Gå til innhold
  • Bli medlem

Shimano speedmaster


Adrian123

Anbefalte innlegg

Hei, kanskje feil forum å spør i men spør likevel 😅 har en shimano speedmaster 10 fot 21-56g og skal ha en god snelle til denne. Skal primert brukes etter laks, så har noen tips om en god snelle helst med god kapasitet da jeg bruker mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin stang, jeg hadde gått for denne.

 

https://www.sportfishtackle.no/no/artiklar/shimano-stradic-fl.html?variant=STC5000XGFL&g_currency=NOK&gclid=Cj0KCQjwn_OlBhDhARIsAG2y6zNyIC1-g-5eAW8dTLTa465_XPTzGH4KoktNxHFU8NUN5G67eNo6tbcaAn7REALw_wcB

 

Jeg har to stykk Stradic FL selv i str 2500 og 3000, svært fornøyd med dem. God følelse, solid, god brems. 4000-5000 str er en fin størrelse for laks. Stradic har en veldig fin balanse mellom valuta for pengene og ytelse.

 

Men litt skeptisk til hvordan du bruker mono, jeg hadde selv brukt multiline. Med mono bør du kanskje opp i 6000 eller til og med 8000 str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (48 minutter siden):

Fin stang, jeg hadde gått for denne.

 

https://www.sportfishtackle.no/no/artiklar/shimano-stradic-fl.html?variant=STC5000XGFL&g_currency=NOK&gclid=Cj0KCQjwn_OlBhDhARIsAG2y6zNyIC1-g-5eAW8dTLTa465_XPTzGH4KoktNxHFU8NUN5G67eNo6tbcaAn7REALw_wcB

 

Jeg har to stykk Stradic FL selv i str 2500 og 3000, svært fornøyd med dem. God følelse, solid, god brems. 4000-5000 str er en fin størrelse for laks. Stradic har en veldig fin balanse mellom valuta for pengene og ytelse.

 

Men litt skeptisk til hvordan du bruker mono, jeg hadde selv brukt multiline. Med mono bør du kanskje opp i 6000 eller til og med 8000 

Alltid brukt mono til laksefiske så er bare gammel vane 😄 stort sett brukt 42-45mm.

Har en Shimano Aernos 5000 og en lawson 6000, men tenkte å spandere på en ny. Evt erfaring med Miravel og Nasci?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Adrian123 said:

Alltid brukt mono til laksefiske så er bare gammel vane 😄 stort sett brukt 42-45mm.

Har en Shimano Aernos 5000 og en lawson 6000, men tenkte å spandere på en ny. Evt erfaring med Miravel og Nasci?

Har to stykk Miravel også som jeg bruker til teleskopstengene mine. Veldig flotte sneller, men ikke faen om jeg hadde kjøpt en Miravel for å bruke til laksefiske.

 

Shimano har forøvrig to linjer med sneller de kjører, lette og kraftige. Miravel er lett, Nasci kraftig, så Nasci hadde egnet seg bedre. Stradic FL er også da en kraftig snelle med sterkere brems osv, mens Vanford er den som blir tilsvarende på den lette siden.

 

Men selv om Nasci tåler mer enn Miravel så ville jeg ikke ha gått for en Nasci for å fiske laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Har to stykk Miravel også som jeg bruker til teleskopstengene mine. Veldig flotte sneller, men ikke faen om jeg hadde kjøpt en Miravel for å bruke til laksefiske.

 

Shimano har forøvrig to linjer med sneller de kjører, lette og kraftige. Miravel er lett, Nasci kraftig, så Nasci hadde egnet seg bedre. Stradic FL er også da en kraftig snelle med sterkere brems osv, mens Vanford er den som blir tilsvarende på den lette siden.

 

Men selv om Nasci tåler mer enn Miravel så ville jeg ikke ha gått for en Nasci for å fiske laks.

Skulle nok spesifisert at Nasci/miravel skulle evt brukes til ørret/sjøørret fiske, skal ha ny der også😄 

Skal se litt på stradic, får vurdere litt om jeg skal teste braid. Eller så blir det nok en 6000 snelle av et slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Adrian123 said:

Skulle nok spesifisert at Nasci/miravel skulle evt brukes til ørret/sjøørret fiske, skal ha ny der også😄 

Skal se litt på stradic, får vurdere litt om jeg skal teste braid. Eller så blir det nok en 6000 snelle av et slag.

Miravel er flott til ørret, sjøørretfiske. Jeg kjøpte fordi det er en god snelle med lav vekt og sammenleggbar hendel, noe som gjør den til det beste valget jeg fant til bruk på teleskopstang. (Du får lagt i sammen hendelen og pakket inn i baggen)

 

Og når det kommer til braid så er det i alle fall det eneste jeg bruker ved ørretfiske, men når det kommer til en lang fight mot laksen kan jo mono ha sine fordeler også. I en lang fight kan det jo være greit med litt senestrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.