Gå til innhold
  • Bli medlem

Øverøystolen og Rollsbotnskorkja i Stordal


oddis

Anbefalte innlegg

Atter en solfylt dag på Sunnmøre og til alt overmål hadde jeg fri hele dagen. Mange ganger har jeg sett bort mot de to stordalsfjellene og endelig var dagen kommet. Jeg tok bilen fatt og kjørte inn mot Øverøye, og etter litt rådføring med en gammel gårdskone fikk jeg tips om hvor jeg burde gå.

Stien opp mot Fremste Øverøybotnen var fin å følge, men jeg kom snart opp til store snøfelt og måtte ta en litt alternativ rute. Helt mot toppen var det en skavl med relativt hard snø og tankene streifet mot stegjern og isøks, men med litt tålmodighet kom jeg meg opp. Det er ikke mange fjell i nærområdet som er høyere enn Øverøystolen, og med sine 1392 moh gir det fin utsikt mot Romsdalsfjella og Sunnmørsalpene. Jeg hadde også god utsikt mot Slogen og sett fra (svært) langt hold så den helt snødekt ut, bortsett fra toppkjeglen. Men for alt jeg vet kan det la seg gjøre å gå opp også dit.

Fra Øverøye ser fjellet rimelig rolig ut, men fra Kleivabotn tar det form som en spiss tind som virkelig er verd turen opp.

For å komme bort på Rollsbotnskorkja måtte jeg ake ned ca 400 meter på snø. Deretter gikk det enkelt bortover mot skorkja. Masse snø var det her også og fra tid til annen hørtes buldring fra ras.

Skorkja er 1333 moh, og gir en fantastisk utsikt mot Molde i tillegg til hele Sunnmøre. Nå gjensto bare en ting, komme seg ned igjen. Det fristet ikke å gå tilbake til Øverøystolen, og det hadde sett lite koselig ut å gå ned fra skaret mellom de to fjellene. Derfor valgte jeg eggen ned mot Litle skorkja. Masse snø ned her også, men jeg surfet nedover i god stil. Vel nede i Kleivabotn var det bare å komme seg ut dalen til Langsetra og bilen. Den ene stien som går mellom Tresfjord og Langsetrene går et stykke oppe i østsida av dalen og er fin å følge utover.

Alt i alt brukte jeg fem timer på en aldeles nydelig rundtur.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg hadde også god utsikt mot Slogen og sett fra (svært) langt hold så den helt snødekt ut, bortsett fra toppkjeglen. Men for alt jeg vet kan det la seg gjøre å gå opp også dit.

Snakka i går med 2 stk som hadde vært der den dagen. Snøfritt hele ryggen til ca 1400m, snø resten. Men ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt nytt. Mine erfaringer etter 14 dager på nordre Sunnmøre er at så lenge man holder seg på egger går de aller fleste turer på barmark, og ingen tar vel skade av litt vandring i snø heller.

I dag ble Brustind på Ørskogfjellet ble besteget helt uten kaving på snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyeste utgave av Norge 1:50 000 heter fjellet Trolltinden, på den forrige utgava Brustinden. På sikteskiva på Varden i Molde, som er noen tiår gammel, står det Trolltind. Folk i Molde sier ofte Brustind, antagelig fordi det står på den forrige utgava av kartet. Stadnamnkonsulentene ser ut til å mene at Trolltinden er det rette, men jeg konstaterer at Tomrefjordingene sier Brustinden.

Er vel antagelig her som mange andre steder, fjellet har forskjellig navn fra de ulike sidene.

Sørsida av fjellet har ei super nedkjøring, solrikt hele vinteren :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvis jeg startet på Grytalisetra og gikk opp på Grytvasstinden via Trongbotnen, kan returen legges ned langs Tverrbotnegga/Storbotnhornet mot Sandegga da?

Travers av Storbotnhornet kan være krevende. Har vært der på vinteren fra Sandegga-sida. Flott, alpin dobbel-topp. Forøvrig kommunetopp i Ørskog kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm til deg Oddis: -Hvis jeg startet på Grytalisetra og gikk opp på Grytvasstinden via Trongbotnen, kan returen legges ned langs Tverrbotnegga/Storbotnhornet mot Sandegga da?

Svaret på spørsmålet ditt er ja, men jeg har aldri vært der selv så kan ikke uttale meg om evt vanskeligheter.

Litt artig at du spurte om akkurat denne toppen for vi holder på å planlegge tur dit i morgen. Har aliert meg med en tidligere lærer av meg her inne som vet det meste om fjella i Vaksvika. Vi tenkte å gå om Trollbotnen. Det skal vistnok finnes en renne opp fra Grytavatnet som kalles Skorsteinen der det skal være mulig å komme seg opp og så er det bare å rusle videre opp mot Storbotnhornet. Men fordi vi er såpass usikre på snømengdene akkurat der skal jeg ta meg en kjapp en inn til Grytavatnet nå i dag.

Når det gjelder Brustind/Trolltind så er det nok sant som det har kommet frem av diskusjonen at den har forskjellige navn avhengig av i hvilken bygd man er. I boka på toppen sto det Brustind, men den var så klart lagt ut av Tomrefjord I.L.

Vi gikk faktisk ned der det er vanlig å kjøre ned på ski, og jeg kan skrive under på at det var styggbratt hele veien ned til Skorgedalen. Men den står helt klart på lista over ting som må prøves neste påske.

Nabofjellet, Ystetind, har også en fantastisk nedkjøring, men da kjører man ned i retning av Molde.

