Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjendebu / Svartdalen


Anbefalte innlegg

Noen som er godt kjent i området Gjendebu / Svartdalen..?

Jeg har en drøm.. eller kanskje heller en plan ;-) Nok et tindeprosjekt som jeg har tenkt på ei stund, men det kan fortsatt gå noe tid før det realiseres. Planen er å padle kano (evt. kajakk) på Gjende inn til Gjendebu eller der omkring. Så skal det opprettes "basecamp" der inne et sted, og de påfølgende dagene benyttes til toppturer i området rundt Svartdalen. Etter en ukes tid går turen med kano/kajakk tilbake til Gjendesheim.

Dette virker enkelt nok, men problemet er at jeg ikke kjenner området i detalj.. Hvordan er bølge-/vindforhold på Gjende? Kan det bli problematisk/farlig å ta seg fram med kano? Er det gode teltplasser ved vannene i Svartdalen..? Er det forsvarlig å legge fra seg en kano ved Gjendebu (hærverk o.l.)..? Tips om selve toppturene / traversene kan vi komme tilbake til senere.

Har du erfaringer / informasjon som kan være relevant for dette prosjektet, så hadde det vært supert om du skrev et innlegg.

Grunnen til at jeg ikke tar rutebåtene eller overnatter på Gjendebu er at jeg ikke vil delta i den enorme kommersialiseringen av området. Jeg har vært ved Gjendesheim et par ganger, og det kaoset der er ikke det jeg forbinder med fjell og friluftsliv. Det er sikkert ikke så ille inne ved Gjendebu, men jeg overnatter helst i telt eller under åpen himmel.

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok båten inn til Gjendebu en gang (ikke se sånn på meg da ;-) ) op opplevde en vanvittig bølgehøyde. Flere meter. Da ville du ikke vært utpåder for å si det slik. Samtidig en flott tur er det. Men det kan blåse opp fort, og det er en god tur. Nordsiden er den mest solrike og fine, men det er også her hvor du har størst problemer med å komme deg i land stedvis dersom du velter. Her er det strekninger med såpeglatt fjell som går rett ned i sjøen. På sydsiden er det mer skyggefullt, men her har du stort sett anledning til å komme deg i land...

Jeg ville ikke lagt kanoen ved Gjendebu. Jeg ville lagt den lenger syd mot utløpet av Svartdalen. Her har du korter vei opp og inn, og sjansene for at annet enn sommerbeitende kyr får se kanoen din er minimal (hvis ikke den er sjokkrosa eller gul). Vannene i Svartdalen er omgitt av temmelig steinete lende. Dvs. drømmeteltplasser er det ikke mange av, men teltplass finner man. Drømmeteltplassene ligger nede på evleslettet ved utløpet av Veslådalen. Like utenfor teltsonen til Gjendebu er det flere flotte, nesten for flotte, teltplasser. Eneste ulempene her er at det kan være en del mygg og nysgjerrige okser. I tillegg er veien bort til Gjendebu og Cola+sjokolade kort, samtidig som veien opp til tindene i sør er mye lenger....

Alternativt kan du også padle inn Bygdin. I nordre deler av Svartdalen er det flere bra teltplasser. Tindene er nesten like tilgjengelige og nordbredden av Bygdin er mye snillere dersom du skulle velte (eller padleåra skulle brekke eller lignende)...

Høres ut som et spennende prosjekt dog....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å padle inn Gjende blir nok noe risikabelt vil jeg påstå, hvis du da ikke er en dreven padler eller er svært dyktig til å svømme :) Jeg har vurdert noe liknende før, kano til Memurbu. Men det har aldri blitt noe av. Bygdin er som nevnt mye bedre. Jeg er litt enig i dette med båtene. Jeg for min del liker ikke å ha klokka som motstander på turene, det er beste er å ha bilen stående parkert og komme tilbake til den når turen er gjennomført, eller før hvis alt skulle skjære seg... Når det gjelder toppene er jeg godt kjent i området, alle er besteget. Bare spør ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Kan bekrefte at nordsiden på Gjende er veldig vanskelig å ta seg i land på, i hvertfall mellom Memurubu og Gjendebu. Skulle du gå rundt med en kano her får du et problem. Når det er sagt så hadde jeg helt klart tatt samme padleturen selv hvis jeg hadde hatt mulighet.

Teltplassene i Svartdalen er også ganske stusslige. Har selv vært på tur hvor meningen har vært å sette opp telt her, men det ble fort nedprioritert da bakken var våt og steinete overalt der oppe.

Etter ca 4 turer i området vil jeg også gjøre oppmerksom på at værforholdene varierer veldig fra Gjendebu og opp til Svartdalen. Ca 3 ganger har jeg gått fra Gjendebu i solskinn og blitt møtt av sterk vind og regn (og snø) i Svartdalen.

Uansett så er jeg veldig enig at det er feigt å ta båt når man skal ut i fjellet. Like feigt som å kjøpe pølser i pølsebua på Galdhøpiggen :wink:

Ønsker deg en riktig fin tur!

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, padlet turen du beskriver i fjor sommer med kajakk.

Selv om det blåste ganske bra var ikke bølgehøyden noe å snakke om. Dersom du har en havkajakk og litt erfaring med bølger, så mener jeg det ikke vil være noe problem. Jeg vil anbefale å holde sørsiden av Gjende.

Jeg etablerte telt i nærheten av Gjendebu og lot kajakken ligge forholdsvis åpenlyst uten at det var noe problem, men man vet jo aldri...

Turen var ihvertfall knallfin! Å se alle de flotte tindene på alle kanter fra det grønne vannet var en flott opplevelse. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Det fins i hvert fall én kjempefin teltplass i Svartdalen, men det er i sørenden av dalen! Det er altså mye enklere å gå opp fra Torfinnsbu. Den ligger på den lille høyden rett før stien går litt nedover til det store vannet på høyde 1475. Omtrent på nasjonalparkgrensa, hvis jeg ikke husker feil. Lå der for tre år siden og hadde kjempeturer på Østre Torfinnstind og Store Knutsholstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg kom akkurat hjem fra en meget fin tur i Gjende/Svartdalen området.

Når det gjelder teltplasser i Svartdalen er det svært få, men vi satte godvilja til og gikk til det første lille tjernet ved roten av Store Knutsholtstind fra Gjendebu og fant et lite område uten stein. Fra avstand kan det virke veldig vått, men vi hadde tørre dager og en pressenning og legge under teltet. Det er kanskje ikke det mest idylliske stedet og campe men vi lå ihvertfall tørt og godt og hadde kort vei til St. Knutsholtstind som var turens hovedmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Svartdalen er jo veldig steinete og snøen ligger en god stund utover sommeren. Hvis man ønsker å bestige topper i området kan man med hell plassere teltet mer mot Torfinnsdalen som er mye mer frodig. Et annet flott alternativ er å ha telt i Langedalen og gå på topper derfra. Det har undertegnede gjort.

Du bør for øvrig ikke gå gjennom Svartdalen uten å tenke på at selveste FNs generalsekretær Kofi Annan har gått der før deg. I mitt hode heter han bare Kofi "Svartdalen" Annan. Han har nok vært borti kjipere ting ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.