Gå til innhold
  • Bli medlem

Trolltinden, 1170m, Ørskogfjellet


g-arnt

Anbefalte innlegg

Annonse

Skjønner godt at det der tar tid ja, det er litt av en utsikt du får der oppe.

Sandtinden blir også kalt Middagsfjellet. Jeg vil tro dette navnet kommer fra Tomrefjorden siden det er T.I.L som har lagt ut boka på toppen der navnet står.

Tror du det hadde vært nok snø til å kunne ha kjørt sør-vestsiden rett ned i Skorgedalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Sandtinden blir også kalt Middagsfjellet. Jeg vil tro dette navnet kommer fra Tomrefjorden siden det er T.I.L som har lagt ut boka på toppen der navnet står.

Er det noen som har noe info om denne ryggen? Regnes den som kurant, eller vanskelig?

Tror du det hadde vært nok snø til å kunne ha kjørt sør-vestsiden rett ned i Skorgedalen?

Tror ikke det hadde vært moro. Vi brukte stegjern fra sadelen og opp, og de satt godt. Hard, dynete skare. Fra 750m ned til 600m lå snøen løst på skaren. Vanskelig med slik snø når det blir bratt.

Under 600m var det flott føre, men da treffer du bjørkeskogen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ryggen i retning Sandfjellet til Trolltind to ganger og en gang den andre veien. Alle gangene på sommerføre. Vil klasifisere den som enkel. Tau har aldri vært i tankene.

Dersom du tenker å ta den nå på vinterføre blir saken selvsagt en helt annen. Ut fra bildene dine å bedømme så ser det jo riktig spennende ut faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har gått ned nevnte rygg på sommerføre selv. Kan føles litt luftig når en kommer ovenfra, men er enkel.

Men det har vært dødsulykke i området. For en del år tilbake så omkom 2 personer i en fallulykke. Mener at de var på veg opp til Trolltind fra Skorgedalen på siden som vender mot Ystetinden? Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Du såg ikke stenhytta på vei til toppen da Arnt? Se bilde.

post--1-133474410982_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tomrefjorden IL gjør heller ikke noe vesen av ryggen i sin tur beskrivelse:

"Følg ruten til Middagsfjellet. Fra toppen av Middagsfjellet følges en bratt rygg ( Skarsegga ) ned i skaret mellom Middagsfjellet og Brustinden. Fra skaret bratt opp en liten bergknaus [...]"

Hele beskrivelsen her: http://www.tomrefjord-fotball.org/id170.htm

Men de advarer mot å krysse bandet over til Ystetinden: "Ikke forsøk å krysse båndet over til Ytstetinden. Dette bør kun gås av personer med fjellerfaring og sikringsutstyr."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha ha, du er ikke sykere enn du gjør det til selv Arnt!

Syns det er et imponerende arbeid du gjør. Spennende at vi får litt annoteringer i den retningen også. Hvor mange ganger har jeg ikke stått å skuet i retning Romsdalen/Nordmøre uten å ane hva det er jeg ser på..... Nå vet jeg i alle fall at det er noe kjent der ute :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vel noen OK bilder.

Som vanlig, fantastisk flotte panoramaer du produserer, Arnt. Jeg har ikke sjekket alle navnene, men i farta oppdaget jeg en liten feilplassering. Trollklørne ligger litt til venstre for toppen av Kalskråtind. De sees mot fjellsiden av denne og skiller seg derfor ikke så godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål : Er det skiføre fra Ørsksogsfjellet og inn mot Jutevatn ? Eller må man opp i høgda ?

På bilde nr 21 skal Sandfjellet erstattes med Storbua.

Jeg har kun vært i Tresfjord området (bortsett fra Slogen), men etter å ha sett de fantastiske panoramaene dine så skal ihvertfall Trolltind legges inn i turplanene.

Av spennende turer i Tresfjord som en østlenning kan anbefale så står traversen Lauparen-Militærhuå-Brudefølget og traversen Høgsvora-Neremstindane høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål : Er det skiføre fra Ørsksogsfjellet og inn mot Jutevatn ? Eller må man opp i høgda ?

På bilde nr 21 skal Sandfjellet erstattes med Storbua.

Det vil jeg tro. Vi gikk på ski til Trolltind fra veien, og den store parkeringsplassen på Ørskogfjellet syntes full.

Var klar over Sandfjellet. Har rettet opp flere bilder, det er "i tjømda". Hadde glemt å oppdatere bildet som jeg henviste til på Fjellforum.. Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av spennende turer i Tresfjord som en østlenning kan anbefale så står traversen Lauparen-Militærhuå-Brudefølget og traversen Høgsvora-Neremstindane høyt.

