Gå til innhold
  • Bli medlem

Ajungilac Grønland. Edderdun?


Anbefalte innlegg

Min avdøde far hadde to sett av disse soveposene kjøpt på tidlig 70 tall. Ble mye brukt i min barndom. Doble med to inni hverandre.

I følge han kosta de en liten formue og gikk ut av produksjon etter kort tid fordi de ble for dyre å produsere.

De skulle også være av edderdun. Som soveposer så er de ikke så mye å ha. Dårlig krage og plenty kuldebroer.

Hadde tenkt å få duna rensa og laga dyner.

Noen som kjenner modellen og vet om det er tilfelle at de er fylt med  edderdun?

PXL_20240326_105220361.jpg

PXL_20240326_105158429.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende! Edderdundyne er ihvertfall svinedyrt. Det får prisen på selv de dyreste soveposene til å blekne.

Kanskje du finner denne boka på biblioteket. Forfatterne skal visstnok å brukt Fuglesangs soveposer og kommet med navnet Ajungilak. https://www.antikvarius.no/produkt/hoygaard-arne-mehren-martin-ajungilak-eller-gronland-pa-tvers/

Jeg ble nysgjerrig selv og googlet en del. Høygaard var vist nazist som rømte til Argentina etter 2. VK.

Hvis det er edderdun så kan du kanskje kjøpe en billig sovepose, med bedre konstruksjon og bytte ut fyllet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.