Gå til innhold
pertm

Buldresko / Evolve Shaman

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har drevet noen år med innendørs buldring (sporadisk) og har brukt et par lite aggressive "5.10" til dette. Har slitt en del med å stå stabilt på små chips, så tenkte jeg nå skulle kjøpe et par sko som var litt mer aggressive for å ta buldringen til nye høyder. Til vanlig bruker jeg 46 i sko, dvs føttene mine er ca 29.5 / 30 cm. Mine gamle "5.10" er 45 i størrelse og var sånn at jeg kunne gå rundt med de påsnøret uten smerter i timesvis.

Etter fjellsports størrelsesguide kjøpte jeg "Shaman" skoene i samme størrelse jeg bruker til vanlig, 46. Fikk de i dag og fikk såvidt presset de på (måtte virkelig jobbe), og smertene er til de grader sånn at jeg lurer på om jeg klarer å buldre noe som helst med disse. Jeg vet at de ikke er til å labbe rundt med, og jeg klarer såvidt å stå oppreist i mindre enn 10 sekunder. Skoene klemmer aller mest på 2. og 3. tå fra stortåen. Har også lest på nettet at de vil utvide seg, men hvor lang tid tar det? Må jeg brekke meg gjennom flere uker med buldring før skoene passer? Eller burde jeg bytte de til 0.5 nr større?

Hadde lyst å prøve ut skoene i dag, men hvis jeg skal returnere de så må de nesten være ubrukt :-(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du klatrer sporadisk ville jeg gått opp en størrelse. Skoene går seg nok noe til og vil føles bedre etter litt bruk, men de har mye gummi så ikke regn med at de vil utvide seg mye.

Aggressive sko vil hjelp deg en god del på bratt og overhengende, men ikke nødvendigvis veldig på små tak.

Her kommer et par innspill:

Styrke i stortå er svært avgjørende, de med stor styrke og god stabilisering kan dermed også benytte myke sko med god følsomhet.

Sko som sitter veldig godt rundt stortåa (så skoen ikke vrir seg) er avgjørende og veldig fotavhengig.

Sko som er litt stivere og/eller har litt rand kant vil ofte føles bedre for de fleste på små tak, da de krever mindre tåstyrke, har bedre torsjonsstivhet og da lettere med stabil posisjon.

Jeg er mosjonsklatrer som på gode dager går grad 7 ute og i år har jeg brukt La Sportiva TC pro og funnet disse veldig bra, særlig på små tak (de skal jo være best på riss). Meget stabile både med og uten sokker i :-), disse kan jeg fint stå ett par timer i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, PTG skrev:

veldig fotavhengig.

Dette!

Det er veldig stor forskjell på føtter, og også på sko, derfor er det vanskelig å kjøpe klatresko på nett.

Evolve shaman er sikkert en bra sko, men hvis den ikke passer dine føtter har den lite verdi for deg.
Du ønsker deg ikke en sko som er for stor, men en som sitter jevnt over hele foten, så det å gå opp en størrelse vil ikke nødvendigvis gi ønsket effekt. Da vil den antagelig sitte ok der du nå har vondt, og være litt for stor ellers.

Mitt beste råd er å gå til en sjappe med godt utvalg og flinke ansatte der du kan prøve en del forskjellige sko, subsidiært kjøpe en masse sko fra en nettbutikk for så å levere tilbake de som ikke passer.

Hvor trangt/vondt skoen skal sitter når den er ny avhenger av tre ting: hvor lenge du skal ha den på om gangen, hvor mye du er villig til å lide og hvor mye den utvider seg.
Det siste er også veldig forskjellig fra sko til sko, men flinke butikkansatte bør vite dette om en del av skoene de selger i alle fall.

