ozzi Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Klabber på fellene er et kjent problem på seinvinteren. Snøen er fuktig nede i lavlandet, og tørr opp mot toppene, noen som fører til klabber og mye irritasjon. Jeg har vurdert å kjøpe impregnering, men har egentlig ikke hatt helt trua på det. Jeg har noen spørsmål angående det: -Virker det? I tilfelle hvor lenge/langt? -Impregneringa seg ut som vanlig glivoks. Kan jeg like godt bruke det? -Er denne "glivoksen" den eneste på markedet, eller er det andre alternativer som er bedre? Noen som har tips og erfaring? Siter
gi Skrevet 9. januar 2006 Skrevet 9. januar 2006 Gni vanlig glivoks på fellene (billigste sort ) før turen. Har hatt gode erfaringer med det, litt avhengig av hvor ekstreme forholda er. En annen metode er å bruke to par feller. Ved våtsnø sitter ofte breie ski bra nok med smale feller. Du reduserer da også friksjonen; en kan også med fordel bruke smale feller på flate anmarsjer. Når snøen blir tørr og/eller det blir brattere, legges det andre felleparet på Siter
Nils Skrevet 9. januar 2006 Skrevet 9. januar 2006 En annen metode er å bruke to par feller. Ved våtsnø sitter ofte breie ski bra nok med smale feller. Du reduserer da også friksjonen; en kan også med fordel bruke smale feller på flate anmarsjer. Jeg har nesten alltid med 2 par feller (1 par smale og 1 par brede). Har i mange år brukt fellene slik som "gi" beskriver. De smale har også vært kjekke å ha når terrenget i tillegg er sånn at man får noen kortere nedoverbakker på vei til topps. Ved å kante skiene, glir man brukbart. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.