Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Finnmarksvidda?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg planlegger en tur over Finnmarksvidda i begynnelsen av April. Turen jeg la opp til er Karasjok - Alta, men er enda litt usikker. Det hadde vært kult og fått en lengre tur. Start fra Kautokeino og nordover til Alta på østsiden av veien (vil ikke gå langs med veien). Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med turer på østsiden av Kautokeino? Jeg vet det er mye skog, elver og vann i området, men vil det være overkommelig og ta seg frem i grei hastighet med pulk? Hvordan er snøforhold der oppe? Vil jeg kun ende opp med og knote i tett vegetasjon og bli hindret av store åpne elver?

 

Setter pris på alle svar fra folk som er kjent i området. På forhånd, takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Endre.

 

Jeg er fra Alta, men har dessverre ingen erfaring med å gå fra Kauto til Alta selv. Google maps er et fint hjelpemiddel hvis du ikke har noen kart fra området. Hvilken rute har du lagt opp mellom Karasjok og Alta? Den gamle postruten? I natt var det storm her oppe og det har falt mye nysnø i selve Alta, og regner med at det har falt utrolig mye mer på fjellet. Hvor starter reisen din fra? Jeg kan alltids ringe folk jeg kjenner for å hjelpe hvis du vil det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en merkelig mild vinter den siste måneden, så hvis det ikke fryser til med mange kalde grader over en lengre periode nå, er elvene garantert åpne i april. Alta-elva gikk opp i februar...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Sasojen og Anti. Jeg starter fra Karasjok og tenker og forholde meg til hytte til hytte ruten: Assebakti/karasjok - Gardin - Mollesjohka - vestsiden av Lesjavri - Joatkajavri - komme ned på nordsiden av tverrfjellet og gå på anleggsveien gjennom Østerelvdalen og etterhvert komme inn mot Alta. Kommer ikke til og bruke telt.

 

Kommer til og holde meg unna alle vann når dere forteller alt dette om mildværet. Da er start fra Kauto uaktuelt da jeg talte hvertfall tre elver som må krysses. Setter stor pris på hjelp fra ekte Finnmarkinger ;) tror du ruten min vil la seg gjøre Sasojen? Ville du hørt med noen du kjenner om hvordan forholdene er på vidden nå? Er det mye snø i Alta nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur de fleste vannan på vidda e trygg ei go stund t, men der kan vær overvann. Ellers e her en del snø, men ikkje veldig mye. Trur der va omtrent en halvmeter på vidda for to uke sia, har kommet litt meir sia då. Sannsynligvis ganske vindblåst. Men d e som sagt to uke si eg va der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framover skal det være mildvær fra fem pluss til sju minus, men turen der er det mange som går så det går nok fint. Jeg snakket akkurat med broren min og han ga klarsignal. Du tenkte å dra i begynnelsen av april? Kunne tenkt meg å være med på den turen :)

 

Ring Trygve Nygård, han driver Glød Explorer i Alta og er veldig kjent i området: 99794256.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.