Gå til innhold
  • Bli medlem

Austre memurubreen


Christopher

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har gått deler av den runden, bl.a. de vestre Memurutindan i ett. Dvs fra Memurutind V-1 (2280 moh) og til V-6 (2049 moh). Vi kom opp fra Heillstugubreen og gikk rett opp på Memurutind V-1 og fulgte ryggen over alle toppene til 2049 moh.

Problemene på den ruta er først og fremst mellom toppene 2238 og 2243. Der er det en meget bratt hammer på nordsiden av 2243 som krever klatring, men den kan omgåes i vestsiden. Vi klatret imidlertid rett opp og hadde i tillegg litt nysnø. Det er vel ikke akkurat å anbefale, for det ble litt for spennende. Hadde helt sikkert vært enklere på tørt føre. Vi hadde ikke sikringsutstyr på turen, så nå i ettertid hadde jeg nok gått omveien i vestsiden.

Videre sørøstover var det plankekjøring til Memurutind V-5 (2140 moh). Sørøstover fra denne mot V-6 (2049 moh) ble det adskillig smalere og luftigere. Mer luftig enn vi hadde trodd, og nedover fra 2140 ble det klyving i sakte tempo, men sikring følte vi aldri behov for. Nedenfor det bratteste fulgte vi kanten av en stor snøfonn bort til 2049.

Velger dere enkleste vei på denne biten, skal det ikke være nødvendig med sikring. Når det gjelder resten av rundturen du sikter til, har jeg også gått den korte biten mellom de østre Memurutindene på 2301 og 2151.

Der gikk jeg øst for austre Memurubreen til jeg var omtrent rett sør for 2151. Så kløv jeg rett opp på denne, og fulgte ryggen opp på Ø-1 på 2301 moh. Denne biten har kun lett klyving og bør ikke by på problemer.

Det er utvilsomt en storslått tur du planlegger.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er to klatrepassasjer på hele turen, nemlig mellom 2238 og 2243 og øst for midt-toppen av Store Memurutind. Den første er fra skaret mellom tvillingtoppene og opp på 2243. Det er gode tak og jeg har gått den begge veiene uten tausikring selv om jeg bare er en turklatrer. På den andre passasjen finner man en kamin på ca 10 m litt syd for den markerte midt-toppen. Denne har også gode tak og jeg har også gått denne uten tausikring. En blank hammer lengre øst på toppeggen må omgås i sydsiden. Ellers er det mye morsom klyving på traversen av Store Memurutind. Ingen av de to passasjene jeg har nevnt overstiger grad 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.