GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Skistav - Cody Townsend

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvilken skistav Cody Townsend bruker en del i "The Fifty"? 

Iflg Cody selv sÄ er det en Salomon, men han vet ikke hvilken modell det er. (Finner heller ikke modellen hos Salomon)

Mer konkret sÄ er jeg interresert i Ä identfistere "grepet" nedover overrÞret pÄ teleskopstaven. Jeg har selv lignende lÞsning men har brukt styretape for sykkel nedenfor hÄndtaket pÄ staven, og tenker "skumgummigrep" vil gi et litt bedre grep en det jeg har nÄ. Om noen har forslag til hva som kan benyttes mtp Ä modde egne staver sÄ tar jeg gjerne i mot tips. 

image.png.43c61d7f84ee78badfe78bc08a7f6139.png

Annonse
Skrevet (endret)
Terka skrev (1 time siden):

Om noen har forslag til hva som kan benyttes mtp Ä modde egne staver sÄ tar jeg gjerne i mot tips. 

image.png.43c61d7f84ee78badfe78bc08a7f6139.png

Jeg har brukt sykkelstyreteip, sÄnn som deg, men jeg synes det ble for glatt. SÄ jeg har teipet en klump med sykkelstyreteip, og brukt vulketeip over, sÄnn at jeg fÄr noe Ä lene hÄnden mot. Med 2-3 sÄnne nedover staven kan man gÄ med sÄ lange/korte staver man vil, uten at man trenger Ä knipe pÄ staven for Ä holde grepet.

Jeg synes faktisk de kjÞpestavene hadde hatt godt av ett par stÞrre kuler nedover ogsÄ.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet

Bruke vulktape pĂ„ noen av isĂžksene for isolasjon og grep, god idĂ© Ă„ bruke det pĂ„ skiststavene ogsĂ„. 👍

Vurderer Ä prÞve ut noen sÄnne skumhÄndtak som koster 49,- parret.

Screenshot_20201220-235808_Chrome.jpg.6da1a12328ade4b5b862111fde080471.jpgScreenshot_20201220-235852_Chrome.thumb.jpg.e078f43f195ba73b1b41f42d3f36a30a.jpg

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om disse kan brukes. Har brukt dette til diverse sykkelstyrer/barends, og styrketreningsgreier. For at de ikke skal skli eller rotere tres de pÄ styret fÞr kontaktlimet har herdet. En limstreng i den langsgÄende skjÞten kan ogsÄ vÊre aktuelt. 

For Ä fÄ fram kulene kan du klippe krympestrÞmpe i passe diameter, tres innpÄ og punktvarmes.

Testes uten lim for Ä se om resultatet blir greit. Blir penest med transparent kontaktlim.  

• Liker 1
Skrevet
Terka skrev (18 timer siden):

Om noen har forslag til hva som kan benyttes mtp Ä modde egne staver sÄ tar jeg gjerne i mot tips. 

Jeg bruker griptape til racket pÄ mine Gipron-staver. Synes det funker fint.

• Liker 1
Skrevet

Har et par Black Diamond Alpine Carbon Cork Tundra som egentlig er "vandrestaver" men som jeg dytter pĂ„ Åsnes sin lĂžssnĂžtrinse pĂ„ vinteren.  Det blir en lett og fin stav som for oss som ikke er ekstra hĂžye. Velger dog staver som oppleves litt mer robuste nĂ„r det er en viss risiko for knall og fall.

image.png.eab305aafeb81fb883b005cf05bb1d85.png

Skrevet

BD Expedition 2 har ogsĂ„ "foamgrep" litt tilsvarende de du har. Traverse er litt tyngre, men de har et ekstra grep litt under hĂ„ndtaket. Det spiller ikke noen rolle hvor pĂ„ dette grepet du holder (over/Ăžverst/midt/nederst), det er greit Ă„ holde i det uansett. Traverse er solide, mine har fĂ„tt godt med juling og de siger ikke. Fine med Åsnes trinser.

Skrevet

Black Diamond staver er ikke mangelvare i heimen her. 😄

20201221_195259.thumb.jpg.53fc9a33712ce6e58e916b0e1f0909e3.jpg

Traverse ute til hÞyre er jr sine. Det er de ute til vendte jeg spekulerer litt rundt i denne trÄden. Enden mod eller erstatning!, ref fÞrste post. (Husker ikke hvilken modell dette er annet en at dem ikke selges lenger)

Skrevet

Jeg har Black Diamond Expedition 3 (Expedition 3 har tre ledd, mens Expedition 2 har to ledd), og de har skumgummi under hÄndtaket som @Omnilite nevner over her. Kan virkelig gÄ god for de stavene, bÄde nÄr det gjelder ergonomi og soliditet. Jeg tror de fÄr mest belastning nÄr jeg bruker dem under tarpen i vindfulle forhold og sÄ langt har de ikke gitt etter. Men mulig du @Terka stÄr nedover i brattere terreng enn det jeg gjÞr, sÄ mulig du har et helt annet forhold til hvor mye de bÞr tÄle.