Lykke til, hilsen en som har både solgt og brukt drøssesvis med klatresko :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av famjsv
      Hei. Var på tur opp til Lågaros fra Mogen da sålen på mine godt brukte fjellstøveler løsnet 😮. Jeg burde egentlig ha snudd der og da, men jeg tenkte at jeg hadde med meg nok utstyr til å reparere skoen nå jeg kom fram til Lågaros. Først måtte jeg fikse støvelen midlertidig. Jeg hadde (selvfølgelig) gorillatape rundt vannflaska, som jeg brukte til en kvikkfiks. Det holdt kanskje 5 km 😮, og jeg måtte finne på noe nytt. Jeg hadde også med meg paracord, som jeg fikk lagt inn i sporene under støvelen og knyttet opp i snøringen. Dette holdt nesten helt fram, men jeg måtte gjenta denne reperasjonen. Måtte også gå litt forsiktig med den reparerte støvelen.
      Vel framme på Lågaros sørget jeg først for at støvelen ble skikkelig tørr og ren. Fra nødutstyret fisket jeg fram både ståltråd, gorillalim og sugru. Ved hjelp av sylen på victorinoxkniven (samt hammer og spiker på hytta) klarte jeg å lage to hull midt under sålen, samt tre ståltråd igjennom slik at jeg kunne lage en knute under sålen etter at jeg hadde limt.
      En tube med gorillalim var egentlig for lite, men jeg spredte det ut på en ren såle, presset sammen og surret sålen sammen med paracorden slik at dette skulle herdes. Deretter knyttet jeg ståltråden midt under. For å forhindre at vann, myr og sand skulle trenge inn ved bruk, foreglet jeg sålen på siden med sugru. Jeg forseglet også hullene under sålen, også for å skåne ståltråden. For sikkerhets skyld, la jeg også en ståltråd langt fremme under sålen, og festet den i de fremste lissefestene.
      Dagen etter skulle jeg gå ned til Mogen igjen, og her er erfaringen.
      Etter ca en km var all sugru borte.
      Etter ca to-tre km var limet under sålen borte. Skoen holdt nå bare på to ståltråder.
      Nede fra fjellet, kanskje en til to km før Mogen, var jeg "dum" nok til å tenke at; "jaggu holdt ikke ståltråden hele veien". Omtrent samtidig sa det "spjonk", sålen var like løs igjen.
      Da var det bare å skjære av sålen, og gå på mellomsålen frem til Mogen. Mellomsålen ble nesten slitt bort på den tiden, og heldigvis fikk jeg låne sykkel ned til båten fra Mogen.
      Så erfaringen er;
      - sjekk utstyret GODT før du går på tur.
      - hvis sålen løsner... SNU (hvis mulig).
      - ha ALLTID med ståltråd.

• Av Øyvind Jarhelle
      Har akkurat kjøpt meg et par brukte atomic backland NC topptursko. Har forsøkt å lese om disse på nettet, men finner bare info om atomic backland carbon. 
      Håper noen som har erfaring med disse skoene kan fortelle meg litt om følgende:
      1. Er det mulig å ta av og på, evt skifte tungen. Den ser helt lik ut backland carbon, men jeg klarer ikke å løsne den. Ønsker ikke å bryte i stykker noe.
      2. Skoene er i størrelse 28/28.5. Hvilken størrelse skal jeg oppgi til butikken når jeg skal kjøpe ski med bindinger? 
      3. Backland carbon har et vanntett trekk hvor tungen er. Er dette noe som kan monteres på backland NC?

• Av EirikB
      Hei
      Jeg skal opp til Brønnøysund i juli. Har lett gjennom nettet for å finne en fører eller noen fine ruter. Jeg har lyst til å klatre lange ruter på maks grad 6. er det noen som vet om noen fjell eller bøker som kan hjelpe meg?
      Mvh
      Eirik B
    • Av Glenn_G
      Jeg er en fyr på 41 som ble introdusert for klatring forrige romjul da min bror tok med meg og min samboer til en hall med innendørs klatring i Stavanger. Vi ble umiddelbart hekta og kom igang med klatring hjemme i bergen Veldig tidlig i januar. Etter det så har det blitt klatring 2-3 ganger i uka pluss en hel del trening utenom. Innendørs klatrer jeg max 6- ruter og nå har vi også kommet igang ute og jeg har klatret en del 5+ ruter foreløpig. Skal prøve hardere ruter men de nederste boltene står jo 3 m oppe i veggen og det er ca 2,5 m mellom boltene videre sånn at man skal være bra forsiktig for å unngå bakkefall tidlig i rutene. Det har holdt meg igjen litt. Jeg klatrer kun på led bortsett fra om jeg har klatret en rute og bare skal opp igjen for å hente ned slyngene. 
      For å komme videre i gradene ute, bør jeg da bite i det sure eplet og klatre på topptau først, eller bør jeg fortsette som nå med å veldig gradvis finne vanskeligere og vanskeligere ruter?
      Den store drømmen med klatringen er jo å klatre store vegger med mange taulengder og overnatting underveis. Men det er selvsagt en lang vei dit. Tenker å ta kurs i naturlig sikring neste vår, noe jeg håper å få med samboeren på. Hun klatrer foreløpig lettere ruter enn meg og har klatret en hel del mindre på led. Men hun er gira da, så håper hun også blir hekta på led. 
      Uansett, hvordan bør jeg gå videre for å ende opp med å klatre i store vegger? Hvordan legge opp klatretrening med tanke på å takle lange ruter feks? Og når jeg har kommet så langt at jeg har lært meg naturlig sikring og å klatre på flere taulengder, hvor bør jeg da prøve meg? Finnes jo mange flotte og kjente fjell i landet, mange har jo via ferrata(noe jeg også skal teste for utsikten sin del) men er det noen av disse som også har mulighet for «enkel» storveggklatring? 
      Innser at det er ganske langt fram til at jeg er klar for dette men det er viktig med drømmer og motivasjon!

• Av Klättertjejen
      Hei
      Har kjøpt nye klatresko, men de er en halv størrelse for små. Har samme typen i 41.5 som passer perfekt.
      Er det noen måte jeg kan utvide skoen på? Få de til å forme seg bedre etter foten.
      Skjult lenke - logg inn for å se den
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.