Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på leting etter en varm, lett fiberpose som tåler litt fukt. 

Skal på tur i nord Norge i 3 mnd, juli, august og september, og skal være ute på hele turen. Trenger noe som kan tåle litt fukt, da jeg regner med at det ikke blir sol og varmt hver dag i løpet av så lang tid... 😅 Da er vel ikke dunpose et alternativ? 

Den bør også ha så lite vekt og pakkevolum som er mulig i forhold til varme og komfort. Jeg håper på under 1,5 kg... Kan noen hjelpe meg, går meg litt vill i utstyrsjungelen😮

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg har testet dem selv, virker det som om HyperLamina - serien til Mountain Hardware har fin vekt - varme - forhold. Disse har vel å merke sentrert og kort glidelås, noe som vel blir en smakssak. Om jeg selv skulle kjøpt fiberpose ville jeg kikket nærmere på dem. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lofoten-Møring skrev (3 timer siden):

Uten at jeg har testet dem selv, virker det som om HyperLamina - serien til Mountain Hardware har fin vekt - varme - forhold. Disse har vel å merke sentrert og kort glidelås, noe som vel blir en smakssak. Om jeg selv skulle kjøpt fiberpose ville jeg kikket nærmere på dem. 

Takk for svar, skal sjekke ut dem🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lofoten-Møring skrev (3 timer siden):

Jeg har testet dem, har bare mountain hardwear poser faktisk og har ikke noe problem med å anbefale dem. Jeg hadde valgt meg en pose med lang glidelås, ikke fordi det er klaustrofobisk eller noe slikt med kort sentrert glidelås, men det er veldig _veldig_ upraktisk når du ligger der og veldig gjerne skulle viftet med tærne i friluft fordi det er varmt. Jeg solgte hyperlamina posen min og kjøpte tilsvarende med lang glidelås ... (her kan du merke deg at jeg er såpass frysepinn at jeg aldri trodde dette ville være en aktuell problemstilling ...)   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lofoten-Møring skrev (6 timer siden):

3mnd på tur her nordpå hørtes jo bare fantastisk ut! Tør jeg spørre om du har en grovplan på rute etc? 

Har lyst til å starte i Junkerdal nasjonalpark, så over til Lofoten og gå den, Vesterålen og Senja på langs. Videre inn i Dividalen. Har du noen gode  råd eller forslag til fine turer tar jeg gjerne imot det😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i Lofoten har jeg en hel del lokalkunnskap så om du har noen tanker om hva du ønsker å oppleve / gjøre kan jeg muligens komme med noen tips. Av de andre områdene du nevner er det bare Dividalen jeg har vært, tror ikke du får det fælt der akkurat... 

Sånn generelt høres det ut som om du kommer til å få det helt fantastisk, og har lagt en plan med gode muligheter for variasjon i turopplevelsene. Misunner deg og ønsker det en god tur! Om jeg kan bidra noe i planleggingen er det bare å rope ut. Om du er ute etter områder med mindre turister (som jo noen er her om sommeren) kan jeg komme med noen turtips. Men greit å vite om du søker fjelltopper, fiskevann, sandstrender eller kajakkutflukter 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av HannahS
      Har hatt fire netter i hengekøya nå. De tre første holdt jeg fint varmen, men denne helga frøs jeg meg igjennom natta. Temperaturen var nede i minus 2. Brukte Bamse som underlag i køya. 

Vi er helt grønne på dette området, og kjøpte noen forholdsvis billige 3sesongposer. 
      Har prøve å Google litt rundt og sett mange anbefalinger om Rago vinterpose til damer. Ser prisen er oppe i 5700, men kom over denne; 

Skjult lenke - logg inn for å se den
      Er det noen store ulemper med denne i forhold til den til 5700kr? Er det Evt noen andre poser dere anbefaler? 
    • Av Nybegynner på tur
      Hei, jeg trenger hjelp til valg av en 3-sesongs sovepose.
      Jeg er 198 cm høy og veier 105 kg. Jeg ser etter en sovepose jeg skal bruke på turer rundt i Oslo-marka fra vår til høst (fra rundt 0 grader og opp over). 
      Jeg tenkte meg hovedsaklig en dunpose, budsjettet er rundt 2000-3000 kr, men jeg kan være fleksibel.

Etter å ha tittet litt så ser jeg at mange soveposeprodusenter sine Long-utgaver passer til folk opp til 195 cm, disse regner jeg med da er uaktuelle for meg.

Noen alternativer jeg har funnet er f.eks.
      Skjult lenke - logg inn for å se den    Denne er satt ned fra 4499 til 2799.