Men det jeg liker med dem er at de har en ring med ekstra skumgummi helt nederst. Skulle gjerne Þnske den var enda stÞrre, eller at skumgummien hadde riller, for nÄr man ikke bruker stroppen sÄ er det mer behagelig jo mer friksjon eller jo mer hÄnden kan hvile pÄ, slik at du ikke mÄ knipe sÄ hardt. SÄ skal du lage noe pÄ egenhÄnd sÄ ville jeg lagt inn enten riller eller en stopper nederst. Og jeg ville ikke valgt et overdrevent mykt materiale, for igjen sÄ mÄ du knipe ekstra mye for Ä holde staven, noe jeg tror blir ubehagelig over tid.

1295262112_Skjermbilde2020-12-21kl_20_20_19.png.2bd42cedf92b9769bf6e12b3a1cc9815.png 

• Liker 1
Skrevet

Vel, trenger du nye staver, eller trenger du en grunn til Ă„ skaffe nye staver? 😆 Du trenger bare hĂ„ndtak, spiss og trinser 🙃

Jeg har kun ett par staver men flere par ski. Disse stavene bruker jeg til langrenn (det gjÞr jeg lite av, og lÄner helst min kones staver i sÄ fall), fjellskiturer, telemark, toppturer pÄ rando og telemark, og i skibakken :)

Åsnes spitsbergen Expedition:

0BC04ED5-8FFE-4FB2-A3D9-B45AF6F239F9.thumb.png.d75b42deef4ed691d647d0d9d1ceb4d8.png

Jeg har som nevnt teipet pÄ en kule/klump under det nedre hÄntaket, sÄnn at jeg kan holde hÄnden over kulen, eller ha kulen mellom pekefinger og langfinger om jeg vil ha kortere stav. Det trengs ikke noe funksjon for Ä justere lengden, det er ett svakt punkt pÄ staven, og Þker vekten. Jeg har sett for mye brukne teleskopstaver.

Den ene trinsen har jeg byttet med en stiv trinse, med en stÄlkrok pÄ, for Ä betjene hÊllÞfterne pÄ dynafit bindingene og pÄ Voile Switchback bindingene. (Kroken er for Ä dra opp hÊllÞfteren pÄ switchback).

• Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Vel, trenger du nye staver, eller trenger du en grunn til Ă„ skaffe nye staver? 😆 Du trenger bare hĂ„ndtak, spiss og trinser 🙃

Vel.... trenger og trenger.  Jeg har mekka pĂ„ et sett stegjern for isklatring flere kvelder her nĂ„ for Ă„ fĂ„ dem til Ă„ passe bra bĂ„de pĂ„ randoneestĂžvler og klatrestĂžvler, det sier vel sitt.. 😅

AltsÄ, jeg trenger ikke nye staver, men jeg observerer egen bruk og ser forbedringspotensiale. Jeg flytter nevene en del opp og ned pÄ stavene under traversering, liker lange staver pÄ slake anmarsjer, og korte staver nÄr jeg skal kjÞre ned. Og jeg liker store/myke trinser som skal holde i lÞs snÞ men bÞye seg nÄr det er hard snÞ slik at piggen ikke vippes ut. Og stavene brukes opp-ned om man skal base opp til fots i et bratt parti med lÞs snÞ. Osv osv.

Mest sansynlig sÄ ryker ductape rullene(bare en plass Ä ha litt backup for nÞdrepp) pÄ stavene til venstre samt styretape, og sÄ blir det Ä forbedre de stavene litt mtp grep nedover. Men de "skummkulene" nedover stavene til cody ser ut til Ä ha et bra grep altsÄ. ;)

Skrevet (endret)

Jaggu. Kjekt med litt tid til Ă„ sysle litt pĂ„ veslejulafta 😅

20201223_200618.thumb.jpg.41ba2e8eebabc110e5fff8d648a5a8c5.jpg

ForelÞpig 18 g Þkt vekt, Men mÄtte legge inn en "spacer" for Ä fÄ skumrÞr til Ä sitte. Mulig denne kan byttes ut.  Økt omkrets er bra for grepet. 

Endret av Terka
  • Liker 2
Skrevet

Stemmer; det er de holkene til 49,- parret fra bikeshop.

Lengden pÄ 40 cm veier 48 g, de pÄ stavene mine er ca 32 cm (skrÄskjÊrt oppe).

