Gå til innhold
  • Bli medlem

Dosering av Nikwax-spray


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Hva er greia med at det står at "flaksen er beregnet for 1-2 plagg"?

Husker ikke hvor mange runder den forrige flaksa gikk til. Føler jeg har vært ganske så raus.

Tømmer andre halve flaska på ett plagg?

 

(Erfaringsmessig, som alt av gore-tex er det jo egentlig noe tull. Vannet slutter å prelle av ganske kjapt, uansett merke/type plagg/sko)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sprayer over goretexplaggene mine etter vask, når de har sluttet å dryppe. Varer til mye mer enn 1-2 behandlinger.

Jeg tromler ikke, det har null tilleggseffekt for Nikwax. Jeg innbiller meg at man sliter mindre på plagg og lim om man dropper tørketrommel.

Den vannavvisende effekten blir aldri like bra som på ett nytt plagg, den forsvinner ganske fort ja. Hjelper dog litt.

Jeg tror at jeg muligens har oppnådd noe bedre effekt om jeg venter til plagget har veldig lite vann igjen i stoffet, bare lett fuktig, og samtidig er ganske raus med påføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (42 minutter siden):

Jeg sprayer over goretexplaggene mine etter vask, når de har sluttet å dryppe. Varer til mye mer enn 1-2 behandlinger.

Jeg tromler ikke, det har null tilleggseffekt for Nikwax. Jeg innbiller meg at man sliter mindre på plagg og lim om man dropper tørketrommel.

Den vannavvisende effekten blir aldri like bra som på ett nytt plagg, den forsvinner ganske fort ja. Hjelper dog litt.

Jeg tror at jeg muligens har oppnådd noe bedre effekt om jeg venter til plagget har veldig lite vann igjen i stoffet, bare lett fuktig, og samtidig er ganske raus med påføringen.

Jeg vet at det holder mer selvsagt. Sikkert til 6-10 runder minst. Men hvordan kan de skrive det? Samme med en du tar i maskina.. holder jo mange ganger det som står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger anvisninga på flaska (og på tøyet med hensyn til temperatur, sentrifugering, tørketrommel etc). Jeg vasker ett eller to plagg samtidig i maskin, først med 100 ml tech wash, og deretter på nytt med 100 ml tx.direct (vi har veldig bløtt vann). Hvis vaskeanvisninga på plagget tillater tørketrommel bruker jeg det på lav varme. Hvis ikke tørker jeg på vanlig måte ved å henge opp tøyet. Ei flaske er på 300 ml, så da varer den til 3 vask som blir maksimalt 6 plagg. Hadde vi hatt hardere vann ville flaskene vart til bare to vasker.

Grunnen til at jeg følger vaskeanvisninga er at jeg regner med at de som har laget vaskeanvisninga er de som har laget vaskemiddelet og som derfor kjenner til hvordan vaskemiddelet gjør best nytte, i hvert fall bedre enn min sysning.

Hvis jeg hadde brukt spray ville jeg fulgt anvisninga der også. Står det at det er nok til 2 plagg ville jeg nok brukt omtrent halvparten på ei bukse eller ei jakke.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (10 timer siden):

(Erfaringsmessig, som alt av gore-tex er det jo egentlig noe tull. Vannet slutter å prelle av ganske kjapt, uansett merke/type plagg/sko)

Kan dette skyldes at du er for sparsom når du sprayer på?

Det er viktig å forstå at den egentlige vanntettheten er impregneringsmiddelet utenpå ytterlaget. Hvis ikke vannet preller av plagget vil ikke goretex-plagget virke etter hensikten. Damp vil ikke kunne diffundere fra innsiden til utsiden hvis utsiden er mettet med vann. Impregnering er derfor vesentlig for at goretexplagg og lignende skal virke. Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

Kan dette skyldes at du er for sparsom når du sprayer på?

