Gå til innhold
  • Bli medlem

Grønn/miljøvennlig ferie i nærområde!


Lars Stenseth

Anbefalte innlegg

Heisan!

Sitter å planlegger en kortreist sommerferie i hjemfylket mitt Telemark som er så flott på mange måter at en tar all den flotte naturen for gitt! Som sagt skal jeg kun bruke kollektivt transport og planen er å kun telte. Planen er som følger!

1 Buss til Stavern og begynne å gå kyststien mot Helgeroa som er i underkant av 40km, skal være kos så det blir 2 overnattinger på strekningen. Dag 3 tidlig båt fra Helgeroa mot Brevik/Langesund som sneiler seg gjennom en praktfull skjærgård.

2 Reisen går videre fra Brevik/Langesund videre i båt til kulesteinsøya Jomfruland stedet som er på topp 3 lista over anntall soltimer i Norge. Satser på 2 nye netter her på,campingplass eller i det fri. Hvis det er en bra konsert på Wrightegården i Langesund er det fullt mulig å reise ut til flotte Tangenfort og stealth campe for ei natt før man så går for Jomfruland.

3 Komme seg fra Jomfruland til Langesund for så ta buss til Skien for noen dager med laksefiske i fossen i Skien sentrum så å si. Leiter man litt finner man teltplass rett ved fiskeplassen å jeg er neppe den eneste som kommer til å gjøre det, Bor i Skien så da blir det å bytte fiskeutstyr og over til ei markstang til laksefiske. Igjen 2 netter. Tror det er så lite som 50kr dagen for fiskekort.

4 Oppleve vakre telemarkskanalen (11 sluser) med Viktoria helt opp til Dalen hvor det blir en ovennatting på Buøy camping. Turen med båt koster ca 1000kr som er noe drøyt, men man betaler kun 100kr for barn under 15 år i følge med en voksen. Så 1 voksen å 2 barn blir 1200kr å da ser det ikke så galt ut. Ta med mat å drikke da båten er kjent for å ha stive priser!

5 Vel oppe i Dalen tar jeg en buss til Åmot som der har korrespondanse med Haukeliekspressen som skal ta meg videre oppover til buss stoppet ved Ulevå, der blir det en bratt stigning før man kan nyte en 4-5 netter med noen fine fiskevann forhåpentligvis. 
Etter noen fine dager håper jeg blir det å ta ekspressbuss hjem til Skien igjen.

.Turen vil vare i ca 14 dager og jeg har daglig muligheter til å kjøpe inn proviant med unntak av dagene på vidda, men det kjøper man inn når man er på Dalen eller i Åmot. Har vel 15-20 poser Real og lingnede hjemme som jeg skal bruke. Fiske utstyr for fjellet blir byttet i Skien før avreise med en av kanalbåtene. Pakker relativt lett med en basevekt på 8 kg inkl fiskeutstyr, å tar,jeg godt i å legger meg på på 1kg mat per dag vil jeg ikke overstige 12-13kg. Vask av klær vil bli gjort under laksefisket hjemme i Skien. 
Med Real i boks blir det stort sett bare brødmat å pålegg å kjøpe inn pluss egg og bacon selvsagt. Kommer selvsagt alltids ekstra utgifter til en burger og 1 pils eller 2, men satser litt på en budsjett tur å tror jeg kan kose meg like mye med det en om skulle kjørt rundt å ligget på hoteller å spist resturant mat daglig!

 

Andre med planer om kortreist grønn ferie i sitt hjemfylke i år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har nok ingen planer om å halde meg innanfor heimfylket. Eg bur alt for nære fylkesgrensa til å begrense meg på den måten.

Men dei aller fleste turane mine, både dagsturar og lengre turar, tar utgangspunkt i heimkommunen eller nabokommuner, i fjor var det samtlige, og eg har ingen bestemte planer som skal endre det. Men derifrå kan eg vera innom både eit og to andre fylker og fleire kommuner før eg er attende til utgangspuntket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en flott tur!

Har vokst opp på Ekstrand, mellom Stathelle og Langesund, så jeg vet hvor flott det kan være der nede om sommeren...

Ser ikke ut til at det blir noe slikt på meg i år, siden jeg har fått krav fra bedre halvdel om at  " i sommerferien i år ville hun ha tak over hodet, og ikke bo i telt"

*makan*

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.