Svein: Har selv kjørt ned til Jutevatnet fra Sprovstinden, men tok trekket opp så langt det gikk, så det teller knapt nok :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: Har selv kjørt ned til Jutevatnet fra Sprovstinden, men tok trekket opp så langt det gikk, så det teller knapt nok :wink:

Teller like mye som noe annet :) Et stykke å gå likevel, har tatt skitrekket 2 ganger og gått opp via Måselia en gang. Nedkjøringen mot vatnet er bra og enkelt tilgjengelig, derfor har det blitt et par turer dit... :)

Hadde det ikke vært for at jeg prøver å få en juli-tur på ski denne uka, så kunne jeg tenkt meg å blitt med på Grytvasstinden m.fl. Var en kort kveldstur opp på Fremste Skorkja i 2003, det er det nærmeste jeg har sett på den fjellrekka. Hvis du ser vekk fra utsikten på vei opp/ned til Lauparen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at turen går Søndag også, men som du vet så alt for godt er det mange tinder å velge blant og vi spekulerer på Store Smørskredtind på Søndag også. Men jeg skal holde deg oppdatert, så vist du, eller andre, vil være med på tur her inne er dere hjertelig velkomne. Sommern er jo enda ung, så det kommer mange sjangser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere ser av bildene til Snilen på en annen tråd er det en del snø igjen oppover mot Lauparen og omegn. Renna opp mot Trollbotnen var ikke snøfri, men jeg mener det bør gå ann å gå den. Det blir adskillig mer snø når en kommer opp til skaret mellom Grytavasstinden og Storbotnhornet, men alt i alt vil jeg si at det bør være mulig å komme seg opp til både Grytavasstinden og Storbotnhornet, men husk det er ingen skam å snu dersom snøforholdene viser seg å være umulige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travers av Storbotnhornet kan være krevende. Har vært der på vinteren fra Sandegga-sida. Flott, alpin dobbel-topp. Forøvrig kommunetopp i Ørskog kommune.

Vet Ikke om det er så veldig mange i Ørskog som vil være enig med deg i at det er Storbotnhornet er det høyeste fjellet i kommunen. Lauparn er den toppen som blir regnet som høyest, selv om dette er et grensefjell mellom Vestnes, Stordal og Ørskog.

Siden både Stordal og Vestnes har høyere fjell syns vel vi ørskogbygdere at vi kan "få" Lauparn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snørenna og sørøstsida, mener du snørenna opp fra Patchellhytta?

Jeg vil tro at snørenna opp fra Patchellhytta er fin å gå nå. Snøføret er fast og fint, ikke knallhardt, fint stegjernsføre. Forholdene langs vestegga, legger ved et liiiiite utsnitt fra bilde tatt fra Fladalsbreen et godt stykke unna. Bilde tatt 29.6. Bør sannsynligvis gå greit virker det som, kanskje en må innom snøen noen steder.

Jeg vil tro at det også i sørøstsida vil ligge en god del snø, usikker på hvor høyt den kan ligge. I nedre del ligger det "alltid" snø, men nå må man kanskje regne med at det ligger noe høyere oppe også? Uansett hvilken rute man velger bør man ha med isøks/stegjern nå vil jeg tro.

Ellers ser jeg det er relativt bra skiføre på Nordre Smørskredtind.... nedkjøringen ned i Habbostaddalen bør være bra, der ligger forresten fonnene langt ut over sommeren og dermed bør skiføret helt ned på flata være godt nå! Det betyr ca 8-900m nedkjøring :D

Vestryggen til Nordre Smørskredtind skal være mulig å gå usikret ifølge Geir (gi), jeg har ikke gått denne. Dette gir rundturmuligheter både fra Strandamoldskreddalen og fra Habbostaddalen :)

Sjekket nettopp værprognosene for helgen, ser ikke bra ut. Men i dag/ettermiddag skal det lette... http://www.statkraft.no/pro/vaeret/index.asp#

post-283-133474393605_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet Ikke om det er så veldig mange i Ørskog som vil være enig med deg i at det er Storbotnhornet er det høyeste fjellet i kommunen. Lauparn er den toppen som blir regnet som høyest, selv om dette er et grensefjell mellom Vestnes, Stordal og Ørskog.

Siden både Stordal og Vestnes har høyere fjell syns vel vi ørskogbygdere at vi kan "få" Lauparn :)

:wink: Hvor har jeg dette fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Snørenna og sørøstsida, mener du snørenna opp fra Patchellhytta?

Ja, det var den jeg tenkte på, men nå ser det dårlig ut for Søndagen. Spørs om det blir tur i traktene mellom Stordal og Valldal. Har stor tro på å følge eggen fra Fokhaugtinden og ut til Trollvasstinden. Var på Dyrdalstind forrige helg og fikk god oversikt over hele eggen på andre siden av dalen. Og i følge Sjæfen på Fokhaugstova skal dette være en höydare av en tur.

Noen her som har prøvd å gå denne eggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til den egga fra Dyrdalsstinden selv, legger ved utsnitt av et bilde. Kikka nettopp litt på kartet også, kan vel være luftige partier men selve egga ser overkommelig ut. Mer usikker på opp mot Trollvasstinden (er det den som er i enden av egga.. er for lite kjent der inne). Men det er rart med det, med litt leting finner man som oftest en farbar vei :)

post-283-133474393753_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Trollvasstinden som er i enden av egga. Ser ganske heftig ut på kartet, men det skal som sagt være en fin tur. Nå er det bare opp til værgudene å bestemme hvordan morgendagen blir. Turen til Store Smørskredtind er lagt på vent, alle feiger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.