Erling Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Jeg har tenkt å gå med randonneutstyr en ukes tid i alpene etter påske. Bratt opp og herlige nedkjøringer. Jeg har aldri prøvd det før, så om noen har gode tips hadde det vært kjekt Det jeg lurer spesielt på er om og hvordan jeg bør plastre eller teipe leggen for å unngå gnagsår foran på leggen fra støvlene mens jeg går i oppoverbakke. På hælen har jeg panserhud i forhold til på skinnleggen, så på hælen skal jeg nok unngå gnagsår. Jeg kommer til å leie ski og antagelig også leie skistøvler. Er det spesielle støvler som anbefales som gir bra komfort Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jfj Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Stort sett er ikke taping nødvendig. jeg har aldri gjort det gjennom 15 år med turer. MEN det kan bli mye svette når det er varmt og med tette støvler, så gode strømper er et must. Veldig tynne og fine ullstrømper, som ikke sklir net - type slalomstrømper, evt med en tynn coolmax strømpe innerst for fukttransport. Ta med noe salve for sikkerhetsskyld. Siden du bruker hælløftere på bindingen ved bratt oppstigning blir det ikke så stor belastning, hverken foran eller bak. Ta med tape for sikkerhets skyld. Den spesielle oppstigningsteknikken som brukes i bratte bakker (og som må læres) gjør også at belastningen ikke er så stor på hæler og legger. Det finnes flere gode typer støvler og ski. passform på støvlene er viktigere enn type. Sørg for å leie lette ski. 1000 høydemeter eller mer tar på i tynn luft, og tunge ski MERKES. For all del: Gå ikke alene!!!! Siden du er uerfaren er det mye som må læres. Meld deg for eksempel på en fellestur. Slike arrangeres av guidekontorene mange steder. Selv har jeg gode erfaringer fra Chamonix. Skitur i Alpene er noe HELT annet og mer krevende, både fysisk og risikomessig enn i norske fjell og en del turer er direkte farlige dersom man ikke er lokalkjent. Mye er dessuten på (tildels skumle) breer som også krever kunnskap. mange ruter er utsatte og rasfarlige. Vurdering av rasfare er det bra/nødvendig å overlate til eksperter. På mange ruter er stegjern og isøks nødvendig å ha med . Skrevarsler er obligatorisk. Man får ikke dra på tur uten. De fleste turarrangører leier ut. Det er også vanlig å gå med klatresele hele tiden i fall det oppstår behov for redning. Gå for all del med lett sekk, bare med det aller mest nødvendige. Sovepose er bare tull. Ha med en lakenpose og bruk ulltepppene på hyttene. Vær forresten obs på at plassbestilling er obligatorisk på de aller fleste hytter. Det er ikke som i Norge at alle får plass. Men for all del skiturer i alpene er praktfulle opplevelser og det finnes uendelig mange alternativer. mange i Norge har hørt om "Haute Route" fra Chamonix til Zermatt og tror at det er "greia. Det finnes mange, mange både korte og lange turer. Et par gode alternativer er f.eks Gran Paradiso i Italia og Berner Oberland i Sveits samt mange, mange andre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bremykt Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Allt du vill veta om Randonéutstyr kan du lese her: www.wildsnow.com Titta på geat articles til venstre på sidan. Om du ska köpa stövler, se till att dom går att använda med Dynafit bindning!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erling Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 Tusen takk for mange gode tips jfj. Det er nok Haute Route som er greia for meg også. Jeg skal gå Verbier-varianten og jeg tror det er 2 guider til en gjeng på 6-8 personer. Dyrt selvfølgelig, men egentlig en billig livsforsikring. Turen starter om en uke. Når det gjelder strømper har jeg et par Bridgedale ullstrømper jeg bruker når jeg kjører slalåm som jeg tenkte å bruke i Randonne-støvlene. I tillegg har jeg noen veldig tynne Bridgedale-strømper som jeg benytter i tillegg