Det er viktig å forstå at den egentlige vanntettheten er impregneringsmiddelet utenpå ytterlaget. Hvis ikke vannet preller av plagget vil ikke goretex-plagget virke etter hensikten. Damp vil ikke kunne diffundere fra innsiden til utsiden hvis utsiden er mettet med vann. Impregnering er derfor vesentlig for at goretexplagg og lignende skal virke. Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.

Sett på noen videos på tuben, ikke offisielle Nikwax rett nok, de tømmer ikke halve flaska til en jakke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

 


Det er viktig å forstå at den egentlige vanntettheten er impregneringsmiddelet utenpå ytterlaget.

Membranet skal være 100% vanntett selv om ytterstoffet er vått.

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

 


Damp vil ikke kunne diffundere fra innsiden til utsiden hvis utsiden er mettet med vann.

Dette er tilbakevist på forumet tidligere.  Ref. folk som bruker goretexvadere og går i regn med goretexhansker som tørker opp (påstander som ikke kan måles).

jeg er også overbevist om at pusteevnen blir dårligere når det er vått på utsiden, men ikke helt sikker på at den stopper helt.

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

Hvis vaskeanvisninga på plagget tillater tørketrommel bruker jeg det på lav varme.

;-)

Dette har ingen påvirking på verken effekt eller levetid på Nikwax impregnering. Men tromling gir økt slitasje på plagget, så hvis man ikke trenger å tørke plagget for kan man droppe det.

Hvis jakken har noe igjen av fabrikk impregnering vil denne friskes opp av tromling. Så jeg tromler plaggene når de fortsatt ganske ny, ingen impregnering er så god som den fra fabrikken.

465A2192-75B7-40C4-97F1-AAF8C80B5463.thumb.png.81abb991886234f30a2708d5619df0b8.png

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

og deretter på nytt med 100 ml tx.direct

;-)

De fleste produsenter av Goretex klær anbefaler at man bruker spray på utsiden. Dette fordi at innsiden ikke skal bli hydrofobisk og redusere fuktopptaket på innsiden og dermed pusteevnen.

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

Hvis jeg hadde brukt spray ville jeg fulgt anvisninga der også. Står det at det er nok til 2 plagg ville jeg nok brukt omtrent halvparten på ei bukse eller ei jakke.

;-)

Her er det lurt å tenke selv. Det er selvsagt stor forskjell på en klatrejakke i størrelse S som jeg bruker, og en XXL Goretex vinterjakke med romslig snitt som går ned under hoftene med store lommer på utsiden og krage. Man kan ikke bygge i tykkelsen med sprayen, når hele jakken er dekket godt, så er den dekket godt. Med wash-in, som du bruker, må man jo dosere i forhold til anvisningen på flasken uansett størrelse på plagget.

TS skriver jo han er ganske raus.

Jeg dekker selv så godt at det blir hvite dammer, da går ikke halve flasken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 minutter siden):

Membranet skal være 100% vanntett selv om ytterstoffet er vått.

Hvordan vet vannet (fordampet vann) hvilken vei det skal diffundere gjennom membranen? Går den fra et sted det er mindre damptrykk til et sted med større damptrykk?

Tror det er veldig mange utestede myter ute og går. Jeg har for eksempel hansker med goretex som helt typisk blir fuktige inni i regnvær hvis ytterlaget blir gjennomvått (mororsykkelhansker).

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet vannet (fordampet vann) hvilken vei det skal diffundere gjennom membranen?

Tror det er veldig mange myter ute og går. Jeg har for eksempel hansker med goretex som helt typisk blir fuktige inni i regnvær hvis ytterlaget blir gjennomvått (mororsykkelhansker).

Hvis jeg er i lav aktivitet (svetter ikke), så er mine klær tørre under når ytterstoffet er vått. (Med mindre membranet er utslitt, da har jeg reklamert og fått nytt etter norrøna har testet plagget).

Det står hvordan dette fungerer på den lille lappen som følger med Gortex plagg, og på nettsiden deres. Porene er for små til å slippe vann gjennom fra utsiden, mens oppvarmet damp fra innsiden vil kunne slippe ut.