Denne har en T-Comfort-grense på 5 C. XXL har vanlige Rago-utgaven med T-Comfort på 0 C, men denne koster 1000 kr mer.
      Jeg tenkte at da kan jeg heller kjøpe Spring-utgaven og kjøpe meg en varm lakenpose jeg kan bruke på de kaldeste nettene, eller er dette en dum ide? 

Det hadde også vært fint hvis soveposen var litt romslig slik at man kan snu seg rundt, men det er kanskje ikke å oppdrive i dette prissegmentet?
      Noen som har erfaringer med disse 2 soveposene, eventuelt finnes det noe bedre til rundt 2000-3000 kr? 
    • Av Hjulsund
      Hei
      Trenger litt råd og tips fra erfarne fjell- og turfolk.

I sommer har vi tenkt til å bli med svigers på tur i fjellet. De brukte to uker i fjor på å gå på Hardangervidda og ble skikkelig bitt av basillen, men har ikke så mye erfaring med fjellturer bortsett fra det. Min samboer og jeg har lite erfaring med turer både på fjellet og i skogen. Men det vil vi endre på.

Planen er å lage en camp i Jotunheimen og veksle på å gå litt turer og toppturer. Jr får nok ingen toppturer i år. Jeg tipper campen blir liggende på rundt 1300-1400 meter. Det vi er mest usikre på er hva han skal sove i. Det kan jo fort bli minusgrader på nettene, så han må ha noe varmt. I barnevogna ligger han i en sovepose av dun, og har sovet ute hele vinteren. Det har da vært temperaturer ned mot -10. Men da har vi masse klær på han samtidig. Holder det med en slik vognpose, eller burde vi investere i en sovepose. Hvilken sovepose kan anbefales i så fall? Har lest litt om Isbjørn, men de har en til barn som er 170 lang. Jr er ca 90 lang nå, kan jeg da i tilfelle snurpe igjen resten av posen hans? 

Mvh
      Hans
    • Av fagerdal
      Hei,
      Skal ikke skryte på meg at jeg er noe typisk friluftsmenneske, men det har seg sånn at vi ikke får reist noe utenlands i sommer, så har derfor kjøpt meg en Amok Draumr hengekøye, som jeg tenker å få til en del turer med sånn Mai og utover.

Jeg har sikkert lest hundrevis av forskjellige reviews, sett video på youtube osv for å prøve å finne en sovepose som vil fungere til mitt bruk utover sommeren.
      Så nå prøver jeg her, og setter pris på alle mulige tips og råd.

Oppsett: Amok Draumr med liggeunderlag (Fjøl, 3 sesong med en R verdi på 3 (-4C)) + Tarp - Eventuelt Telt på enkelte turer.
      Sesong: Vår, Sommer, Høst, blir vel mest brukt Juni-August i første omgang, men også turer tidligere/senere. Har en stor klump av en vinterpose allerede.
      Fyll: Dun
      Vil si jeg er midt på treet når det kommer til varme/kulde ved søvn.
      Max pris: 5000+/-
      Vil helst ha lettest mulig, og at posen kan komprimeres mye.

Jeg er forøvrig 1,78 og 70kg. 
      Jeg synes noen av posene ser veldig slanke ut, om man har mulighet til å ligge komfortabelt på siden? Og om hvilken T-Comf eller T-Lim jeg bør legge meg på?
      Noen tilbud og poser jeg har sett på hittil;

Therm-a-rest Hyperion T-Lim -6°C - 4499kr

Helsport Rago Superlight - T-Lim: -8°C - 4999kr

Skjult lenke - logg inn for å se den°C - 2799kr (Milrab, var ikke info på Milrab sine sider)

Skjult lenke - logg inn for å se den°C - 4799kr

• Av Kikkan
      Hei! 
      Ser etter ny sovepose (etter helgens overnatting i hengekøye med en Mckinley Denali light jeg fikk for ca 15-20 år siden.. ) hvor det krøp ned til minus 2-3 grader. Det var rimelig friskt.. (conf +4 lim -4 står det på den, men det funket ikke for meg, selv med liggeunderlag og ull:p)
      Har søkt endel, og vurderer nå denne pga pris/vekt/varme. Burde jeg gå opp i pris eller er dette en grei pose å bruke vår/sommer/høst? Kan kanskje bli i overkant varm i godt sommervær? - men da har jeg jo den Mckinley posen - for den var om ikke annet lett! Den veier ca 1380 gram ifølge internett. Skulle gjerne hatt noe lettere, men da ser det ut til at neste steg blir dobbel så dyrt for noe med tilsvarende varmeegenskaper? Er ikke hypp på å fryse og det kan jo fort bli kaldt på nettene selv sommerstid.

ps. Har gått gjennom det som ligger ute av "lamina" på søk i forumet, men da dukker det kun opp Lamina Z og andre ord etter. Er dette samme posen bare en ny utgave?
      På forhånd takk!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.