Populært innlegg +Memento mori Skrevet 20. oktober 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 20. oktober 2018 Mens månen sto opp laget jeg et nyingen bål. Ble en perfekt kveld, spiste siste realen, får jeg ikke fisk i morgen tidlig, blir det kjeks til frokost. 14
+cthore Skrevet 21. oktober 2018 Skrevet 21. oktober 2018 Flotte bilder! Den Bjerka kan være klargjort for saltstein. 1
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 21. oktober 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 21. oktober 2018 (endret) Sjekket på ofa Fiskevanninfo og det er sik i spålen. Så da så jeg rett. Blir litt kaos uten fortelt, men ruller ikke av underlaget da. Har ikke vært kuldegrader i natt. Da blir det å gå den grønnmerka stien til Damtjern. Var heldig å fikk ei brødskiva av noen jegere også. Endret 22. oktober 2018 av Memento mori Rettet skrivefeil 10
Kjetil E. Skrevet 21. oktober 2018 Skrevet 21. oktober 2018 Ser ut til at du har en fin tur @Memento mori 1
+Kristian V. Skrevet 21. oktober 2018 Skrevet 21. oktober 2018 Flott tråd! Tror jeg skal bruke denne som inspirasjon til å komme meg ut på tur kommende uke 1
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 21. oktober 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 21. oktober 2018 Ved avgang fra Storflåten var det litt mere skyer. Litt rart at det ikke går å merke på samme tre, er forholdet mellom DNT og skiforeningen då dårlig? I hugstfeltet var det bare et tre, her hadde de ikke noe valg. Grønn er Kjerratstien. Damtjern, mer skyer og litt vind. En stor lavvo og mye folk, en del som var på tur. Var et par som hadde overnattet på lille Abbortjern - de hadde ikke fått fisk heller. Det er værskifte på gang, derfor vinden. Gps’en blir litt rar, glemte å skru av og den gikk også tom for strøm. Fin utsikt til Nordmarka mens jeg venter på maten. Veldig mang biler ved turen opp til Mørkgånga i dag. Ble en stopp på Garntangen for en hamburger, smakte bra etter 6 dager på tur, med mye tørrmat. Veide sekken når jeg kom hjem - 23 kg. De sies vi pakker våre frykter, pleier alltid å ha mat til overs, men denne gange gikk jeg tom. Har vel aldri skjedd før for min del. Nå gjenstår litt vask og rydding, men har hatt en utrolig fin tur, på tross av at jeg ikke fikk fisk. Det etterlyses realistiske turbilder - en fisketur uten fisk må vel være så realistisk det kan bli? ❤️Takk til dere som har fulgt tråden på turen. 27 6
jenspetter Skrevet 22. oktober 2018 Skrevet 22. oktober 2018 Hei Flott rapport Når det gjelder fiske tror jeg mark er det riktig agn så sent på høsten. Så vidt jeg fikk med meg var du "borti" en like ved land. Å dra ei markklyse i overflaten (harving) kunne kanskje gjort susen. mvh jenspetter 1
Kjetil E. Skrevet 22. oktober 2018 Skrevet 22. oktober 2018 Takker for en fin rapport @Memento mori 1
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 22. oktober 2018 Litt oppsummering etter turen Rydding og tørking, bør nok få ryddet i løpet av kvelden, bra konemor skal på trim! Gassforbruk 116 gram. Trangiasettet med selvblandet gass 70% butan 30% propan funket flott, og det bruker ikke så mye gass. Primus Stormlighter med butan, likte ikke at det var kaldt. Må huske å ha den i lomma, eller bytte til en bedre gassblanding. Nok kaffe var med, pleier å gå tom, men ikke denne gangen. Veldig greit å ha kaffen på små flasker, lett å dosere. Gikk feil, har sittet flere ganger her, og det kommer folk som har mistet stien og gått feil, jommen gikk ikke jeg også feil her! Ikke lett når det svinger over 90 grader, og beste stien går rett frem.... Hadde bra med strøm igjen 20%, hadde med Anker powerbank, og den er meget god! 26800 mAh er mye strøm, nok til både GPS, radio og mobil. Innkjøp: Sagblad til frisportsaga, bladet begynner å bli slitt. Men de koster normalt 159kr, litt i overkant i forhold til hva hele saga koster. Har heldigvis