 

Motorsykkelhanskene bør du da reklamere på, Goretex har 5 års tetthetsgaranti. Dykkerdrakter, tørrdrakter og vadebukser i goretex er jo 100% våt i ytterstoffet, men holder 100% av vannet ute. Og impregneringen på klær som brukes i saltvann forsvinner veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (27 minutter siden):

Det står hvordan dette fungerer på den lille lappen som følger med Gortex plagg, og på nettsiden deres. Porene er for små til å slippe vann gjennom fra utsiden, mens oppvarmet damp fra innsiden vil kunne slippe ut.

Det jeg reagerer på er at man lager seg teorier som ville gitt at en pose laget av goretex, hengt opp i stua og fylt med vann ville bli fullere og fullere av vann over tid fordi vannmolekyler i lufta i stua (damp) ville diffundere inn i posen.

Det er akkurat det man forestiller seg i det man tenker seg at man kan stå i et par poser av goretexmembran i elva og vann går fra innsiden og ut. Skal dampen kunne bevege seg ut må det være et lag på utsiden som har mindre damptrykk enn på innsiden, ellers går dampen motsatt vei. (temperatur betyr noe).

Det jeg også lurer på er jo hvorfor produsenten i det hele tatt mener at man skal impregnere et goretexplagg hvis det ikke er noen vits i. Saken er at man må holde vann i væskeform vekk fra utsiden av membranen. Klarer man det _kan_ man får det til å virke, men det er avhengig av at man får vannet videre og ut av stoffet også slik at dampen ikke over tid gjør stoffet vått.

Så jeg mener man bør følge anvisningen på flaska og dynge på med impregnering. Vannet skal perle på utsiden av jakka/buksa, ikke trekke inn i stoffet.

 

Marius Engelsen skrev (27 minutter siden):

rrdrakter og vadebukser i goretex er jo 100% våt i ytterstoffet, men holder 100% av vannet ute.

Jeg påstår ikke at vann trenger gjennom membranen, men at damp går fra et sted med høyere damptrykk til et sted med lavere damptrykk (temperaturforskjell på innside og utside kan kanskje ha noe å si)

 

Det med tørketromling ver greit å få vite. Jeg har flere plagg som ikke kan tørketromles, så greit å vite at impregneringen virker like godt uten.

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (12 timer siden):

Det er viktig å forstå at den egentlige vanntettheten er impregneringsmiddelet utenpå ytterlaget.

Dette var jo en veldig dårlig og upresis formulering av meg da. Det jeg egentlig mener med den egentlige vanntettheten (merkelig uttrykk 😁) er at impregneringen er en viktig del av funksjonen til goretex-tøy (og andre tilsvarende pustende tøy). Du vil selvsagt ikke bli våt av regn om stoffet på utsiden blir gjennombløtt, men du har ikke lenger et pustende regntøy.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (46 minutter siden):

Det jeg reagerer på er at man lager seg teorier som ville gitt at en pose laget av goretex, hengt opp i stua og fylt med vann ville bli fullere og fullere av vann over tid fordi vannmolekyler i lufta i stua (damp) ville diffundere inn i posen.

Dette blir jo litt synsing? Og det blir jo også temmelig høyt trykk mot innsiden av posen, sammenlignet med fuktig ytterstoff.

Skogens Stønn skrev (13 timer siden):

Grunnen til at jeg følger vaskeanvisninga er at jeg regner med at de som har laget vaskeanvisninga er de som har laget vaskemiddelet og som derfor kjenner til hvordan vaskemiddelet gjør best nytte, i hvert fall bedre enn min sysning.

;-)

Forstår det slik at du stoler på påstandene til produsenten av vaskemiddelet og impregneringen, men ikke på produsenten av klesplagg/membranet?

