Gå til innhold
  • Bli medlem

Vossaskavlen


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei,

Har tenkt å gå fra Hallingskeid til Myrdal - over Vossaskavlen som en høsttur.

Lurer litt på hvordan det er å gå på skavlen. En beksrivelse på Etojm mener at den knapt kan kalles bre, men i år er kanskje blåisen kommet fram der også??

Setter stor pris på tilbakemeldinger fra noen som har gått turen.

mvh

Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg gikk der i oktober for et par år siden. Veldig bra tur som anbefales. MEN Vossaskavlen er utrygg i år. Det er svært mye blåis, og jeg vil ikke anbefale en tur der nå.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei

Jeg gikk der i sommer. Rundt 20. juli. Da gikk det veldig bra. Selv om jeg kunne se at smeltingen var ganske voldsom. Mye overvann. Stakene sto fast som ledet over isen. Men det kan være smeltet så de har falt ned. Den stakede veien går på vestsiden av vannet der oppe. Selv om det på kartene er merket sti på østsiden. Stien på østsiden er ikke mulig å følge.

Jeg observerte ingen sprekker da jeg gikk over.

Kjempeflott tur. Husk at de for 100 år siden fraktet buskap og hester over Vossaskavelen fra Vestlandet for å selge dem på Østlandet. Ganske vanvittig og imponerende når en selv har tatt turen over.

God tur.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har nyleg oppdaga Fjellforum, så det "lenge sidan" dette. Eg gjekk åleine over Vossaskavlen litt ut i september i 2003. (Taulag er ikkje påkrevd på denne vetle brefonna). Vel var breen sprukken opp. Eit fascinerande syn var det, der eg stod på trygg grunn og fotograferte bresprekkene i bratthenget over tjørna nedanfor. Eg gjekk opp frå Kaldevasshytta og over til Hallingskeid. På den flatare brefonna inne på fjellplatået skar enkelte sprekker seg opp frå vatnet mot fjellet ovanfor breen, i ei anna retning enn bresprekkar plar gjera. Her var det berre å forlata breen på oversida og gå litt innpå fast fjellgrunn der den største bresprekken kom opp, for så å halda fram på breen etterpå. Då eg gjekk var det skya vêr og fine forhold, noko kjøleg, så breen var nestan hard å gå på. Den dagen var det så god oversikt, at ein med litt sunn fornuft kunne passera Vossaskavlen heilt farefritt, tross sprekkene som var lette å unngå. Eg møtte forresten to fjellfriske jenter som kom i motsett retning rett etter breen, så nokon fordelar kan ein oppleva, sjølv om eg plar gå åleine. Derimot ville det ikkje vera tilrådeleg å kryssa Vossaskavlen ved uvêr og skodde, eller om nysnøen om hausten gøymde sprekkene, slik breen var hausten 2003. Vossaskavlen tiner dei fleste år no, men vil nok vera der i mange år enno.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.