Gå til innhold
  • Bli medlem

Grimsdalshytta - Dørålseter - Haverdalsæter - Grimsdalshytta


Freidig

Anbefalte innlegg

Jeg prøver meg her på forumet, fordi det virker som det er endel folk som vet hva de prater om.

Er helt fersk på fottur, for fotturen sin skyld, men har nå store planer for sommeren. Vurderer å prøve Grimsdalshytta - Dørålseter - Haverdalsæter - Grimsdalshytta etter anbefaling fra svigers som har endel timer på tur.

Er dette en grei "førstetur"? formen er vel helt middels, og ut fra tidsangivelsene er jeg litt i tvil om jeg bør/skal overnatte på Haverdalssæter, eller gå direkte til Grimsdalsshytta?

Er åpen for andre forslag, i utgangspunktet ser jeg for meg en tur med en eller to overnattinger.

Regner med at turen blir enten i midten av juni eller slutten av august.

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tatt en titt på denne:

http://www.etojm.com/dir/rondane.html

Velg oversiktskart fra menyen til venstre, så kan du klikke deg inn på de forskjellige rutene.

Å gå fra Dørålseter til Grimsdalshytta fikser du om du er i middels form. Hvis du ikke er vant til å gå noe særlig vil nok likevel en 6 timers tur kjennes godt i beina.

Går du tredagers om Haverdalssetra blir jo etappene kortere, spesielt om du begynner med den (4 timer, 3 timer og så 6 tilbake til Dørålseter.

Midten av juni kan være noe tidlig. Hyttene åpner vel ikke før rundt 20.06 (med mindre de har et selvbetjeningskvart (noe jeg tror den ene av Dørålsetrene har). I høyereliggende deler av etappene kan det være en del råtten snø i midten av juni selv om dette generelt er et snøfattig område. Så om det er et fett for deg - ville jeg valgt august i stedet for midten av juni.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Det, du som nybegynner, aller helst bør gjøre, etter min mening, er å gå inn på www.turistforeningen.no sin "Turplanlegger". Der finner du alt du trenger å vite. Du kan også skaffe deg DNTs " Til fots i Norge" som av mange kalles "Fjellbibelen" eller også "Fotturistens viktigste turkamerat". Den er skrevet/redigert av Nils Bloch-Hoel som er redaksjonssekretær i DNTs medlemsblad "Fjell og Vidde" og utgitt på Cappelens forlag i 2005. Den har ytre mål: 22,5x13x1,5 cm og veier ca 450 gram. Den er litt større og tyngre enn den tidligere utgaven og er etter min mening blitt litt for stor til å ha i lommen. Men på en kortere tur kan den tas med i sekken.

Boken inneholder oversiktskart og ganske oppdaterte og detaljerte beskrivelser av alle fotturruter i hele landet fra Finnmark til helt syd i landet. For den som tar sikte på å bli fotturist i norske fjell er den etter min mening et "must" og en meget god investering.

For DNTs medlemmer koster den, så vidt jeg husker, 200 kroner, for ikke medlemmer noe mer.

Den turen du planlegger bør, under normale forhold, kunne gå greit uten problemer av noen art.

Jeg går her ut fra at du er en voksen person som er litt vant med å ferdes ute i skog og mark og at du har passende klær og utstyr. Se på DNTs ytstyrslister som du finner på nettet.

Når du velger å starte og avslutte på Grimsdalshytta så regner jeg med at du har egen bil eller blir kjørt dit og hentet der. Det er jo i og for seg greit nok. Det er mange som gjør det samme.

Et alternativ kan være, hvis tiden tillater det, å ta toget til Hjerkinn og starte derfra. Du har da en litt større frihet til å bestemme underveis hvor langt og lenge du vil gå. Se i DNTs "Turplanlegger". Alle rutene i Rondane er der godt og detaljert beskrevet.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått den turen. Det er en fin tur. Jeg gikk til en hytte til, men husker ikke hva den heter. Jeg anbefaler å ta inn på alle de hyttene du snakket om hvis du ikke er en erfaren turgåer. Det kan bli litt drøyt. Du bør passe på å ta turen noen dager det er fint vær, hvis det regner eller er overskyet blir turen fort mye dårligere enn edet du hade tenkt. Gikk selv i sommerferien å da haglet det skikkelig. Men hvis været er fint kan det bli en virkelig suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.