Skogens Stønn skrev (47 minutter siden):

Det jeg også lurer på er jo hvorfor produsenten i det hele tatt mener at man skal impregnere et goretexplagg

Påstanden fra produsent er at man opprettholder pusteevnen bedre om ytterstoffet er vannavvisende, og innsiden er hydrofil (altså motsatt av vannavvisende). Synes det høres logisk ut, så den påstanden kjøper jeg.

Skogens Stønn skrev (49 minutter siden):

Jeg påstår ikke at vann trenger gjennom membranen, men at damp går fra et sted med høyere damptrykk til et sted med lavere damptrykk (temperaturforskjell på innside og utside kan kanskje ha noe å si)

Dette med damptrykk har jeg ikke lest i noen produktbeskrivelser. Litt usikker på hvordan man skal opparbeide seg noe trykk på innsiden av en jakke. Hvis det er åpning rundt hender, hals, hode, lufteglidelåser etc. vil vel trykket på innsiden og utsiden være likt? Særlig om man er i bevegelse og luft flyttes inn og ut av åpninger.

Tror ikke damptrykk er noe produsenten legger til grunn for sine påståtte pusteegenskaper.

Jeg har merket at i tørt vær vil ryggen på utsiden av jakken etterhvert bli våt av svette om jeg går med ryggsekk, selv med åpen jakke. Så det kommer ihvertfall noe fukt ut den veien på ett eller annet vis.

—————————

Gjengs oppfatning virker å være som st Goretex er bedre enn regntøy til bruk under aktivitet, men at det ikke fungerer så bra som produsenten sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (52 minutter siden):

Forstår det slik at du stoler på påstandene til produsenten av vaskemiddelet og impregneringen, men ikke på produsenten av klesplagg/membranet?

Nei, her tar du helt feil. Og er det ikke noen andre her som mener at man skal gjøre akkurat det motsatte, altså velge å stole på produsenten av tøyet, men ikke på produsenten av impregneringen? (gjelder ikke meg bare så det er sagt)

Det jeg ikke stoler på er all synsingen rundt omkring som går i mot all fornuft og fysiske lover. Og veldig mange sauser sammen vanntettheten til plagget med pusteegenskapene til plagget. Det er to helt forskjellige ting.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (44 minutter siden):

Dette blir jo litt synsing? Og det blir jo også temmelig høyt trykk mot innsiden av posen, sammenlignet med fuktig ytterstoff.

Trykket er proporsjonalt med dybden under overflata. En dykker vil ha mye høyere trykk på vannsiden enn i en sånn pose. Det vil også en som står i knehøyt vann ute i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skogens Stønn. Ingen av oss har vel fasit med to streker under svaret her. Så jeg kan ikke si jeg er uenig med deg egentlig.

Jeg synes ikke påstander fra produsent stemmer så godt med praksis som de gir inntrykk av. bare litt sånn delvis under rette forhold.

Vi har jo sporet godt av fra det opprinnelige spørsmålet, son jeg tenker er besvart ganske greit.

Skogens Stønn skrev (19 minutter siden):

Trykket er proporsjonalt med dybden under overflata. En dykker vil ha mye høyere trykk på vannsiden enn i en sånn pose. Det vil også en som står i knehøyt vann ute i elva.

Enig med det, det er jo fakta :) 

Da er produsentens forklaring på dette att «dråpene» fra fordamping på kroppen er mindre enn «dråpene/molkekylene/eller-hva-de-kaller-det» fra utsiden. De fra innsiden passerer, men ikke de fra utsiden. Jeg klarer ikke å motbevise dette, men jeg klarer heller ikke å tro helt på dette.

Under gode forhold med god DWR på utsiden, over vann, så kan jeg tro mer på påstanden fra produsent.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (31 minutter siden):

Da er produsentens forklaring på dette att «dråpene» fra fordamping på kroppen er mindre enn «dråpene/molkekylene/eller-hva-de-kaller-det» fra utsiden. De fra innsiden passerer, men ikke de fra utsiden. Jeg klarer ikke å motbevise dette, men jeg klarer heller ikke å tro helt på dette.