til tykkere ullsoker i vanlige skistøvler. Kanskje det er tingen innerst mot foten, men de vil jo ikke dekke leggen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erling Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Jeg fikk et tips om Scarpa Denali og kjoepte de stoevlene. Ekspeditoeren hos Snell i Chamonix ville helst selge meg Scarpa Matrix fordi de var lettere, men jeg syntes komforten i Denali var adskillig bedre. Aa leie ski var like dyrt som aa kjoepe brukt. Saa jeg endte opp med et par brukte Salomon XScream som inklusive feller og stegjern for skiene kostet 2000 kroner. Ganske tungt utstyr, men de andre i min gruppe hadde enda tyngre skiutstyr. Jeg kjoepte heldigvis noen nye tynn skistroemper i Chamonix. Det ble varmt og fuktig nok i stoevlene likevel. Jeg plastret leggen og tror dette var lurt. Med en del skigaaing tidigere i vinter var jeg den eneste som unngikk gnagsaar av noe slag. Jeg proevde aa gjoere sekken saa lett som mulig og skippet blant annet isoeks. Men sekken ble ganske tung likevel. I ettertid vet jeg at jeg kunne ha spart en god del utsyr blant annet fordi det var mye varmere enn jeg hadde trodd. Turen gikk veldig greit. Engelskmennene jeg gikk sammen med hadde staalkondis, saa vi brukte gjerne ikke mer enn 5-6 timer paa ski hver dag, selv om jeg konstant gikk saktest i alle oppoverbakkene. Jeg har gaatt mange skiturer i Norge som er tyngre enn Haute Route via Verbier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alek Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 En kamerat kjører og går på Scarpa F1 med Dynafitbindinger. F1 er den eneste randoskoen med telemarkflex. Han er svært fornøyd. Den er ikke like stiv som Matrix og Denali, men er god nok for den som ikke skal kjøre helt ekstremt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian W Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Jeg vurderer Haute Route neste år. Hva er forskjellen om man går innom Verbier? Anbefaler du guide, eller kan man gå uten? Og viktigst av alt: Hvor mye kostet turen? Jeg tenker da på guiden, overnatting, evt. avgifter.. osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erling Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 Jeg vurderer Haute Route neste år. Hva er forskjellen om man går innom Verbier? Anbefaler du guide, eller kan man gå uten? Og viktigst av alt: Hvor mye kostet turen? Jeg tenker da på guiden, overnatting, evt. avgifter.. osv. Den klassiske ruten er via Plateau du Couloir som er en bratt oppoverbakke med bruk av stegjern og isøks. Slik jeg har forstått det er Verbier-ruten enklere og gir mer skigåing og skikjøring og mindre stegjern og isøks-bruk. Å renne ned isbreer i tåke mellom dype isbresprekker er ikke noe jeg vil anbefale dersom man ikke er lokalkjent. Guiden vår loset oss ned med utrolig presisjon på slike steder. Det var en leteaksjon i tåka for en gruppe som hadde satt seg fast i et slikt bratt sprekkområde når jeg gikk. Det endte jo bra, men de visste ikke helt hvor de var og hadde rotet seg bort i et sprekkområde. Turen kom på ca 12'kr. Det optimale er nok å samle en gjeng på 6 personer (max antall Verbier) eller 4 personer (max antall Plateau du Couloir) og hyre en guide hos guide-kontorene i Chamonix eller Zermatt. Det vil nok bli billigere enn det jeg gjorde. Om du kan starte turen på mandag til torsdag vil du sikkert også oppleve mindre folk på hyttene enn med start på lørdag slik jeg hadde. Hvis du ikke har skierfaring fra alpene vil jeg påstå at det er påkrevd med guide. Det er noe helt annet enn skikjøring i Norge. Pussig forøvrig at de britene jeg gikk sammen med aldri hadde vært i Norge, men hadde gått på ski på flere andre kontinenter i verden. Pussig fordi Norge er skisportens vugge og objektivt sett verdens beste land for skigåing i fjellet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.