Begge disse ville jeg ha gått motsatt veg. Ellers kan nordryggen på Kvitnyken anbefales. Ryggen fra Storskorkja til Litlskorkja er også en spennende tur...om en noe mosegrodd :D

Flotte panoramaer Arnt. Mye kjent terreng her :D Juratinden er den mest vanlige skrivemåte. Sistnevnte kan anbefales som vårskitur.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til g-arnt :

Da blir det skitur på Ørskogsfjellet i vinterferien.

Til gi

Nordryggen på Kvitnykjen har jeg gått ned mot Gauknykjen, med fiskestang (sic !). Hadde egentlig tenkt å fiske i Sørvatnet, men så lå det fortsatt is der (i juni). Følte turen som ganske utsatt, først delvis svaaktig så på sleipt grass, men myke gummistøvler er jo heller ikke særlig å skryte av. Har også gått rett ned i Inste Hola (først nordover langs ryggen deretter østover), men det var også "steike bratt" - not to be repeated by me.

Har vært oppe å tittet på ryggen opp mot Litlskorkja fra Storskorkja, men det så veldig bratt og rufset ut, så jeg mygga ut. Brukte du tau og var det mulig å få inn noe sikring oppi der ? Hvilken klatregrad vil du anta at det er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordryggen på Kvitnykjen har jeg gått ned mot Gauknykjen, med fiskestang (sic !). Hadde egentlig tenkt å fiske i Sørvatnet, men så lå det fortsatt is der (i juni). Følte turen som ganske utsatt, først delvis svaaktig så på sleipt grass, men myke gummistøvler er jo heller ikke særlig å skryte av. Har også gått rett ned i Inste Hola (først nordover langs ryggen deretter østover), men det var også "steike bratt" - not to be repeated by me.

He, he nordryggen er litt utsatt ja, særlig om du går nedover. Jeg gikk oppover... har forresten lyst til å gå den vinterstid en gang, med retur rett vestover fra toppen. Der er bratt, så det betinger gode forhold.

Har vært oppe å tittet på ryggen opp mot Litlskorkja fra Storskorkja, men det så veldig bratt og rufset ut, så jeg mygga ut. Brukte du tau og var det mulig å få inn noe sikring oppi der ? Hvilken klatregrad vil du anta at det er ?

.

Det er rufsete. Vi brukte tau. Litt vrient å sikre og sleipt forbi et par hammere nederst. Muligens noen punkter 3-4. Finere høyere opp, og siste biten mot toppen, synes jeg å huske var ganske fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for tilbakemelding "qi"

Kommer nok til å prioritere topp/ryggturer i området, veldig mange jeg ikke har vært på enda. f.eks fra Daugstadsetrene.

Selv om jeg går mest i Jotunheimen, må jeg si at lekegrinda deres er megabra :roll: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sørryggen/ siden på Trolltinden er kurant å kjøre, den er så vidt over 30 grader jamt over flere hundre høydemeter, virkelig en fin nedkjøring spesielt hvis man liker åpent terreng.

Kommer man for langt vest kan det bli litt steinete, det er også steiner som knapt noen gang blir helt dekt i bunnen av henget.

Snøen er ofte kompakt her, fordi sola står rett på, og vinden tar jo godt over ei flate som egentlig er en brei rygg.

Det er viktig å gå opp slik som beskrevet i artikkelen (som det refereres til en plass oppe i denne tråden), opp nordvestryggen blir det vel, av to årsaker; sikkerhet og estetikk.

Sikkerhetsaspektet lar jeg være å kommentere, når det gjelder estetikken så går dette mest på at man ikke skal gå opp sørsida og trakke skabbspor i alle retninger der folk skal kjøre ned.

Det spektakulære med denne linja er når man kommer kjørende forsiktig fra toppen, oppå platået, nærmer seg kanten.. og ser sida.. nå snart, kanskje.. nei, man ser rett ned i dalen helt til man tipper over kanten, og så bare drar det i vei noe så vanvittig nedover. Og da kan man legge et flott spor akkurat slik man sjøl synes et godt spor skal være, tilpasset føre, ski, dagsform, hvor travelt man har det og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei skikkelig kløne på ski, men Telemark fascinerer meg.

Første gangen jeg prøvde lignet jeg på Trond Kirkvaag i sine

glansdager, bikkja fløy ut av sekken og landet flere meter nedenfor.

Deretter prøvde jeg meg bare på høyresvinger (sekken har åpning til venstre).

Men nå har jeg kjøpt sele til bikkja og sikrer den innenfra med karabiner.

Har døpt om bikkja til G-Troll, da det utvilsomt må virke inn noen krefter

i svingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.