Når vannet er i gassform (damp) er molekylene frie og molekylene er mye mindre enn hullene i membranen, så de kan passere. Vannmolekylene har en positiv og en negativ ende, så når de er i væskeform henger de litt fast i hverandre (det vi for eksempel kan observere som overflatespenning). De blir på et slags vis større og klarer ikke å trekke igjennom hullene i membranen. Samtidig er selve membranen hydrofob slik at den ikke binder seg med vann (ikke lar vann trekke gjennom fibrene). Dermed vil ikke vannet klare å trenge gjennom selve stoffet heller, slik det for eksempel gjør i bomull. Så membranen er vanntett (litt usikker på hva som skjer om man utsetter den for høyt trykk).

Men for at damp skal diffundere gjennom må den ha et "tørrere" sted å diffundere til. Man kan ikke få damp til å "frivillig" bevege seg fra et tørrere sted til et mer fuktig sted. Det er egentlig damptrykket som bestemmer det, så det kommer an på hvilket damptrykk du får på utsiden av membranen når stoffet utenfor er mettet med vann. Varme innenfra, både overført via stoffet og via damp som prøver å trenge ut vil varme opp det nærmeste vannskiktet og fordampe vann nær membrannen, så du vil antakelig få nokså mettet vanndamp der.

Jeg merer man må skille mellom pusteegenskaper og vanntetthet. Det jeg finner av tørrdrakter er laget for å puste i fri luft. Det puster ikke under vann. Det finnes tørrdrakter i goretex, men disse brukes ikke til dykking, og en padler/seiler oppholder seg jo stort sett i luft, ikke i vann. Det samme gjelder ved vading. Det er ikke ofte man står i elva med vann helt opp til brystet i timesvis. Så det er et poeng at vaderen er pustende, både fordi mye av vaderen er over vann og fordi man ofte beveger seg opp på land. Jeg har faktisk aldri hørt om dykkerdrakter laget i goretex, men jeg dykker ikke, så jeg har ikke oversikt. Det hadde i så fall vært interessant å se hvordan de argumenterte for at dette skulle ha noen som helst hensikt.

Så min anbefaling er fremdeles å impregnere jakka så vannet perler av på utsiden. Da har du ei regnjakke som puster i regnvær og dermed holder deg tørr(ere).

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Når vannet er i gassform (damp) er molekylene frie og molekylene er mye mindre enn hullene i membranen, så de kan passere. Vannmolekylene har en positiv og en negativ ende, så når de er i væskeform henger de litt fast i hverandre (det vi for eksempel kan observere som overflatespenning). De blir på et slags vis større og klarer ikke å trekke igjennom hullene i membranen. Samtidig er selve membranen hydrofob slik at den ikke binder seg med vann (ikke lar vann trekke gjennom fibrene). Dermed vil ikke vannet klare å trenge gjennom selve stoffet heller, slik det for eksempel gjør i bomull. Så membranen er vanntett (litt usikker på hva som skjer om man utsetter den for høyt trykk).

Men for at damp skal diffundere gjennom må den ha et "tørrere" sted å diffundere til. Man kan ikke få damp til å "frivillig" bevege seg fra et tørrere sted til et mer fuktig sted. Det er egentlig damptrykket som bestemmer det, så det kommer an på hvilket damptrykk du får på utsiden av membranen når stoffet utenfor er mettet med vann. Varme innenfra, både overført via stoffet og via damp som prøver å trenge ut vil varme opp det nærmeste vannskiktet og fordampe vann nær membrannen, så du vil antakelig få nokså mettet vanndamp der.

