Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk forespørsel fra en kompis om å dra å se på femundløpet til neste år. Og det fristet jo selvfølgelig. Passet til og med med fruens turnus, så her ligger alt til rette for 4-5 dager på tur. 

Men, ingen av oss har vært på tur i området på vinterstid, og i tillegg så ønsker iallfall et par av oss å få med seg mest mulig av løpet i tillegg. Det er har ikke manglet på forslag til hva man kan gjøre. Alt i fra å kjøre bil etter sjekkpunkt og telte ved hvert sjekkpunkt. Til å vandre rundt mellom to sjekkpunkt hvor de fleste klassene er innom. Ettersom vi besitter særs lite erfaring om åssen dette løpet er, og hvordan vi kan få til både det å være på tur, og det å få med seg mest mulig av løpet. Alle har ski og pulk, men ønsker ikke å legge opp særs lange dagsetapper med vandring, da det skal være litt kos med bål og mat på turen også. Så! vi er svært usikre på hva vi burde gjøre. Er det noen som har gjort tilsvarende tidligere og kan komme med noen anbefalinger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av sarawm
      Hei! På fredag skal jeg på min første vintertur (med ski og pulk!). Gleder meg veldig, men gruer meg også litt; fått anbefalt å bruke fjellski, men har ikke det.. Ikke fått tak i heller. Så tenker å låne mammas gamle klassiskski (selv har jeg skøyteski, men ser for meg at klassisk må være bedre?). Fått inntrykk av at vi skal gå i ganske flatt terreng, men anbefales fjellski siden vi skal gå utenfor løyper og med noe tung oppakning, samt at fjellski-sko jo er varmere.. Risikerer jeg at denne turen blir helt fiasko hvis jeg bruker langrennski? Jeg er i god form og har gått langt på ski før. Samt meldt mildvær, så tror ikke skoa blir alt for kalde. Har ellers randoski, men det er jo en del tyngre, samt at tar jo litt tid med av og på feller..
      Ellers noen tips? Hørt man kan bruke gaffatape som feller?
    • Av Nikolai Enok Anfeltmo
      Jeg vurderer å gå en vintertur fra Trondheim til Indre Troms og søker etter alle type tips men sliter litt med å sette meg litt inn i noen aspekter. Jeg prøver å finne informasjon både på forumet og andre steder, men er litt vanskelig å sette alt i sammenheng. Jeg har erfaringer med kalde netter, slitsomme turer og hardt vær, men tenker at når jeg skal på en lengre tur burde jeg skaffe så mye informasjon som mulig om hvordan dette skal gå så smertefritt som mulig. På utstyrsfronten må jeg oppgradere en del:
      Gassbrenner eller annen brenner - jeg har alltid brukt ett stormkjøkken på gass og har klart meg fint med det, selv om det har gått tregt på de kaldeste turene, men tenker jeg burde kjøpe en ny brenner. Er det ufordelaktig å fortsette med gassbrenner på en slik tur med tanke på kuldens innvirkning på gassen? Er det en brenner som er veldig pålitelig og dere kan anbefale? Telt - jeg har på vinterturer brukt ett 4 sesongers tremanns-tubetelt. Av hensyn til vekt og mindre luftvolum å varme opp, tenker jeg å investere i ett nytt telt. Ser at prishoppet fra type Cloud Up med stormduker til mer anerkjente merker er stort. Skjønner at jeg betaler for kvaliteten men kommer ikke over noe telt, som er pålitelig i vinternorge men nødvendigvis ikke er konstruert for en Grønlandstur. Pulk - har kikket på Paris Expedition pulker som er mye billigere enn andre pulker og det virker som at folk synes dette funker bra med taudrag. Jeg er litt skeptisk, siden jeg kun har brukt stive drag (kan nevne at jeg ikke har gått noe særlig mye med pulk). Funker disse godt til en slik tur? Ski og skisko - jeg leser at man burde ha stive skisko når man skal traversere fjellområder. Det gir mening, men har alltid brukt noen veldig myke skinnstøvler som jeg har arva, disse har egentlig aldri vært varm nok. Jeg leter etter ett par sko som passer til å gå langt men samtidig gir meg stabilitet. Jo varmere de er jo bedre, jeg sliter med å være kald på føttene og hadde satt umåtelig stor pris på ett par skisko som faktisk holder meg varm. Jeg har sett på Crispi Svartisen, men hadde vært fint med andre tips, gjerne noen som er billigere, om det finnes. Jeg innser at alt dette blir en investering, men jeg trenger ikke det mest ekstreme eller moderniserte, klart meg fint med det jeg har på turene mine til nå.
      Hadde sikkert vært interessant å se noen utstyrslister fra lignende turer, og andre tips til en slik tur setter jeg pris på.
    • Av Bibi
      Skal igang med teltturer på vinteren og lurer litt på hvordan jeg skal "feste teltet i snøen"...
      Hva foretrekker dere; snøplugger på 30 eller 50 cm eller snøanker? Og hvorfor?
      Kommer selvfølgelig til å bruke ski og staver til bardunene...
    • Av Nicolai Strand
      Vet det er lagt ut i forumet før men føler ikke det jeg er ute etter har blitt besvart. En parka til vinterbruk. Har ikke tenkt å bruke så veldig mye på parkaen da jeg har nien andre store innkjøp i tilleg, så prislimiten blir på 3500kr. Har foreløpig vurdert disse:
      fxr svalbard parka 

Helly hansen svalbard parka:
      Skjult lenke - logg inn for å se den

Didrikdons Reidar parka:
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      Skal bruke de i Røros kommune vinterstid. Hvilken ville dere ha gått for? Har dere evt en annen varmere ish samme prisklasse ikke over 3500kr. 
      Takk for svar på forhånd!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.