GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Hvordan rigge pennedupp/antennedupp til markfiske?

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng
Skrevet (endret)

Jeg kjÞpte nettopp en pakke med pennedupper pÄ biltema. Hvordan bÞr jeg rigge dette for Ä fiske etter Þrrett i skogsvann?

Jeg har fisket med andersduppen hittil, og da tar jeg hovedsena gjennom duppen, gjennom ett hullsÞkke, og rett i kroken hvor jeg fester en feit mark. Jeg har noen ganger knytt en senebit til hovedsena ca 3 meter over duppen som en duppstopper, slik at duppen sleper agnet langs bunnen hvis duppen driver med vinden.

Jeg har fÄtt fisk pÄ denne mÄten i mange Är, men mange sier at denne ikke er fÞlsom nok, at en mindre dupp vil fiske bedre og jeg vil prÞve noe nytt.

Jeg hadde tenkt Ä trÚ hovedsenen gjennom Þyet i bunnen, feste pÄ noen splitthagl over kroken, og bruke en senebit som duppstopper noen meter inn pÄ hovedsenen. Er dette rett mÄte Ä fiske pÄ, om jeg vil fiske langs bunnen?

1. Hvor mye splitthagl bÞr jeg feste pÄ senen?

2. Hvor langt mellom krok og splitthagl?

3. Hva er det Þverste Þyet pÄ duppen til? (Se bildet).

4. Disse duppene kostet 40kr for 5 stk, de kjennes sÄ lette ut at jeg ikke forstÄr hvordan man skal kunne kaste langt med dette. Noen tips til bedre dupper eller mÄter Ä fÄ kastet dette ut pÄ?

Takker for alle svar :)

IMG_0210.JPG

Endret av Mareng
Annonse
Skrevet (endret)

Der ja 🙂
Finnes vel 3 alternativer pÄ hvordan folk rigger de.
Noen trer sena gjennom bunnÞyet og klemmer forsiktig fast ett BB splitthaggel pÄ sena (pÄ hver side av Þyet) slik at duppen lÄses.
Ikke helt ideÚlt om man vil justere dybden ofte. Denne metoden skader ogsÄ sena om man justerer mye.

Duppstoppere er att annet alternativ. Tre pÄ duppstopper, sÄ sena gjennom Þyet og sÄ duppstopper. Duppen kan nÄ
justeres enkelt uten at sena tar skade. En ok metode om duppen er lett.

Alternativ 3 er Ä bruke duppadapter alà Milo. Adapteret festes pÄ sena med 2 silikonslangebiter og er justerbart samtidig
som man kan bytte dupp ved hjelp av hurtiglÄsen pÄ adapteret. (sluklÄstype)
https://komplettfritid.no/product/milo-quick-feste-adapter

Om det ikke stÄr noe pÄ duppen ang. vekting sÄ mÄ du nok frem med skurebÞtta og prÞve deg frem.
Har man SSG, AAA og BB splithagl sÄ klarer man seg som regel.

Jeg liker Ä ha ett BB hagl ca.25cm fra krok. Dette fÄr ned agn "passe" kjapt men gir litt "on the drop" effekt pÄ stÞrre agn som mark.
Resten av splitthaglene fester jeg litt etter forhold. Om det er elv, bekk eller dype vann. Men i vann sĂ„ er midt i mellom Ăžnsket fiskedybde en grei regel.  Klemmes de ikke pĂ„ for hardt sĂ„ kan de jo justeres 🙂

Ang. fiskeavstand sÄ er det fÄ dupper som er fÞlsomme og samtidig langtkastende. Milo har noen men koster vel 80 kr+ pr. dupp.
Samt at Þyet man fester sena pÄ ikke holder lenge etter vÄr erfaring.
FĂžlsomme dupper er ofte tynne og lette og derfor sjeldent egnet til avstandsfiske.
Derfor de fleste benytter spesialstenger til den type fiske (matchstenger) som er fra 13 fot og oppover. Og tynn sene for minst mulig motstand.

HĂ„per at svaret var bittelitt til hjelp 🙂

Endret av tubbs
  • Liker 3
Gjest Mareng
Skrevet

Takker sÄ meget @tubbs :)

SÄ man fisker altsÄ med duppstopper under duppen ogsÄ, ikke bare over og/eller glidende som ved anderduppen? Ser for meg at det er lett for at ting surrer seg fast nÄr man kaster ut og duppen henger fast 2 meter inn pÄ senen i kastet...

Noen som vet hva den Þverste ringen pÄ siden av duppen skal brukes til?

Skrevet

Du kan evt. ta pĂ„ 2 duppstoppere fĂžr du trer pĂ„ duppen og fiske den glidende som du nevner 🙂
Og bruke begge Þynene pÄ duppen. Det vil nok gjÊre takkelet litt lmer aerodynamisk.
Dupptypen du linker til er vel egentlig en nedskalert utgave av "makrelldupp" og er vel ikke mye brukt blandt duppfiskeentusiaster. 🙂

• 2 mĂ„neder senere...
Gjest Mareng
Skrevet

Synes duppen fra biltema var helt konge jeg. Ser den minste berĂžring av agnet :)

Jeg skifter litt mellom sluk og dupp pĂ„ stangen. Hva gjĂžr dere med splithaglene? Åpner dere dem med en liten tang for Ă„ fĂ„ de av senen, for Ă„ klemme de pĂ„ igjen neste gang?

Skrevet
11 hours ago, Mareng said:

Synes duppen fra biltema var helt konge jeg. Ser den minste berĂžring av agnet :)

Jeg skifter litt mellom sluk og dupp pĂ„ stangen. Hva gjĂžr dere med splithaglene? Åpner dere dem med en liten tang for Ă„ fĂ„ de av senen, for Ă„ klemme de pĂ„ igjen neste gang?

Åpner de med tenna stort sett og tar vare pĂ„ dem. 

Til litt enklere fiske (som Þrret, rÞya, abbor osv) sÄ bruker jeg gjerne noen som har sÄnn klype pÄ seg sÄ de lar seg Äpne. Dvs slike: 

Reusable-split-shot-fishing-lead-sinker.

• 9 mĂ„neder senere...
Skrevet
13 minutter siden, can skrev:

Eg kjÞpte ein sÄn her fÞr helga https://www.xxl.no/milo-oves-kastedupp-30g/p/1101815_1_style kjÞpte pÄ xxl er detta brukande til fiske med makk? Har lyst til Ä utvida repertoaret litt, har aldri fiska med makk fÞr. Tenkte Ä rigga den med ein duppstoppar eller liggnande fÞr duppen, gÞten gjennom med litt bly pÄ sÄ makken sÞkke.

Til hvilket bruk? Dette er stort sett for grovt til det aller meste. (Pga oppdriften) Uten Ä ta stÞrrelsen helt ut fra bildene sÄ er denne typen gjerne beregnet pÄ holde agnfisk flytende og blir alt for grovt til det aller meste av fiske med mark...

• Liker 1
Skrevet

OK greit Ä veta, den er ganske nerblya men du har heilt sikkert rett for da. Har du ett konkret eksempel pÄ kva eg heller bÞr gÄ for?

Gjest Mareng
Skrevet

Jeg startet jo denne trÄden :)

Etter litt mer erfaring med pennedupper, sÄ har jeg funnet ut at jeg vanligvis foretrekker andersduppen/atomduppen fordi den kaster langt, man kan fiske aktivt med den, og det er lett Ä plassere agnet der man Þnsker. For nybegynnere tenker jeg dette er ett fint sted Ä starte. I tillegg er du garantert null krÞll pÄ senen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.