Jeg merer man må skille mellom pusteegenskaper og vanntetthet. Det jeg finner av tørrdrakter er laget for å puste i fri luft. Det puster ikke under vann. Det finnes tørrdrakter i goretex, men disse brukes ikke til dykking, og en padler/seiler oppholder seg jo stort sett i luft, ikke i vann. Det samme gjelder ved vading. Det er ikke ofte man står i elva med vann helt opp til brystet i timesvis. Så det er et poeng at vaderen er pustende, både fordi mye av vaderen er over vann og fordi man ofte beveger seg opp på land. Jeg har faktisk aldri hørt om dykkerdrakter laget i goretex, men jeg dykker ikke, så jeg har ikke oversikt. Det hadde i så fall vært interessant å se hvordan de argumenterte for at dette skulle ha noen som helst hensikt.

Så min anbefaling er fremdeles å impregnere jakka så vannet perler av på utsiden. Da har du ei regnjakke som puster i regnvær og dermed holder deg tørr(ere).

Dette med vannmolekyler høres ut som du har god peiling på.

Dette med høyt trykk mot membranet er spesifiser som vannsøyle mot stoffet. Jo høyere vannsøyle, jo høyere vanntrykk tåler membranet før vannet presser seg gjennom fra utsiden (hvor vanntett membranet er).


Ursuit har (eller har hatt) dykkerdrakter i Goretex. Jeg har hatt 4 dykkerdrakter, men ingen i pustende materiale - jeg tviler også på at det kan virke under vann.

Jeg har flere plagg til padling, en 2,5 lags padlejakke i hyprotex materiale og en Ursuit tørrdrakt med 4-tex 4 lags materiale. Sitnevnte er mye tykkere og kraftigere, men den puster ufattelig mye bedre enn jakken med 2,5 lags. Der merkes forskjellen veldig bra.

Tror alle er enig i din anbefaling å impregnere jakken, men de fleste klesmerker anbefaler spray framfor wash-in på sine goretex klær. Begge deler er nok mye bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
DenGladeVandrer skrev (30 minutter siden):

20230219_201614.thumb.jpg.4b26731ee31e100782e67a3555c518f5.jpg

Dette er tredje runde på jakka med en flaske med imp-spray. Fått en runde med (eller var det to, tror to) med imp. 

Flaska er fortsatt ikke tom, og jeg jeg er ganske raus. 

20230219_201621.jpg

20230219_201628.jpg

Ja, det der er jo meget raust. Sprayen bygger ikke i tykkelsen, så det er ikke vits i å sløse heller ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

nettopp. Så hva i xxxxxxxx er det NikWax mener når en flaske holder til 1-2 plagg. Er det en XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXL jakke da?

Det trekker inn i det ytterste nylonstoffet. Du skal ha på så mye at det ikke trekker inn mer. Det tror i hvert fall jeg. På MC-dressen min bruker jeg det stoffet som vaskes inn (husker ikke hva det heter), og det er heller ikke særlig drøyt. Men vannet preller av ytterstoffet etterpå i stedet for å trekke inn i stoffet, så det virker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

Det trekker inn i det ytterste nylonstoffet. Du skal ha på så mye at det ikke trekker inn mer. Det tror i hvert fall jeg. På MC-dressen min bruker jeg det stoffet som vaskes inn (husker ikke hva det heter), og det er heller ikke særlig drøyt. Men vannet preller av ytterstoffet etterpå i stedet for å trekke inn i stoffet, så det virker fint.

Så du mener fortsatt at jeg bør bruke så mye guffe at en flakse holder til to jakker? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Så du mener fortsatt at jeg bør bruke så mye guffe at en flakse holder til to jakker? 

 

Tja, jeg pleier vel egentlig bare å følge produsentens anvisninger med mindre jeg finner en god og overbevisende grunn til å la være. Ut over det kan jeg vel egentlig ikke skilte med noen annen mening. Det er produsenten som har ment noe her. For alt jeg vet så ber de deg bare dynga på for å få solgt mest mulig. Men det kan jo også tenkes at de faktisk har en god grunn til å foreslå akkurat det de gjør...

Håper jakka di står i mot regnet nå da. Det er vel egentlig det som teller. The proof is in the pudding som det heter på nynorsk.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.