Gå til innhold
  • Bli medlem

Midtre Torfinnstind


Tom

Anbefalte innlegg

Flere bilder fra området mottas med takk.

Har ikke så mange bilder fra turen vår til østre, men fant et av renna hvor normalveien til østre Torfinnstind går. Det er tatt ovenfra og ned, og på neste bilde av alle Torfinnstindane har jeg markert med pil hvor på toppeggen jeg står og tar bildet nedover renna. (Bildene er fra 1992 og scannet :shock: ).

Vanskelig å bedømme helningen ut fra et bilde, men det er bratt og løst nok til at en skal se opp for steinsprang, som flere har påpekt:

post-42-133474408994_thumb.jpg

post-42-133474409002_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Annonse
Jeg har ikke klart å gi opp drømmen om å erobre Midtre Torfinnstind, via renneformasjoner og uten klatring. Er det noen flere som kan dele erfaringer? Jeg har tegnet inn noen mulige ruter på bildet som jeg legger ved. Har mest troen på den lengst til venstre.

Jeg gikk Torfinnstraversen i fjor med Lars Munch. På toppen av Østre pratet vi med verten fra Torfinnsbu, som kom opp med en gjest.

Han sa at rennen mellom Østre og Midtre Torfinnstind ender i stup.

se: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13573

Det er vanlig å rappelere ned i skaret mellom Østre og Midtre Torfinnstind, men ved å følge stupet langsetter renna mellom Østre og Midtre Midtre Torfinnstind mot S noen hundre m ned,

er det mulig å krysse rennen lenger nede mot S (klyving av grad 2). Fra rennen er det lett å klyve opp Midtre Torfinnstind, men uten utstyr får du gå samme vei tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, Bjarne. Jeg ser også av bildet at selve rennen mellom M og Ø ender i stup. Men på bildet kan det se ut som om dette stupet kan omgås, og jeg skulle gjerne ha tilbakemeldinger angående det. Så hvis noen har rotet rundt i nærheten av strekene jeg har tegnet inn, hadde det vært spennende å få noen kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart å gi opp drømmen om å erobre Midtre Torfinnstind, via renneformasjoner og uten klatring. Er det noen flere som kan dele erfaringer? Jeg har tegnet inn noen mulige ruter på bildet som jeg legger ved. Har mest troen på den lengst til venstre.

Ja, løypen din tv ser ut som en mulighet, men da bildet dit er tatt skrått nedenfra, er det vanskelig å sjå hvor bratt det er – og bratt er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.