Gå til innhold
  • Bli medlem

Långfärdsskridsko (skøyter)


JoW

Anbefalte innlegg

Hej,

Jag flyttar snart till Bergen och skulle väldigt gärna ha någon att åka långfärdsskridsko med. Är det någon här som åker skridsko, eller känner till om det finns någon förening i Bergen som gör det?

Om inte, är det någon som skulle kunna översätta långfärdsskridsko till norska åt mig? :?

Tack på förhand

/Johan Wåhlin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du må finne deg en annen hobby dersom du flytter til Bergen. Skjærgården rundt Bergen er stor sett isfri hele vinteren. Det eneste stedet som kan være egnet er Nordåsvannet. På grunn av den den trange inngangen er saltinnholdet lavere enn i fjorden utenfor. Dermed fryser det lettere.

Jeg har hatt gleden av å gå på långfärdsskridskor i Stockholms skjærgård. Det er helt fantastisk! Det er en naturopplevelse som mange her i Norge ikke har hørt om.

Har ikke hørt om en god oversettelse for "långfärdsskridsko". Kanskje "langferdskøyter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått langtur på skøyter på sjøen rundt Bergen. Men det er muligheter på innsjøer og vassdrag. Nordåsvannet er nevnt, kan også nevne Kalandsvannet og Haukelandsvannet. En fin tur jeg gjorde for noen år siden var Røykenes- Hauglandsdalen- Rødslivannene- Gåssandvannet-Hetleflotvannet, til sammen ca. 18km. Noen steder må man ta av skøytene og gå. Ellers er det muligheter på innsjøer på fjellet før snøen kommer, jeg har gått på Hamlagrøvannet som er 10 km langt. En kjenning av meg har fortalt at de gikk mye på skøyter innerst i Fyksesundet i Hardangerfjorden. Ellers er det moro å drive med isfiske og skøyter samtidig. En fjelltur med skøyter i sekken, det kan det bli mye moro av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

tack för alla svar! Synd att det inte går att åka på fjordarna, men 18km på insjöar är inte så dåligt ändå, kanske ska överväga att ta med skridskorna ändå... frågan är bara om det går att hitta någon att åka med. Finns inga Bergen-bor här som är intresserade av att åka skridskor?

/Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan, du må ta med deg skøyter. Uansett er det muligheter i Bergenshallen innendørs skøytehall og Slåtthaug utendørs 400 m skøytebane, kunstfrossen is. Noen år, slik som forrige sesong, var det gode forhold på de fleste vann rundt Bergen. Når jeg kommer med mine langturskøyter på vannene rundt Bergen sperrer folk øynene opp. Noe slikt har de færreste sett. Superlette skøyter som passer fint til fjellskoene mine. På disse kanter er det nok ikke så mye langturer som gjelder, men fotturer/skiturer kombinert med skøyter, gjerne med fisking, grilling, måneskinn. Jeg har truffet folk som har gått på skøyter fra Åland til St. Petersburg i påsken. Slike turer får du nok ikke til her. Meg bekjent finnes det ingen klubb i Bergen som driver med langturer på skøyter.

En liten historie til slutt. En dag på seinhøsten for noen år siden var jeg på fjelltur sammen med min kone, og med skøyter i sekken. I sekken var også et langt tau. Vi fant et lite vann med x cm tykk is, veldig tynn is. Løsningen var å binde tauet rundt livet og konen på land holdt i den andre enden. I tillegg fant jeg en lang stokk som jeg bar med meg på isen. Så noen runder på skøyter med isen knakende under meg. Etter en slik tur blir man rolig og grei og ha med å gjøre.

Når det kommer is på vannene rundt Bergen i vinter kan du skrive et innlegg her på sidene, så tar jeg kontakt. Steinbukken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hej Steinbukken,

Var länge sedan jag skrev här nu, men är kvar i Bergen och har faktiskt varit ute på naturis med skridskor en gång denna vinter. Nästa kallperiod (må den komma snart!) tänkte jag försöka ta mig till Klandsvatnet och se hur isen är där. Har du lust att komma med? Kan kontakta mig på johwah-1(at)student.ltu.se i så fall.

Mvh

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.