Gå til innhold
  • Bli medlem

Analog høydemåler? Nyttig?


Anbefalte innlegg

Er det noen som ser nytten i å ha en analog høydemåler liggende i kartmappen?

Jeg tenker slik at det kan være greit å få bekreftet hvilken topp du befinner deg på, eller hvor høyt oppe i fjellsiden du er, hvilket vann du er ved osv. Spesielt i litt dårlig sikt.
 

Dette blir mest aktuelt dersom man ikke har med seg GPS. Og GPS er ikke en del av denne problemstillingen.

 

Man kan også bruke den som ett barometer, ved å lese av høyden om kvelden, og lese av høyden om morgenen når man står opp for å se om lufttrykket har forandret seg.

 

Noen som har erfaring med en slik analog høydemåler? Hvor ofte må man stille denne inn på rett høyde? Er det mye avvik? Er det en god nyttefaktor i denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En analog høydemåler er basert på barometerprinsippet ja. Dette vil si at når du er ved ett sikkert punkt, som ett vann eller en bestemt topp, stiller du inn nålen slik at den viser riktig høyde. Slik jeg har hørt bør du stille denne inn ett par ganger daglig, når du ankommer ett sikkert punkt.

Disse går ikke tom for batteri, og tåler alt av vann/kulde osv. De er bortimot evigvarende, og ganske nøyaktige dersom du stiller de inn ett par ganger for dagen når du når ett sikkert punkt.

EDIT: Når du legger deg i teltet om kvelden kan du notere deg høyden. "Ligger du lavere" dagen etterpå kan du forvente lettere vær enn dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste "gammeldagse" høydemålere var vel aneroidbarometre. Jeg gikk på tur med en Casio  PRT-40 for 15 - 20 år siden. Digital visning, men sannsynligvis ganske analog i konstuksjonen. Må kalibreres ut fra kjente punkter hver dag. 

Denne klokka var så svær at den var i veien for ryggsekkreimene (jeg er liten, men har tross alt lange armer!) så den er sjelden med på tur nå. Flere gangr blei den røska løs fra armbåndet når du tok sekken av eller på.

 

Den er nyttig når du orienterer i skikkelig tett tåke og velger å følge høyde i stedet for kurs. Vi hadde en tur fra Grindaflet ned til Flåm på vårføre som hadde vært vanskeligere å gå  / på kanten til å gå uten denne høydemåleren.

 

Klokka kommer i kategorien "kjekt å ha", dvs det utstyret som stort sett ligger hjemme når du trenger det.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En analog høydemåler er basert på barometerprinsippet ja. Dette vil si at når du er ved ett sikkert punkt, som ett vann eller en bestemt topp, stiller du inn nålen slik at den viser riktig høyde. Slik jeg har hørt bør du stille denne inn ett par ganger daglig, når du ankommer ett sikkert punkt.

Disse går ikke tom for batteri, og tåler alt av vann/kulde osv. De er bortimot evigvarende, og ganske nøyaktige dersom du stiller de inn ett par ganger for dagen når du når ett sikkert punkt.

Når du legger deg i teltet om kvelden kan du notere deg høyden. "Ligger du høyere" dagen etterpå kan du forvente lettere vær enn dagen før.

Er jeg helt på jordet ?. Trodde at når trykket steg så minket høyden. "Du ligger lavere"(Høyere trykk-lettere vær). Liksom når du renner nedover en bakke så stiger trykket og høyden minker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har brukt høydemåler og barometer mye på tur. Høydemåler kan være gull med tanke på navigasjon på fjellet, særlig hvis man ikke gidder å fiske frem gpsen eller hvis man vil spare strøm. Barometer er fin hjelp for å sjekke værutviklingen, enten for å ha en viss kontroll over værkart man har med eller for å sjekke den generelle utviklinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Tissot T-touch armbåndsur, den har både barometer og høydemåler. Kjekt å ha men høydemåleren må justeres etter kjente punkter relativt ofte, spesielt om om det er værskifte.

Morten

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.