur i fjellet. 12 timer vandring pr. dag. Mye fin natur. Om ikke annet, var det en ekstrem bra fysisk og psykisk trening Ä gÄ 30km daglig med 25kg pÄ ryggen, pÄ 1300-1600 kalorier daglig !

• Liker 2
  • Takk 1
  • Forvirret 1
Annonse
Skrevet

NÄ har jeg aldri vÊrt pÄ Kalhovd, sÄ nÄ skal jeg synse veldig, men etter Ä ha sett pÄ kartet og google maps, sÄ tipper jeg det skiltet viste retningen mot stien til Helberghytta, ikke at grusveien var stien. Men siden de er i samme retning, sÄ kan man jo kanskje misforstÄ. Ville egentlig ikke lagt noe skyld pÄ DNT her...
Regner med du har sjekket kartet i ettertid og sett dette?
PĂ„ Google Street View kan man se et skilt der man skal ta av fra grusveien og opp til stien, rett etter etter demningen.
Sto kanskje "Helberghytta" eller noe annet stedsnavn i samme retning der?
helbergcopy.thumb.jpg.ab02e6f3477d59dd527311c0963a147a.jpg

Men kikket dere aldri pÄ ruta og sjekket ting fÞr dere dro, evt underveis eller nÄr dere sto ved Kalhovd / pÄ grusveien?
Dere hadde vel med kart, enten pÄ papir og/eller mobil/GPS? 
Men hÄper dere traff riktig nÄr stien krysser grusveien, og kom til Helberghytta der. Eller gikk dere enda videre pÄ grusveien, helt ned til taubanen?
Ellers sÄ hÄper jeg jo turen var fin, dette er jo bare noe man kan legge inn pÄ lÊringskontoen som erfaring til neste tur :) 

Skrevet
1 hour ago, Kristian V. said:

NÄ har jeg aldri vÊrt pÄ Kalhovd, sÄ nÄ skal jeg synse veldig, men etter Ä ha sett pÄ kartet og google maps, sÄ tipper jeg det skiltet viste retningen mot stien til Helberghytta, ikke at grusveien var stien. Men siden de er i samme retning, sÄ kan man jo kanskje misforstÄ. Ville egentlig ikke lagt noe skyld pÄ DNT her...
Regner med du har sjekket kartet i ettertid og sett dette?
PĂ„ Google Street View kan man se et skilt der man skal ta av fra grusveien og opp til stien, rett etter etter demningen.
Sto kanskje "Helberghytta" eller noe annet stedsnavn i samme retning der?
helbergcopy.thumb.jpg.ab02e6f3477d59dd527311c0963a147a.jpg

Men kikket dere aldri pÄ ruta og sjekket ting fÞr dere dro, evt underveis eller nÄr dere sto ved Kalhovd / pÄ grusveien?
Dere hadde vel med kart, enten pÄ papir og/eller mobil/GPS? 
Men hÄper dere traff riktig nÄr stien krysser grusveien, og kom til Helberghytta der. Eller gikk dere enda videre pÄ grusveien, helt ned til taubanen?
Ellers sÄ hÄper jeg jo turen var fin, dette er jo bare noe man kan legge inn pÄ lÊringskontoen som erfaring til neste tur :) 

Jeg var riktignok generelt sur nÄr jeg skrev dette. Vi fikk beskjed om Ä fÞlge skilt til Helberghytta. Skiltet rett utenfor viste vei mot grusveien til Helberghytta. Er en del bygd i etterkant av det bilde du sendte. Fikk vite i etterkant at vi skulle over demningen. Men absolutt, jeg tar det som lÊrdom og alltid sjekke selv, uansett hva. Men hadde noen fantastiske dager uansett. Er til Ä grine av Ä komme tilbake til vanlig livet etter dette... Skulle gjort det pÄ fulltid om jeg finner en mÄte og gjÞre det pÄ..

Skrevet
Mountainking skrev (10 minutter siden):

Er til Ä grine av Ä komme tilbake til vanlig livet etter dette... 

kan vÊre enig der ja.. Men det er kanskje og et godt tegn pÄ at turen har vÊrt vellykket, for jeg har hatt turer der man lengter etter bilen, og bare vil komme seg hjem..
HÄper du fikk tatt en del bilder eller film, da kan man jo sitte Ä drÞmme seg bort litt igjen. Eller begynne Ä planlegge neste tur, sÄ har man noe Ä se fram til :D 

Skrevet
9 hours ago, Kristian V. said:

kan vÊre enig der ja.. Men det er kanskje og et godt tegn pÄ at turen har vÊrt vellykket, for jeg har hatt turer der man lengter etter bilen, og bare vil komme seg hjem..
HÄper du fikk tatt en del bilder eller film, da kan man jo sitte Ä drÞmme seg bort litt igjen. Eller begynne Ä planlegge neste tur, sÄ har man noe Ä se fram til :D 

Absolutt ! Fikk filmet mye, tenker pÄ SignaTUR Norge pÄ Tvers neste tur. Virker som en fin tur :)

Skrevet

Hehe...strekka fra Kalhovd til Gvepseborg er det ikke bare du som bommer pÄ, tror jeg. MÞter stadig pÄ vandrere, og gjerne fra utlandet, nÄr jeg tar den veien over vidda med bil. Og nÄ som Krossobanen ned til Rjukan er stengt ut Äret( og sikkert godt inn i det nye og), blir sikksakk-stien i bratta ned en merkbar slutt pÄ sekketur. 

Skrevet
1 hour ago, Myriameter said:

Hehe...strekka fra Kalhovd til Gvepseborg er det ikke bare du som bommer pÄ, tror jeg. MÞter stadig pÄ vandrere, og gjerne fra utlandet, nÄr jeg tar den veien over vidda med bil. Og nÄ som Krossobanen ned til Rjukan er stengt ut Äret( og sikkert godt inn i det nye og), blir sikksakk-stien i bratta ned en merkbar slutt pÄ sekketur. 

Ja, jeg skulle ha sett over pÄ kartet for Ä dobbeltsjekke. jaja.. Gledet meg no forferdelig til den sikksakk-stien :( FÄr dra tilbake til Kalvhold Ä ta resten snart ! :D

• 8 mĂ„neder senere...
Skrevet

Vi fullfÞrte fra Rjukan opp gvepseborg bort mot kalhovd hytta i hÞst. Gikk de siste par timene pÄ morgenen nÄr isen satt seg, og snÞen kom :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.