20201224_010616.thumb.jpg.b6b30815e2d27de559952887d35b85ad.jpg

Innvendig diameter er ca 19mm. Utvendig diameter er 30 mm. Jeg tapet en rett stripe av styretapen jeg hadde pÄ tidligere langsetter rÞret for Ä fÄ det nye holkene til Ä sitte. Dette ble gjort for Ä teste ut, godt mulig det blir en permanent lÞsning.

• Liker 1
Skrevet

Har kikka litt pÄ de Armada stavene @Per Ericsson, men tanken er at grepet skal gÄ litt lenger ned (men det kan jo moddes..). Hva er vekta pÄ de stavene?

Har allerede Åsnes trinser pĂ„ stavene her, men greit Ă„ vite at de passer pĂ„ disse Armada stavene ogsĂ„ 😊

Skrevet (endret)

Sant, det var ett enormt grepp pĂ„ de dĂ€r till Cody Townsend. Är de litt ulik hverandre pĂ„ bildene du viste? Det er noe hvitt mellom hver knopp pĂ„ den ene bilden men ikke de andre. Kan det tyde pĂ„ att de er litt tuklet med? 

De Armadastavene veier 220 gram/styck med Åsnestrinsene. Topper pĂ„ att de originale var 15-20 gram lettere men de var sĂ€rdeles elendige. :) MĂ„tte bruke litt vĂ„ld for Ă„ fĂ„ Ă„snesene pĂ„ men det gick akkurat. Köpte faktisk flere staver nĂ„r jeg kjöpte disse fordi vekten ikke var Ă„ finne noet sted, sĂ„ jeg kunde veie alle jeg kjöpte Ă„ beholde de letteste. Samboern syntes det var en god idĂ©, fordi hun beholdt et av de andre paren. :)

Ville egentlig ha staver uten teleskop men det var veldig fÄ lette pÄ tilbud... 

Endret av Per Ericsson
Glemte Ă„ si noe
  • Liker 1
  • 1 mĂ„ned senere...
Skrevet (endret)
KristianP skrev (PĂ„ 21.12.2020 den 20.27):

Jeg har Black Diamond Expedition 3 (Expedition 3 har tre ledd, mens Expedition 2 har to ledd), og de har skumgummi under hÄndtaket som @Omnilite nevner over her. Kan virkelig gÄ god for de stavene, bÄde nÄr det gjelder ergonomi og soliditet. Jeg tror de fÄr mest belastning nÄr jeg bruker dem under tarpen i vindfulle forhold og sÄ langt har de ikke gitt etter. Men mulig du @Terka stÄr nedover i brattere terreng enn det jeg gjÞr, sÄ mulig du har et helt annet forhold til hvor mye de bÞr tÄle.

Men det jeg liker med dem er at de har en ring med ekstra skumgummi helt nederst. Skulle gjerne Þnske den var enda stÞrre, eller at skumgummien hadde riller, for nÄr man ikke bruker stroppen sÄ er det mer behagelig jo mer friksjon eller jo mer hÄnden kan hvile pÄ, slik at du ikke mÄ knipe sÄ hardt. SÄ skal du lage noe pÄ egenhÄnd sÄ ville jeg lagt inn enten riller eller en stopper nederst. Og jeg ville ikke valgt et overdrevent mykt materiale, for igjen sÄ mÄ du knipe ekstra mye for Ä holde staven, noe jeg tror blir ubehagelig over tid.

1295262112_Skjermbilde2020-12-21kl_20_20_19.png.2bd42cedf92b9769bf6e12b3a1cc9815.png 

Jeg vurderer Black Diamond Vapor 2 stavene til topptur.

Jeg gÄr mye uten Ä bruke stroppen siden jeg varierer grepet pÄ stavene mye, og ikke vil rive av en skulder under nedkjÞringen. Jeg hoder ofte tommelen Þverst pÄ staven. GÄr det an Ä fjerne stroppen pÄ disse, og er det greit Ä holde staven pÄ denne mÄten?

Forskjellen er at Expedition 2 stavene veier 250 gram stk, gÄr opp til 155 lengde, og har 100 mm trinse.
Vapor 2 veier 225 gram stk, gÄr opp til 135 lengde, og har 75 mm trinse.
Begge stavene har hÄndtak som er fint Ä vippe hÊllÞftere med, det er er ett pluss for begge.

NÄr det gjelder lengde er stavene mine i dag 145, men det er litt for langt til toppturer. Jeg er 170 hÞy, og trenger ikke sÄ lange staver. Stavene jeg har i dag veier 200 gram per stav (Äsnes spitsbergen expedition).

Usikker pÄ hvilke av modellene jeg bÞr velge. Noen innspill?

Endret av Marius Engelsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.