til påfyll av sluk, etter tipset i røverkjøpstråden. Hva ble ikke brukt og hvorfor? Brukte ikke lue, siden den ikke ble vind og veldig kaldt. Kaldeste var minus 4, men hadde ikke med termometer. Ekstra sokker/truse er greit å ha med om en blir uforutsett våt. Siden jeg tok med termosen, kunne jeg ha kuttet ut en kopp, i tillegg hadde snyltekoppen sneket seg med, da den lå inni settet. Det øvrige ble ikke brukt pga mangel på fangst. Vekt på det som ikke ble brukt, er innafor etter min mening. Sekken synkroflex funker meget bra, men er tung, bør nok se etter noe lettere, tips mottas. Helsport Trolltind SL - knall men skulle hatt lommene i innerteltet på andre enden, da jeg ligger med hode inn. Instalys holdere langs innerkanten hadde også vært fint, det er noen få fester for tørkeloft, men ingen nedover på siden. Sender det nok til Helsport for litt modifikasjon. Exped 9lw stoltrekket ble ikke brukt som stol, bør sjekke opp om hva et rent trekk koster/vekt. Bedre å ligge på med trekk. WM Bader posen på 7 fot er utrolig digg, GWS yttertrekket veier litt mer utvider bruken, betraktig. Ligger på skrå, siden jeg er så lang. Axa ekspress havregrøt til 10kr funker bra på tur og med 2 pakker til frokost er det er bra alternativ til Real. Tørka kjøtt, nøtter og litt smågodt blir satt utrolig stor pris på, litt variasjon i kosten. Topokart appen redda tracking, burde nok ladet GPSen hver kveld, eller helst husket og skru den av når jeg ankom leir. Men var ikke så nøye, siden jeg var på kjente trakter, og hadde powerbank med strøm i tillegg til kart på mobilen. Ikke allverdens av høydemeter til å være i Nordmarka. Billig gapahuk, sparer teltet og gir bra med ly, og ekstra varme fra bålet. 12
martin.m Skrevet 22. oktober 2018 Skrevet 22. oktober 2018 @Memento mori Som vanlig var det veldig fint å følge turen din mens du var underveis. Fint med oppsummering etter endt tur også Kjente trakter, surra mye rundt der i ungdomsårene. 2
Tor-Erik-L-77 Skrevet 22. oktober 2018 Skrevet 22. oktober 2018 Artig å følge deg og fint med en rapport på hva som var bra/dårlig på slutten! kaffe på flaske var lurt, det tipset skal jeg jaggu ta med meg selv. problemet med kald gass på lighter har jeg også opplevd endel ganger, må oppbevares et varmt sted som i en egnet lomme! Hvordan selvblander du gass? Kunne tenkt meg å prøvd det på mine lightere
+Walle Skrevet 22. oktober 2018 Skrevet 22. oktober 2018 16 minutter siden, Memento mori skrev: Topokart appen redda tracking, burde nok ladet GPSen hver kveld, eller helst husket og skru den av når jeg ankom leir. Hvilken topo app bruker du? 1
+Memento mori Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Skrevet 22. oktober 2018 7 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev: Hvordan selvblander du gass? Da må du ha litt kompetanse, en god vekt, og en del forskjellige overganger, spesielt den til å få propan inn er vanskelig å finne, men du kan bruke en coleman stålbeholder til propan som blandetank. Er under prosjektet ikke gjør dette hjemme. Det meste finnes på eBay, men jeg fikk laget en overgang i Polen som gjør dette direkte. Butan kjøper jeg på Biltema som koster 19.90 for 220 gram. Du får boksene helt ned i 13.50 på tilbud enkelte steder. Så en ferdig gassboks med 230 gram gass kommer på under 15kr. Bruker ofte bokser med 100 gram gass, og da er det greit og kunne fylle de fulle igjen. Men ikke gjør noe av dette hvis du overhode er i tvil om hvordan det gjøres. 11 minutter siden, Walle skrev: Hvilken topo app bruker du? Jeg bruker denne Turkart på mobilen som @Ivan Lé Hjelmeland Har laget. 1 1
Ivan Lé Hjelmeland Skrevet 23. oktober 2018 Skrevet 23. oktober 2018 Ahhh, du aner ikke hvor artig det er å se appene jeg utvikler i bruk på denne måten. Tusen takk for at du bruker Topokart, men også for at du delere videre! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå