Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny stang og snelle


Martii

Anbefalte innlegg

Etter å ha knekt min allround stang sitter jeg igjen med bare 1 stang, en gammel arvet tjøstheim 3-18 gram på 7fot. Jeg fisker i hovedsak i ferskvann fra land og kjenner suget etter nytt utstyr. 

Snellen min er en abu garcia sørøn stx 40 med noe fireline som er i overkant i forhold til tjøstheimstanga. 

Det jeg ønsker er i grunn ett utstyr for ultralett fiske og en mer allsidig haspelstang feks 11 - fots. Jeg er ikke erfaren fisker men håper selvfølgelig å gjøre noe med det 

Vil jeg kunne bruke tjøstheimstanga som ultralett fiske kombinert med en feks 10/1000-snelle?

Hvordan vektklasse bør den lengre stanga dekke? 

Bruken er i hovedsak etter ørret i ferskvann men den ene stangen kan godt dekke for litt fiske etter SØ dersom det skulle la seg gjøre. 

Den knekte stanga var en berkley twilight 15-40g. Synes det var litt vanskelig å kaste med denne men det kan være den var litt stiv for dupp, sluk og spinner. 

Hjelp 🤷‍♂️

Endret av Martii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Till fiske i vann efter öring skulle jag gå för et spö/stang på 8-9 fot och 2-15 gr. Beror också lite på hur det ser ut där du fiskar, är det mycket vegetation så blir ett 11 fots spö lite klumpigt. Själv har jag två spön ett på 9,4 och ett på 8 fot till mitt fjäll fiske i Finnmark och det som följer med på tur och blir använd är det på 8 fot. Möjligen lite kortare kast  än det andra men inget större problem för mig.

När det gäller rulle/snelle skulle jag gå för en i storlek 2500, när jag bytte från 1000 till 2500 rulle så upplevde jag bättre balans/harmoni på utrustningen, med 1000 rullen vart spöna lite framtunga. Inga problem å fiska men dog inte optimalt. 

Det bästa är att söka upp en lokal butik att känna på olika spö med olika längder och med olika rullstorlekar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ferskvannsfiske bruker jeg i hovedsak to stenger når jeg har lagt vekk fluestanga:

1) 9 fot 3-14 gram, 1000 snelle

2) 10 fot 6-22 gram, 2500 snelle

den letteste brukes desidert mest. Begge kan brukes etter sø, men da blir den lengste stanga foretrukket👍

Både Daiwa og shimano har fine modeller. Daiwa sin serie silver creek Trout er veldig prisgunstig (i min verden😉). Gero på Lillestrøm gir gode råd 👍 

PS har ingen knytninger til butikken, men besøker de når man tar turen sørover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.